Terveys

Tutkimus: Hyvä juoksukyky kertoo terveydestä ja ennustaa odotettavissa olevia elinvuosia

Jane Iltanen
Juosta voi joka säällä.
Juosta voi joka säällä.

Hyvä juoksukyky edistää tehokasta aineenvaihduntaa myös ikääntyessä. Juoksukyky kertoo terveydestä ja ennustaa odotettavissa olevia elinvuosia.

Tämä käy ilmi Jyväskylän yliopiston ja Shanghain yliopiston tutkimusryhmien tutkimuksessa.

Toistaiseksi ei tiedetä, missä määrin perinnöllinen juoksukyky vaikuttaa kehon aineenvaihduntaan ikääntymisen yhteydessä. Tutkimus selvitti perimän ja ikääntymisen vaikutuksia eri kudosten aineenvaihduntaan ja havaitsi, että rasvakudoksella voi olla aiempaa suurempi merkitys terveelle vanhenemiselle.

Jyväskylän yliopiston tiedotteessa todetaan, että ikääntyessä juoksukyky eli aerobinen suorituskyky laskee vaikuttaen koko kehon aineenvaihduntaan ja sitä kautta terveyteen.

Aiemmasta tutkimuksesta tiedetään, että perinnöllisesti hyvä juoksukyky eli elimistön tehokas hapen käyttö fyysisen rasituksen yhteydessä edistää terveyttä ja pitkäikäisyyttä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Toistaiseksi meillä ei kuitenkaan ole tietoa siitä, missä määrin perinnöllinen juoksukyky auttaa ylläpitämään eri kudosten toimintaa ikääntyessä, kertoo tiedotteessa Suomen Akatemian tutkijatohtori Sira Karvinen Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä tiedekunnasta.

Asian selvittämiseksi hyödynnettiin koe-eläinmallia, joista osa oli perimältään huippujuoksijoita ja osa ei. Eläimiltä kerättiin näytteitä nuorina ja vanhoina, joista tarkasteltiin seerumin, lihaksen ja rasvakudoksen aineenvaihdunnan tuotteita.

– Tulostemme perusteella hyvä perinnöllinen juoksukyky tehosti aminohappoaineenvaihduntaa lihaksessa. Aminohappoaineenvaihdunnan häiriöt liittyvät moniin kroonisiin sairauksiin ja kohonneeseen metabolisten sairauksien riskiin, Karvinen kertoo.

Perinnöllinen juoksukyky ja ikääntyminen yhdessä puolestaan vaikuttivat lihaksen ja rasvakudoksen rasva-aineenvaihduntaan, mahdollisesti ylläpitäen terveempää aineenvaihduntaa ikääntymisen yhteydessä.

Tulosten perusteella rasvakudoksella voi olla aiempaa suurempi rooli terveen aineenvaihdunnan ylläpidossa ikääntyessä. Nykytietämyksen mukaan noin puolet aerobisesta suorituskyvystä on perinnöllistä ja toiseen puolikkaaseen voi vaikuttaa harrastamalla liikuntaa, tiedotteessa kerrotaan.

–  Liikunnalla saadaan terveydelle positiivisia vaikutuksia, olitpa perimältäsi huippujuoksija tai et. Omaa aineenvaihduntaansa kannattaakin tehostaa reippaalla liikunnalla, erityisesti ikääntyessä, jolloin kehossa tapahtuu terveydelle epäedullisia muutoksia, muistuttaa tutkimusta johtanut liikuntafysiologian professori Heikki Kainulainen Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä tiedekunnasta.

Tutkimusprojektia ovat rahoittaneet useat rahoituslähteet, kuten Suomen Akatemia, Shanghain yliopisto ja National Institutes of Health (USA).

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.