Merenkulku

Suomen Varustamot: Talvimerenkulun erityispiirteiden huomioiminen päästökaupassa välttämätöntä

Jari Rantanen
Suomen Varustamojen mukaan Suomi on pyrkinyt vaikuttamaan Euroopan komission ehdotukseen siten, että se vähentäisi päästöjä huomioiden maiden välisen suhteellisen kilpailukyvyn ja talvimerenkulun erityisolosuhteet. Arkistokuva Rauman telakalta 2014.
Suomen Varustamojen mukaan Suomi on pyrkinyt vaikuttamaan Euroopan komission ehdotukseen siten, että se vähentäisi päästöjä huomioiden maiden välisen suhteellisen kilpailukyvyn ja talvimerenkulun erityisolosuhteet. Arkistokuva Rauman telakalta 2014.

Talvimerenkulun erityispiirteet Suomessa tulisi ottaa huomioon merenkulun päästökaupassa, toteaa Suomen Varustamot tiedotteessaan.

Euroopan komissio ehdottaa päästökaupan laajentamista meriliikenteeseen osana Fit for 55 -ilmastopakettia. Merenkulku siis lisättäisiin osaksi EU:n nykyistä päästökauppajärjestelmää ja päästökauppaa sovellettaisiin sekä EU:n sisäisillä että osittain myös EU:n ja kolmansien maiden välisillä merimatkoilla.

Varustamot painottavat, että Suomen ulkomaankaupasta lähes 90 prosenttia kulkee meriteitse ympäri vuoden ja kaikissa olosuhteissa. Talviolosuhteet taas edellyttävät vahvempia ja tehokkaampia aluksia. Jäävahvistetut alukset kuluttavat muita aluksia enemmän polttoainetta myös avovesissä kuljettaessa.

Suomi on pyrkinyt ennakkovaikuttamaan komission ehdotukseen siten, että se vähentäisi päästöjä huomioiden maiden välisen suhteellisen kilpailukyvyn ja talvimerenkulun erityisolosuhteet.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Varustamojen tiedotteen mukaan komission 14.7. julkaisema ehdotus on jättänyt Suomen näkökulmat huomiotta.

– Talvimerenkulun erityispiirteiden huomioiminen päästökaupassa on aivan välttämätöntä kuljetusten sujuvuuden ja turvallisuuden sekä tasapuolisten kilpailuolosuhteiden varmistamiseksi, sanoo Suomen Varustamot ry:n toimitusjohtaja Tiina Tuurnala tiedotteessa.

– Koko merenkulkuala etsii kuumeisesti ratkaisuja nollapäästöiseen merenkulkuun. Suomen sijainti ja ilmasto-olosuhteet ovat asioita, joille emme voi mitään. Syksyn aikana on ehdottomasti varmistettava, että talvimerenkulku huomioidaan riittävällä tavalla lopullisessa päästökaupassa, Tuurnala jatkaa.

Euroopan komission Fit for 55 -ilmastopaketin tavoitteena on vähentää EU:n kasvihuonekaasupäästöjä vähintään 55 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuoden 1990 tasosta.

Myös Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry kritisoi komission ehdottamaa ilmastopakettia.

SKAL:n mukaan komission päästövähennyskeinoihin sisältyvä liikenteen päästökauppa lisäisi myös maanteiden tavaraliikenteen kustannuksia. Polttoaineiden verotuksen kiristäminen heikentäisi tavaraliikenteen toimintamahdollisuuksia sekä Suomen tuotanto- ja hintakilpailukykyä.

Juttua on päivitetty 15.7.2021 kello 14.13: Lisätty maininta SKAL:n kannanotosta.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Yrittäjä-tj
ihanaa punavihreät
JA TAAS saatiin lopistava neuvottelutulos jossa emme saa mitään mutta joudumme maksamaan miljardeja. On tämä uskomatonta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pasi Lehmuspelto
EU-hallinto käsittämättömän kaukana EU:n todellisuudesta
Metsän käsite ja talven olemassaolo ovat näköjään EU-hallinnolle täysin tuntemattomia asioita ja vihervassarimme ovat valmiita alistumaan mihin tahansa välimerellisestä näkökulmasta asetettuihin vaatimuksiin. Metsänsä hävittäneet ja talvea pelkkänä eksoottisena poikkeamana pitävät maat uhkaavat Suomen metsätaloutta ja talvimerenkulkua eikä vihervasemmistolaisilla valtapoliitikoilla tunnu olevan mitään sitä vastaan, päinvastoin, kannatuspuheenvuoroja kuuluu.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ari Hyvönen
No
Vienti voidaan hoitaa Ruotsin ja Viron kautta, ne ei Brysselissä n päättämistä pykälästä piittaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Koba
Vast: No
Niin,jos mesätkin annetaan euroopan yhteisiksi nhiilinieluiksi ja vihreä siirtymä siirtää teollisuuden ulos maasta,niin ei ne rahtikustannuksetkaan enää vientiin vaikuta kun sitä ei ole.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: No
Koba: "Niin,jos mesätkin annetaan euroopan yhteisiksi nhiilinieluiksi..."

Mutta kun ei anneta yhteisiksi nieluiksi.
Kyse oli hyvin järjestetystä poliittisesta peloittelukampanjasta.
Ministeri Leppä oli juuri uutisissa ja veti vähän sanojaan takaisin, myönsi että Suomea on kuunneltu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.