Biokaasu

Valio ja St1 aloittavat biokaasuliiketoiminnan Suomessa – lehmänlannasta tehty polttoaine vähentää päästöjä runsaasti

Mikko Törmänen
Raskaan liikenteen ajoneuvoihin voi pian tankata lehmänlannasta tehtyä biokaasua St1:n tankkauspisteissä.
Raskaan liikenteen ajoneuvoihin voi pian tankata lehmänlannasta tehtyä biokaasua St1:n tankkauspisteissä.

Valio ja energiayhtiö St1 perustavat yhteisyrityksen, joka tuottaa maitotilojen lehmänlannasta uusiutuvaa biokaasua pääasiassa raskaan liikenteen polttoaineeksi. Biokaasua tuotetaan enimmäkseen lannasta, mutta sitä voi jalostaa myös muista maa- ja elintarviketeollisuuden sivutuotteista. Biokaasun käytöllä raskaan liikenteen päästöt voivat vähentyä huomattavasti. Perustettava yhtiö tavoittelee yhden terawattitunnin tuotantokapasiteettia vuoteen 2030 mennessä, mikä kattaa kolmasosan Suomen fossiilittoman liikenteen tiekartan biokaasutarpeesta. Fossiilittoman liikenteen tiekartta esittelee keinot, joiden avulla liikenteen kasvihuonekaasupäästöt puolitetaan vuoteen 2030 mennessä ja muutetaan liikenne nollapäästöiseksi vuoteen 2045 mennessä.

Biokaasua voidaan tuottaa yksittäisellä maatilalla tai muutaman tilan yhteisellä biokaasulaitoksella, tai vaihtoehtoisesti isommalla biokaasulaitoksella, johon lanta tuodaan lähialueen maatiloilta. Valion ja St1:n hankkeessa molemmat vaihtoehdot ovat mahdollisia. Arvion mukaan vuosikymmenen puolenvälin tienoilla biokaasua tuotettaisiin 2-3 keskittymässä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Biokaasu tullaan jakelemaan pääsääntöisesti St1:n omissa raskaan liikenteen tankkauspisteissä. Valio ja St1 lupaavat käyttää tulevaisuudessa lantabiokaasua entistä enemmän myös omassa logistiikassaan.

– Biokaasuliiketoiminnan aloittaminen myös Suomessa on konkreettinen askel kasvustrategiamme johdonmukaisessa ja pitkäjänteisessä toteuttamisessa. Kotimaisen lantabiokaasun avulla raskaan liikenteen päästöjä voidaan pienentää nopeasti ja tehokkaasti parantaen samalla Suomen polttoaineomavaraisuutta. Tämä on pelinavaus kahdelta suomalaiselta toimijalta kotimaisen lantabiokaasun tuomiseksi markkinoille, sanoo St1 Oy:n toimistusjohtaja Mika Wiljanen Valion tiedotteessa.

Kun lannasta luodaan biokaasua, myös maatalouden päästöt vähenevät. Valion tavoitteena on nollata maidon hiilijalanjälki vuoteen 2035 mennessä.

– Lannan käyttö liikennepolttoaineena on yksi ilmasto-ohjelmamme tärkeimmistä kädenjälkitoimenpiteistä. Tarkoitus on, että maitotilat pääsevät mukaan biokaasun tuotantoon matalalla kynnyksellä. On selvää, että tuotannon pitää olla kannattavaa liiketoimintaa myös maitotilojen näkökulmista, kertoo Valion toimitusjohtaja Annikka Hurme tiedotteessa.

Biokaasun tuotannossa jäljelle jäävästä aineksesta saadaan monia kiertotalouden tuotteita, kuten kiertolannoitteita, kuiviketta eläimille sekä kasvualustoja vihanneksille.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Mankala
Onko tämä hysteriaa?
Vihdoin käytännön tekoja!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Koba
EU ongelmana
Tässä on EU määräyksineen ongelmana kun ajaa niitä sähköautoja kuin käärmettä pysyyn.Biokaasuauton päästöt lasketaan pakoputken päästä eikä oteta lainkaan sitä huomioon että vapautuva hiilidioksidi on joka tapauksessa ilmassa vaikke sitä autossa poltetakkaan.Täten ympäristöverojen suhteen biokaasuauto on lähes yhtä suuripäästöinen kuin bensiinikäyttöinenkin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Julle
Vast: EU ongelmana
Totta!!!. Biokaasun puolestapuhujia ja jalostusta kehittäviä pioneereja valtiovalta on kiusannut ja väheksynyt jo parisen vuosikymmentä. Muistellaan kuinka tylyä oli ensimmäisten biokaasuautojen verokohtelu pilaritalon lainsäätäjiltä. Ehken nyt onnistuu paremmin kun näillä uusilla toimijoilla on vahvat hartiat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.