Vastaamo

Valvira: tietomurron kohteeksi joutunut ja konkurssiin ajautunut Vastaamo laiminlöi useita velvollisuuksiaan

Ari-Matti Ruuska

Sosiaali- ja terveydenhuollon lupa- ja valvontavirasto Valviran mukaan Psykoterapiakeskus Vastaamo laiminlöi useita yksityisestä terveydenhuollosta annetun lain mukaisia velvollisuuksiaan.

Valvira aloitti yrityksen toiminnan asianmukaisuuden ja turvallisuuden valvonnan lokakuussa, kun tieto yritykseen kohdistuneesta tietomurrosta tuli ilmi. Valvira teki Vastaamon toimitiloihin tarkastuksen marraskuussa.

Valvonnalla varmistettiin erityisesti potilasturvallisuuden toteutuminen ja potilasasiakirjojen asianmukainen siirto pitkäaikaissäilytykseen, kun Vastaamon toiminta päättyi. Yritys asetettiin konkurssiin maaliskuun alussa. Yrityksellä oli noin 300 työntekijää, joista valtaosa psykoterapeutteja.

Puutteita havaittiin erityisesti terveydenhuollon palveluista vastaavalle johtajalle säädettyjen tehtävien hoitamisessa ja toiminnan omavalvonnassa.

Vastaamon potilasasiakirjamerkinnät osoittautuivat tarkastuksen perusteella kirjaviksi ja osin puutteellisiksi. Myöskään henkilöstön perehdytys ja sisäinen koulutus eivät olleet riittäviä ohjaamaan työntekijöitä asianmukaiseen kirjaamiskäytäntöön.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Potilastietoihin oli myös liitetty sinne sisällöltään kuulumattomia asiakirjoja, kuten yksityisiä sähköposteja.

Potilaan hoidon ja kuntoutuksen suunnittelun, toteutuksen ja seurannan kannalta oleelliset tiedot olivat vain osassa potilasasiakirjoja. Myöskään potilasasiakirjojen tallennusratkaisu ei vastannut asiakastietolain mukaista pitkäaikaissäilytyksen vaatimusta. Vastaamo toimitti tarkastuksen jälkeen arkistointisuunnitelman ja päivitetyn tietoturvaa koskevan omavalvontasuunnitelman.

Nyt potilasasiakirjat on toimitettu Valviran valvonnassa asianmukaisesti Kelan arkistointipalveluun.

Myöskään palveluun tyytymättömiltä asiakkailta ennen tietomurtoa saapuneiden muistutusten käsittelyssä ja niistä annetuissa vastauksissa Vastaamo ei ollut kaikilta osin noudattanut Valviran ohjeistusta. Terveydenhuollon palveluista vastaavan johtajan olisi pitänyt havaita ja nostaa esiin henkilöstön lisäkoulutus- ja muita kehittämistarpeita.

Potilaiden tilan mahdollinen vaikeutuminen, hoidon tarpeen lisääntyminen ja keskeytyneiden hoitojen jatkuvuuden varmistaminen oli tietomurron jälkeisen valvonnan erityisenä huomion kohteena. Tarkastuskäynnillä ei havaittu välitöntä potilasturvallisuuden vaarantumista, mutta Valvira kehotti havaintojensa perusteella Vastaamoa täydentämään ohjeistustaan potilasturvallisuuden varmistamiseksi.

Vastaamo pyrki tietomurron ilmitulon jälkeen varmistamaan hoitojen jatkuvuutta monin eri keinoin ja tietomurron jälkeen yhteyttä ottaneille potilaille Vastaamo tarjosi välitöntä kriisiapua ja ohjasi heitä myös muihin kriisipalveluihin.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.