Liikenne

Työryhmä: Polttoaineveron korotus selvästi tehokkain tapa vähentää autoilun päästöjä

Fanni Uusitalo / valtioneuvoston kanslia
Valtiovarainministeri Matti Vanhanen huomautti tilaisuudessa, että tavallla tai toisella verotuottojen pudotus täytyy kattaa.
Valtiovarainministeri Matti Vanhanen huomautti tilaisuudessa, että tavallla tai toisella verotuottojen pudotus täytyy kattaa.

Helsinki

Liikenteen verotusta selvittänyt työryhmä parantaisi päästöohjauksen tehokkuutta siirtämällä päästöohjauksen painopistettä ajoneuvoveron perusverosta polttoaineveroon.

Työryhmä suosittaa tämän toteuttamista siten, että polttoaineveroa korotettaisiin ja ajoneuvoveron perusveroa alennettaisiin keventämällä sen päästöporrastusta.

Ajoneuvoveron päästöohjaus lievenisi, mutta kokonaisuudessaan verotuksen kautta toteuttava päästöohjaus kasvaisi polttoaineveron veronkorotuksen takia.

– Päästöt vähenisivät, koska polttoainevero vaikuttaa ajoneuvoveroa enemmän kuluttajien polttoaineen kulutusta koskeviin päätöksiin ja käyttäytymisvaikutukset kohdentuvat niihin autoilijoihin, joiden päästövähennyspotentiaali on suurin, raportissa todetaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Sähköautojen hankintaan kannustaa työryhmän mukaan paremmin ostohetkellä maksettavan autoveron alentaminen kuin ajoneuvoveron taso, jonka kuluttajat ovat heikommin huomioon auton hankintahetkellä. Ryhmän mukaan sähköautojen autoveroa voitaisiin alentaa ja ajoneuvoveroa korottaa kannustimien parantamiseksi.

Valtiovarainministeriön työryhmä on tarkastellut, missä määrin päästöjä voitaisiin vähentää eri verojen painopistettä ja verorakennetta muuttamalla ilman, että kotitalouksien verorasitus keskimäärin nousee.

Ajoneuvovero toimii verotulojen paikkaamisessa

Toisaalta työryhmä toteaa, että vaikkei ajoneuvovero ole päästöohjauksessa tehokas ohjauskeino, voi sillä olla merkitystä kuitenkin puhtaasti verotuloja tuottavana fiskaalisena verona. Liikenteen verotulojen arvioidaan laskevan jo lähivuosina merkittävästi etenkin liikenteen sähköistymisen vuoksi.

– Jos liikenteen verotuloista halutaan pitää kiinni, ajoneuvovero ja sen tasakorotus ovat hallinnollisesti tehokkaita ja yksinkertaisia tapoja kerätä verotuloja, raportissa todetaan.

Vuoteen 2025 mennessä liikenteen verotuottojen ennustetaan alenevan nimellisesti noin 0,4 miljardilla eurolla ja reaalisesti noin 0,8 miljardilla eurolla. Työryhmä toteaa, että nykyisellä hiilidioksidipäästöihin perustuvalla verotuksella verotuottojen alenemaa voidaan korvata melko rajallisesti.

Työryhmä on tarkastellut myös ajokilometreihin perustuvaa verotusta liikenteen veropohjan turvaamiseksi pidemmällä aikavälillä. Se katsoo kuitenkin, että kilometriverotukseen liittyy huomattavia epävarmuuksia, joiden vuoksi edellytyksiä tällaiseen verotustapaan siirtymiselle ei toistaiseksi ole. Paikannukseen perustuvaan verotukseen liittyy vaikeita kysymyksiä tietosuojasta.

Työryhmä toteaa, että kilometriverotukseen on ollut kiinnostusta monissa maissa, mutta missään ei vielä ole käytössä valtakunnallista henkilöautojen paikannukseen perustuvaa verojärjestelmää.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (34)

Vanhimmat ensin
Vastaa
W.Palmu
Autojen vihaajat taas vauhdissa
Polttoaineen hinnan korottaminen lisää jälleen työttömien määrää suomessa, kun kuljetuskustannukset ja muut kulut nousevatt niin paljon, että työt kannattaa siirtää euroopan ulkopuolelle, missä ei yritetä epätoivoisesti pelastaa koko maailmaa.

Kyllä se vaan niin on, että on paljon sellaistakin ajoa, jotka on ajettava vaikka polttoaine maksaisi 100€/litra, ja mikäli noita korotuksia ei ole varaa maksaa, niin edessä on tuotantojen lopettaminen.

Saas nähdä miten Marinin suunnitelmat pysyvät aikataulussa, kun hän on päättänyt kieltää bensat ja dieselit jo tulevien yhdeksän vuoden kuluessa.

Suomessa on yli 100000 (satatuhatta) kuorma-autoa ja yli 25000 (25 tuhatta) linja-autoa liikenteessä, plus vielä kymmeniä tuhansia muita ihmisten ja tavaran toimitukseen käytettävää ajoneuvoa.

