Rikokset

Yle: Suositun maksufirman Klarnan tietoturvassa pahoja ongelmia – palvelu usein tilauspetosten kohteena

Jori Liimatainen
Maksunvälitysyhtiö Klarnan tietoturvassa on vakavia ongelmia.
Maksunvälitysyhtiö Klarnan tietoturvassa on vakavia ongelmia.

Ylen MOT:n selvityksen mukaan suositun maksunvälitysyhtiön Klarnan tietoturvassa on aukko, joka mahdollistaa asiakkaiden tilien väärinkäytön.

Klarnan kautta on helppo tilata tavaraa toisen nimissä, sillä vain ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä vaaditaan vahvaa tunnistautumista, kertoo Yle. Rekisteröitymisen jälkeen palvelua voi käyttää ilmoittamalla vain sähköpostiosoitteen ja postinumeron. Toisten nimissä tilaaminen onnistuu myös tapauksissa, joissa Klarnaan ei ole luotu edes omaa tiliä. Riittää, että palvelun kautta on joskus maksanut tilauksensa.

Tietoturvassa olevat aukot mahdollistavat myös esimerkiksi kotiosoitteen ja puhelinnumeron urkinnan.

Tietoturvaongelma on ollut tiedossa jo vuosien ajan. Ylen mukaan Klarnan palvelua on hyödynnetty toistuvasti rikosten tekemiseen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ylen MOT tilasi tavaroita viiden henkilön nimissä viidestä eri suositusta verkkokaupasta. Maksutapana käytettiin Klarnan laskutuspalvelua, jossa tuotteet maksetaan 14 päivää tilauksen toimittamisesta. Yle raportoi, että tilauksen tekoon tarvittiin vain sähköpostiosoite ja postinumero. Tuotteet toimitettiin Postin palvelupisteeseen.

Ennen tilauksen vahvistamista tilaajan yhteystiedot vaihdettiin. Ilmoitus tilausten saapumisesta tuli lopulta tilaajalle ja laskut sille, kenen nimissä tilaukset tehtiin.

Ylen mukaan Suomessa tietosuojavaltuutetulle on tehty yli 150 kantelua Klarnasta. Tietosuojavaltuutetun toimisto ei kuitenkaan voi suoraan puuttua ruotsalaisen yhtiön toimintaan, sillä sen valvonnasta vastaa ensisijaisesti Ruotsin tietosuojavaltuutettu myös Suomessa tehtyjen kantelujen osalta.

Ruotsin tietosuojavaltuutetun toimisto kertoi MOT:lle, että toukokuun 2018 jälkeen Klarnaan liittyen on tehty 330 kantelua. Viidessä tapauksessa yhtiön toiminnasta on aloitettu tutkinta.

Ylen tammikuussa tekemän selvityksen mukaan tilauspetoksissa käytetään usein Klarnan maksupalvelua, koska yhtiö ei vaadi vahvaa tunnistautumista. Vuosina 2011–2021 Klarna on ollut asianomistajana eli rikoksen uhrina tai muussa roolissa yli 1 500 rikostapauksessa.

Klarnan palveluita käyttää noin 90 miljoonaa asiakasta ja 250 000 yritystä ympäri maailmaa. Klarna on merkittävä maksunvälitys- ja verkkopalveluiden tarjoaja Pohjoismaissa.

Ruotsalainen yhtiö työllistää noin 3 800 ihmistä ja sen pääkonttori sijaitsee Tukholmassa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Sivustaseuraaja
Ei mitään Klarnan kautta
Olin vuosia tilannut kirjoja AdLibrikseltä suoralaskutuksella ja yhtäkkiä siirtyivät käyttämään Klarnaa. Jo silloin koko hoito tuntui oudolta ja lopetin AdLibriksen käytön. Pari vuotta sitten huomasin, että monet muutkin verkkoyritykset olivat siirtyneet Klarnaan, eikä mitään muuta vaihtoehtoa tarjota. Tilasin kuitenkin tarvitsemani, koska tuotetta ei mistään läheltä saanut ja huomasin että hullummaksi laskutus Klarnan kautta oli mennyt. Jouduin selvittämään asiaa ja ottamaan yhteyttä Tukholmaan (ja maksamaan kalliin puhelinlaskun koska netissä se ei onnistunut).

Nyt korona-aikana olisin käyttänyt verkkokauppoja enemmänkin, mutta päätin laittaa boikottiin kaikki jotka pakottavat maksamaan Klarnan kautta. Suosittelen muillekin.
Ymmärrän, että yritykset haluavat ulkoistaa laskuepäselvyydet ja -selvitykset ulkopuoliselle, mutta miksi juuri Klarnalle, kun niitä luotettaviaja hyvin toimiviakin on. Sitäpaitsi rehellinen suomalainen verkkobisnes (siis jos myy aitoa ja laatutavaraa) toimii erinomaisesti pankkien suoraveloituksellakin.

Jää kysymys, joudutaanko tässä samaan kuin Vastaamon tapauksessa?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Ei mitään Klarnan kautta
Niinpä. Olin tilaamassa tuotetta verkkokaupasta ja ainoa maksutapa oli Klarnan kautta.
Olin maksamassa suoraveloituksena niin ilmoitus: Käymme tililläsi tarkistamassa (tai jotenkin noin).
Siis suoramaksu eikä mikään osamaksu. Ostos jäi tekemättä ja jää edelleenkin Klarnan suhteen.
Jostain luin jonkun päällikön selittelevän että he yrittävät ajaa uutta maksusysteemiä käyttöön.
Hyvin toimiviakin maksunvälittäjiä on ja niitä eivät kiinnosta minun tilitietoni.
Jälkeenpäin harmitti kun en huomannut lähettää sähköpostia liikkeeseen tuosta asiasta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Ei mitään Klarnan kautta
Hima-Hönö: Nykyään käyn katsomassa kaupan maksutavat, ennen kuin edes menen katsomaan heidän tuotteitaan, mutta valitettavasti olen törmännyt myöskin siihen, että näyttää kuin menisin pankkiin suoraveloituksena maksamaan ja kuitenkin lasku tulee jonkun laskutusfirman kautta jne.
En tiedä, pitäisikö siirtyä mobiilimaksua käyttämään, en vain ole tullut sinuiksi sen kanssa, mutta olisiko siitä pelastus?

Pitäisi ilmeistesti ottaa screen-shot kaikesta mitä maksamiseen liittyy.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kommentattori
Kaikkivoipa GDPR
Kuulostaa perin kummalliselta, että henkilötiedon käsittelyssä voi olla tällaisia ongelmia kenenkään puuttumatta. Mitä koko GDPR:llä tekee jos vastuuttomat yritykset eivät saa mitään rangaistusta sääntöjen tahallisesta ja toistuvasta rikkomisesta?

Toisaalta EU rikkoo omiakin sääntöjään Italian tukipaketeissa, joten sinänsä ei mikään ihme jos EU ei kykene puuttumaan Klarnan toimintaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.