Rattijuopumus

Sunnuntain liikenneraittiuspäivässä jäi kiinni 23 rattijuoppoa

Lennart Holmberg

Poliisin haaviin jäi sunnuntain liikenneraittiuspäivän tehovalvonnassa 23 rattijuoppoa. Kiinni jääneistä rattijuopoista seitsemän oli huumetapauksia.

Valtakunnallisen liikenneraittiuspäivän tarkoitus on kiinnittää tielläliikkujien huomiota liikenneraittiuden tärkeyteen ja rattijuopumuksen riskeihin. Poliisi panostaa kesän aikana edelleen aktiivisesti rattijuopumusvalvontaan, jolloin rattijuoppoja ja heistä johtuvia onnettomuuksia on runsaasti. Seuraava tehovalvonta on jo juhannusviikolla.

Lounais-Suomessa päivän aikana puhallutettiin yhteensä 857 kuljettajaa. Tien päältä tavattiin sunnuntaina kaksi törkeästä rattijuopumuksesta epäiltyä kuljettajaa, joista toinen kuljetti autoa alkoholin ja toinen huumaavien aineiden vaikutuksen alaisena.

Yli nollan mutta alle rattijuopumusrajan puhaltaneita kuljettajia tavoitettiin 12.

Lounais-Suomessa tämän vuoden liikenneraittiuspäivän rattijuopumusluku on historian pienimpiä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Toukokuun loppuun mennessä on jäänyt kiinni 7465 rattijuopumuksesta epäiltyä kuljettajaa. Lounais-Suomen alueella poliisin haaviin jäi viime vuonna noin 2700 rattijuoppoa, joista noin puolet kuljetti ajoneuvoa alkoholin vaikutuksen alaisena ja puolet muiden huumaavien aineiden vaikutuksen alaisena.

Poliisi haluaa erityisesti muistuttaa mökkimatkojen ja loma-ajan vastuullisesta liikennekäyttäytymisestä.

– Mökillä lomaillessa usein harrastetaan ja liikutaan erilaisilla kulkuvälineillä. Lomakauden alkaessa on hyvä muistaa, että päihteiden vaikutuksen alaisena on kiellettyä kuljettaa mitään kulkuvälinettä, painottaa komisario Tuomo Katajisto Lounais-Suomen poliisilaitoksen tiedotteessa.

Täydennetty Lounais-Suomen poliisin tiedoilla kello 15.05.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Aimäävai?
Eksaktius on ihanteemme
Voisi vielä tilastoida sen, kuinka rattijuoppous sijoittuu yksityisomistuksessa olevaan henkilöautokantaan suhteutettuna: kuinka paljon sähköautoilla ajeltiin hönössä (tai siis: jäätiin kiinni) suhteessa bensiini- ja dieselautoihin verrattuna, promillemäärät myös mukaan.

Saisi komean tilaston.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.