Tieliikenne

Kysely: Valtaosa suomalaisista ajattelee, että tietyömaa-alueilla ajetaan liian kovaa eikä rajoituksista välitetä

Riitta Salmi
Tuleeko tietyömaa-alueiden nopeusrajoituksista lipsuttua?
Tuleeko tietyömaa-alueiden nopeusrajoituksista lipsuttua?

Liikenneturvan kyselyn mukaan lähes 80 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että tietyömaa-alueilla ajetaan liian kovaa nopeusrajoituksista välittämättä. Tietyömaiden kohdalla autoilijan tulisi hidastaa nopeutensa ainakin rajoituksen mukaiseksi, jotta hän voi varautua poikkeaviin tilanteisiin ja tarvittaessa pysäyttää autonsa kokonaan. Kuitenkin 78 prosenttia Liikenneturvan kyselyyn vastanneista ajattelee, että tietyömailla ei rajoituksista piitata. Kysely toteutettiin tämän vuoden toukokuussa ja siihen vastasi yhteensä 1025 henkilöä, joista autoilevia oli 82 prosenttia. Näyte edustaa 15-79-vuotiaita suomalaisia.

– Kyselyn tulos kertoo selvää viestiä siitä, että tietyömaiden nopeusrajoitusten noudattaminen on yksi liikennekulttuurimme mustista pisteistä. Rajoitusten noudattamatta jättäminen tekee tiet vähemmän turvalliseksi meille kaikille, sanoo Liikenneturvan koulutusohjaaja Erkka Savolainen tiedotteessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Savolainen huomauttaa, että kun toiset noudattavat nopeusrajoituksia ja toiset eivät, nopeuserot voivat olla suuria ja onnettomuusriski kasvaa.

Rajoituksia tulisi noudattaa, vaikka tietyömaalla ei näyttäisi tapahtuvan juuri sillä hetkellä mitään.

– Jos paikalla on vaikkapa viikonloppuaikaan yhä alennettu nopeusrajoitus, johtuu se siitä, ettei tieympäristö ole vielä valmis normaalien rajoitusten käyttöönottamiseksi. Esimerkiksi ajoratamerkinnät voivat puuttua tai edessä voi olla jotain muuta tavallisesta poikkeavaa, kuten ihmisiä töissä. Rajoituksille ja muille opasteille on aina syynsä, eikä kyse ole koskaan kiusanteosta, kertoo Savolainen.

Liikennöinnin sujuvuuteen voi vaikuttaa esimerkiksi etsimällä vaihtoehtoisia reittejä jo ennen lähtöä tai pitämällä tietyömaiden kohdalla kunnon turvavälejä.

– Kunnon turvavälien pitäminen helpottaa tilannetta huomattavasti. Kun päättyvältä kaistalta pääsee sujuvasti vaihtamaan toiselle kaistalle, soljuu liikenne mukavammin. Vetoketjuperiaate on kaikkien etu, vaikka ajaisi sillä edelleen jatkuvalla kaistalla, Savolainen toteaa.

Työmaa-alueella tulisi muistaa ainakin nopeusrajoituksen noudattaminen, ennakointi ja poikkeaviin tilanteisiin varautuminen sekä muiden huomioon ottaminen.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Juiski
Helppo todeta
Tämä olisi helppo ihan käydä mittaamassa ja toteamassa mutta ei taida sekään mitään tahoa kiinnostaa. Se on hyvä jälkikäteen ihmetellä onnettomuutta tutkittaessa että oliko ylinopeutta, mutta kuinka monesti työmaarajoitusalueilla on ollut Poliisin tutka? Eikö tutkia laiteta noille alueille siksi että niin monelta lähtisi kortti kuivumaan vai mikä on syy.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.