Verkkohuijaus

Finanssiala varoittaa: Verkkopankkiin ei kannata mennä hakukoneella – tuloksissa huijaussivuja

Joel Maisalmi

Verkkopankkiin kirjautuessaan ei kannata käyttää hakukonetta, vaan kirjoittaa pankin osoite selaimen osoitekenttään, Finanssiala muistuttaa.

Rikolliset ovat saaneet ujutettua huijaussivustojaan hakukoneiden tuloksiin. Pankkien mukaan huijaussivustot ovat erittäin aidon näköisiä.

Huijarit ovat ujuttaneet muun muassa Googlen ja Bingin hakukoneisiin mainoksiaan, jotka ponnahtavat kärkeen, jos pyrkii haun avulla verkkopankkiin.

– Rautalangasta: Älä kirjoita Googlen tai Bingin hakukenttään pankkisi nimeä ja klikkaa hakutulosta. Näin saatat joutua huijaussivulle. Kun sen sijaan kirjoitat nettiselaimen ylälaidassa olevalle riville pankkisi verkkosivun osoitteen, pääset varmimmin oikeaan paikkaan, rikos- ja petostorjunnasta vastaava johtaja Niko Saxholm neuvoo Finanssiala ry:n tiedotteessa.

Verkkopankin kirjautumissivun voi myös tallentaa selaimen kirjanmerkkeihin.

Huijareiden sivut näyttävät erittäin uskottavilta. Pahimmassa tapauksessa ainoa ero saattaa olla yksi poikkeava merkki verkkosivun osoitteessa.

Finanssiala kehottaa ottamaan välittömästi yhteyttä pankkiin, jos epäilee joutuneensa huijatuksi. Pankki saattaa nopealla reagoinnilla onnistua pysäyttämään maksun etenemisen. Huijauksesta on ilmoitettava aina myös poliisille.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (10)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Simpson
Vastuu
Vuosia sitten pankista soitettiin ja kyseltiin palveluiden toimivuudesta ja tyytyväisyydestä. Lopuksi kysyivät olisko minulla jotain kysyttävää palveluiden suhteen. No esitin kysymyksen siitä että millaiset ovat osapuolten vastuut jos jotain poikeuksellista sattuu. Soittaja lupasi selvittää asian ottavansa yhteyttä. Tähän päivään mennessä en ole vastausta saanut, enkä ole kovin luottavainen, että vasauksen enää saan.
Jossain ehdoissa lukee, että asiakkaan on pidettävä laitteiden tietoturva sellaisella tasolla etteivät ulkopuoliset tahot pysty hyödyntämään haavoittuvuuksia. Tämä on aika kova vaatimus , kun pankkien huippusuojatut järjestelmätkään eivät tunnu olevan idiootivarmoja.
Rikollisuus kasvaa verkossa koko ajan, joten tavallisen kuluttajan ja varsinkin ikääntyneen on vaikea pysyä mukana kaikessa uudessa ja rikostarkoituksessa hyvin naamioiduissa huijauksissa.
Kysymys kuuluukin joudummeko tulevaisuudessa palaaman vanhoihin tointatapoihin joissa asiakkaan huijaaminen ulkopuolisen tahon toimesta ei ole mahdollista.
Onhan se mahdollista nykyäänkin palvelut vaan eivät ole tätä päivää kun asiakkaiden vaan todetaan tuovan hiekkaa konttorin lattialle , yksi pankki tosin toimii melko laajalla konttoriverkolla.
PS. Kahteen päivään tullut neljä tekstiviestihuijaus yritystä, joten kyllä on mieleentullut, että pitäiskö puhelimesta poistaa kaikki palvelut jotka altistavat huijauksille?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Vastuu
Erittäin hyvää pohdintaa. Pankit ovat usuttaneet meitä jo vuosia, jopa vuosikymmeniä, käyttämään verkkopankkeja ja mobiilisovelluksia, mm. tekemällä muista asiointivaihtoehdoista hankalia, kalliita ja mahdottomia. Kuitenkaan pankit eivät ole pystyneet takaamaan turvallista asiointia aina, ja tosiaankin valtavasti vastuuta turvallisuudesta sysätään asiakkaalle. Kohtuullista?

Toki aivan turvallista ei asiakkuus koskaan ole ollut, vaikka vanhana pankkikirja-aikana ongelmia oli huomattavasti vähemmän. Asiointi saattoi kyllä olla hankalaa, jos esim. halusi asioida pankissa itse.

