Estonian onnettomuus

Aftonbladet: Estonian tuoreissa tutkimuksissa löytyi uusia rungon vaurioita

Dokumenttiryhmä taltioi sukellusrobotin avulla repeämän Estonian kyljessä viime vuonna.
Dokumenttiryhmä taltioi sukellusrobotin avulla repeämän Estonian kyljessä viime vuonna.

Lähes 27 vuotta sitten uponneen matkustajalautta Estonian rungosta on löytynyt tuoreissa tutkimuksissa uusia vaurioita, kertoo ruotsalaislehti Aftonbladet.

Hylyn vedenalaiset esitutkimustoimet alkoivat viime viikon torstaina, 8. heinäkuuta. Esitutkimuksessa kartoitetaan olosuhteet varsinaiselle Estonian hylyn arviolle, joka on määrä aloittaa ensi vuonna.

Aftonbladetin mukaan tutkimuksissa Estoniasta on nyt löydetty kaksi halkeamaa, joita ei ole havaittu aiemmissa tutkimuksissa.

Halkeamat ovat noin 10–15 metriä pitkiä.

Estonian tutkintalautakunta vahvisti löydökset ruotsalaiselle uutistoimisto TT:lle.

Lue myös: Estonian hylyn vedenalaiset esitutkintatoimet käynnistyvät – perjantaina järjestettiin uskonnollinen seremonia uhrien muistolle

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (6)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Tsed
Mitä nyt?
Olisi odottamatonta, että monikymmentonniset rekat olisi voitu kiinnittää kansiin niin, etteivät vaijerit ja ripustimet katkea ja murru jo aluksen kallistuttua 45 astetta myrskyaallokossa. Tätyy nyt kai salaliittoteorioitten hälventämiseksi verrata kylkilevyjen repeämia lastina olleitten rekkojen vaurioihin... - Mitähän järkeä tässäkin on, ja kuka maksaa "soittajille"?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Mitä nyt?
Tämä lienee aihe, jonka tutkimiseen riittää yksityistä rahaa. Tiedonjanoiset ihmiset ovat valmiita tutkimaan asiaa omaan piikkiinsä tai maksamaan nähdäkseen uutta materiaalia. Joka tapauksessa kyse on pikkusummista verrattuna haittamaahanmuuton kustannuksiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Mitä nyt?
Paljonko ne haittamaahanmuuyon kustannukset sitten ovat nykyään Suomessa ja Ruotsissa? Ruotsin talouskehitys perustuu osin juuri onnistuneeseen maahanmuuttopolitiikkaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Mitä nyt?
Kommentattori: "Joka tapauksessa kyse on pikkusummista verrattuna haittamaahanmuuton kustannuksiin."

No tässäpä Kaikkien Aasinsiltojen Äiti, suoraan Estoniasta maahanmuuttoon.
Ja sitä paitsi Kommentattori, jätit esittämättä haittamaahanmuutolle tieteellistä määritelmää etkä antanut lähdeviitteitä sen kustannuksiin. Näitähän sinä aina itse muilta vaadit, näytä siis esimerkkiä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pasi Lehmuspelto
kohu-uutisointia hinnalla millä hyvänsä
Tuskin edes ruotsalaisista kukaan on odottanut rungon vaurioiden itsekseen korjaantuneen ajan myötä, ainoa merkittävä asia on edelleen, että keulaportti on irronnut jo selvästi ennen uppoamista ja se täysin riittää selittämään uppoamisen. Jos tutkia halutaan niin on yritettävä selvittää, johtuiko keulaportin irtoaminen lukituksen rakenteellisesta heikkoudesta vai huolimattomasta lukitsemisesta joko viimeisellä tai jollakin aikaisemmalla myrskyisellä matkalla. Tutkimista riittää ja yksimielisyyttä ei saavuteta koskaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: kohu-uutisointia hinnalla millä hyvänsä
Todennäköisesti noin, mutta annetaan ihmisten tyydyttää tiedonjanoaan ja tutkia.

Tieteessä saavutetaan tavallisesti yli 95% yksimielisyys, kun asiaa saa tutkia ja kyseenalaistaa riittävän pitkään. Sama tässäkin. Pääsemme hyvin lähelle totuutta jos asiaa saadaan tutkia kaikessa rauhassa eikä minkään kohdan tutkimista kielletä. Asiaa tuntevien keskuudessa löytyy kyllä konsensus.

Huuhaa-pellet jotka eivät tutki eivätkä kyseenalaista, voivat toki kiistää tutkimustulokset ja väittää jotain muuta, kykenemättä todistamaan väitteitään. Mutta heidät jätettäköön omaan arvoonsa.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.