Elintarvikeala tuuppaisi kuluttajia ilmastoystävällisyyteen

Lehtikuva/ Trond H. Trosdahl
Lehtikuva/ Trond H. Trosdahl

Asiakas katsoo ruokakaupassa hiilijalanjälkimerkkiä eikä ole varma mitä ajatella. Puuropaketin kyljessä merkki on erilainen kuin hunajapurkissa, eikä jauhelihassa ole merkkiä laisinkaan.

Joukko elintarvikealan yrityksiä kaipaa tähän muutosta. Ne ovat hakeneet ratkaisua Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT:n vetämässä hankkeessa, ja nyt on valmiina suositus.

Sen mukaan kuluttajille pitää tarjota lisää tietoa, jotta heidän on nykyistä helpompi tehdä ilmastoystävällisiä ostopäätöksiä ruokakaupassa asioidessaan.

Hankkeen vastuullinen johtaja, tutkimuspäällikkö Juha-Matti Katajajuuri sanoo, että nykyisellään valintoja ohjaavat usein puutteelliset tiedot ja väärät käsitykset.

Ilmastoviestinnän terävöittämisen ohella hankkeen yrityksillä on aikeita suunnitella uusi, selkeä hiilijalanjälkimerkki, joka tulisi elintarvikealan yhteiseen käyttöön.

– Kaikki yritykset ymmärtävät, ettei ole toimiva yhtälö, että merkinnät ovat erilaisia.

Nyt on olemassa neljä erilaista ilmastomerkkiä, joita käyttää kahdeksan yritystä yhteensä noin 40 tuotteessa.

Suositusten mukaan tärkeää olisi myös oikaista vääriä käsityksiä, joita tuli esiin MTT:n Taloustutkimuksella teettämässä kyselyssä viime vuonna. Kyselyyn vastasi 1 010 ihmistä netissä.

– Tällä hetkellä kuluttajilla ei ole kovin hyvää tietopohjaa tehdä vastuullisia kulutusvalintoja, Katajajuuri valittelee.

Vastaajilla oli esimerkiksi monenlaista tietoa pakkausten tai kuljetusten ilmastokuormasta. Niiden vaikutus on todellisuudessa pienempi kuin usein luullaan, Katajajuuri muistuttaa.

Etuliitteet ”luomu” ja ”lähi” nähdään myös usein automaattisesti merkkinä vähäisemmästä ilmastokuormasta, vaikka näin ei aina Katajajuuren mukaan ole.

Vastaajat tiesivät esimerkiksi liikenteen ja asumisen aiheuttamasta ilmastotaakasta mutta eivät täysin ymmärtäneet ruoan ja ravinnon painoarvoa.

Tätä tutkimuspäällikkö haluaisi painottaa erityisesti, jotta kuluttajat ymmärtäisivät valintojensa merkityksen.

– Ruoan osuus ilmastotaakasta on aivan käsittämättömän suuri.

TS–STT