Ehdottomasti pitäisi vihdoin ja viimein pankkien asiakkuudesta tehdä asiakkaalle helpompaa ja ennen kaikkea turvallisempaa. Erilaisia asioimisvaihtoehtoja tulee tarjota, aktiivisestikin - myös "vanhanaikaisia". Odotamme varmaan kaikki luotettavaa ja sujuvaa biometristä tunnistusta, joka helpottaisi monessa kohtaa. Sillä välin pankkien asiakkaille ei voi koko ajan lykätä päivitystä, uutta ohjelmaa, uusia vaatimuksia. Jotain kohtuutta pitää löytyä.

Sen verran voin neuvoa, että jos on kahdessa päivässä tullut neljä huijausviestiä, kannattaa varmaan tosiaankin poistaa puhelimesta aika joukko sovelluksia ja palveluita. Itse lataan niitä äärimmäisen niukasti, enkä ole koskaan elämässäni saanut kuin yhden ilmeisen huijausyrityksen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Uudet_viestini
Lisävinkkiä
- Älä kirjaudu pankkiin kännykällä.
- Älä kirjaudu pankkiin IE:llä.
- Älä kirjaudu pankkiin jos gmail on auki.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Lisävinkkiä
- Älä surffaa porno- tms epäilyttävillä sivuilla
- Älä käytä mitään mikä alkaa kirjaimilla MS
- Älä hyväksy kaikkia evästeitä oletusarvoisesti ja jos et saa kiellettyä niitä, sivusto ei halua sinua asiakkaakseen (tähän piti tulla uusi laki, onko se jo voimassa?)
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Uudet_viestini
Vast: Lisävinkkiä
@Sivustaseuraaja, kyllä pornoa voi katsella kun käyttää siihen eri konetta kuin pankkijuttuihin.

Oma yleiskone (läppäri) on MS pohjainen jossa tulikettu selain missä muutama lisuke ettei edes näy evästeilmoitukset, selaimen omat mainosblokkerit ja vielä ylimääräinen millä voin valita sivusta alueita mitä en halua nähdä. Joka kerta kun suljen selaimen siitä tyhjenee kaikki.

Kolmas kone jolla hoidan pankkiasiat ja muut mihin tarvitsee kirjautua pankkitunnuksilla sisältää jonkin Linux version.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Alf
Mihin tarvitsen verkkopankkia?
Itse olen viimeiset 25 vuotta käyttänyt laskujen maksamiseen omasta pankistani ilmaiseksi saatavia maksupalvelukuoria (ei välttämättä käytössä kaikissa pankkiryhmissä) ja käteistä olen tarvittaessa nostanut pankkikortilla automaatista. Tiliote tulee kerran kuussa postitse sekä määräajoin myöskin uusi pankkikortti.

Näitä alati toistuvia huijausuutisia lukiessa olen aina todella kiitollinen siitä, että olen jättäytynyt vapaaehtoisesti pois tästä "kehityksen kelkasta". Kehitys näet ei ole ollenkaan sama asia kuin edistys. Kehitys kun voi kulkea myös taaksepäin...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Uudet_viestini
Vast: Mihin tarvitsen verkkopankkia?
Maksukuorissa saa aina jännittää että meniköhän se nyt varmasti perille, verkkopankissa näkee heti, mutta kukin tavallaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Alf
Vast: Mihin tarvitsen verkkopankkia?
"...verkkopankissa näkee heti..."

Ai jaa...no näkeekö näillä lukuisilla huijaussivustoillakin sitten heti, että minkä nimisen rosvon tilille meni rahat?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Uudet_viestini
Vast: Mihin tarvitsen verkkopankkia?
@Alf, en tiedä kun en ole koskaan eksynyt huijaussivustoille että miten siellä hommat etenee. Tavallisella pankin nettisivulla on kaikki aina sujunut sujuvasti.

Lukuisat huijaussivut tai virukset yms... Missä niitä on? Olen joskus yrittämällä yrittänyt saada koneelleni jotain ylimääräistä, mutta ei vaan löydy, kokeilumielellä utelias kun olen.

En ole tavis tietokoneen käyttäjä vaan ehkä edistyneempi ja vähän yli.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Alf
Vast: Mihin tarvitsen verkkopankkia?
Sehän on todella hienoa ja mukavaa että osaamisesi on kunnossa, muuten saattaisikin käydä köpelösti. Itse kuitenkin, siis jos haluaisin pelata säästöilläni rulettia, menisin suoraan Kasinolle. Siellä kun on edes pieni mahdollisuus voittaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.