Taitaa Sannan lainarahat loppua koko EUn pohjattomasta kaivosta, kun tuo ajoneuvomäärä muutetaan sähkökäyttöiseksi alle kymmenessä vuodessa.

Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Autojen vihaajat taas vauhdissa
Kuka on puhunut rahtiliikenteen rajoittamisesta? Nämä esitetyt toimet olivat jo edellisen hallituksen työpöydällä. Siinä hallituksessa keikkui aikansa mukana myös PS.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jaguar_XJ8
Vast: Autojen vihaajat taas vauhdissa
”Saas nähdä miten Marinin suunnitelmat pysyvät aikataulussa, kun hän on päättänyt kieltää bensat ja dieselit jo tulevien yhdeksän vuoden kuluessa”.

Koskee vain uusia käyttöön otettavia autoja (tilanne voi muuttua 2 vuoden päästä kun uusi hallitus muodostetaan). Vanhoilla käytössä olevilla bensakäyttöisillä autoilla / dieselkäyttöisillä autoilla voi ajaa vuodesta 2030 alkaen vaikka 28 vuotta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ajattelija
Vast: Autojen vihaajat taas vauhdissa
Mankala hyvä jos polttoaineen hinta nousee niin rahtiliikenteeseen se osuu kovemmin kuin henkilöautoihin vai luodaanko taas virkamiehille töitä ja tehdään palautus järjestelmä rahtiliikenteen veroille? Eli rekka vie 60 litraa sadalla ja henkilöauto 6 litraa sadalla.
Maaseudun ihmistenkin pitäisi päästä kulkemaan töihin. Metsäkato lisääntyy jos jatketaan nykyisellä kaupunkistumislinjalla eli metsääkadetaan ja kallioita tasotetaan että saadaan uutta asuntoa kaupunkiin tätä nykyisen hallituksen ja edellisten linja on ollut.
Kaupunkeihin täytyy tuoda kaikki eli niissä ei kasvateta mitään ruoka ja energia tuodaan sen kauempaa mitä isompi kaupunki on. Tätäkö se vihreä siirtymä on? Maalla kuljet tunnissa 80 km mutta kaupungissa 15 km ruuhkissa kun kaikki silti tuntuvat omalla autolla sielläkin haluavan kulkea.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Autojen vihaajat taas vauhdissa
Rahdin kustannukset ovat niin mitätön osuus tuotteiden hinnoista että polttoaineen hinnan kaksinkertaistuminenkaan ei tuotteiden hintaa prosenttia enempää nostaisi. Joten rahtifirmat vain korottavat taksojaan jos polttoaineen hinta nousee, paitsi jos ei osaa tehdä sopimusta jossa tämä on huomioitu. Silloin syy konkurssiin ei tosin ole polttoaineen hinnassa vaan ihan muussa asiassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
tjl57
Yllätys
Olipa yllättävä ehdotus työryhmältä
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
manterelainen
Vast: Yllätys
Onhan bensan hintoja nostettu ennenkin ympäristö verukkeena, mutta vähäisiä ovat ne kilometrit jotka on jäänyt ajamatta. Tämä on vain yksi keino täyttää valtion pohjatonta kassaa, kun veroja ei koroteta.. Jos bensan hinnalla halutaan vähentää ajamista, korotustarve on lähempänä euroa, mutta silloin tyhjenee maaseutu ja työpaikat ja taitaa tulla Suomessakin keltaliivit kaduille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sebulon
Vast: Yllätys
Oikein työryhmä on tuota pohtinut, varmaan joutunut pitämään monia "kokouksia" ja sitten oivaltaneet, että autoilu vähenee, kun korotetaan roimasti polttoaineiden hintoja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Antsu
Onko vielä
tyhmempää esitystä kuintämä. Tankkaukset venäjällä lisääntyy ja autoihin rakennetaan ylisuuret polttoaine tankit jotka poistetaan katsastuksen ajaksi,näppärää!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Onko vielä
Kuka sellaista on esittänyt?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jaguar_XJ8
polttoaineveroja korotettava
Korotetaan polttoaineveroa ja poistetaan ajoneuvovero / käyttövoimavero (dieselvero) niin saadaan päästöjä vähennettyä sillä pitää muistaa se että jos auto seisoo autotallissa niin silloin auto ei aiheuta lainkaan päästöjä. Kun korotetaan polttoaineveroa niin silloin maksetaan vaan silloin veroja kun autolla ajetaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
IngenReklam
Vast: polttoaineveroja korotettava
No justiinsa näin, mitä sitä sen enempää purnaamaan lehdissä kun asia on selvä kun pläkki. Sähköautoille pitäisi kuitenkin laittaa korkea vero vuoteen 2035 saakka koska sillä rahalla voi rakentaa latauspisteitä nopeasti lisää, muinoin bensa / diesel autoilijat maksoivat veroja jotta saadaan teitä, nyt on sähköjen vuoro. Sähköautoihin pitäisi myös asentaa joku ääni järjestelmä jotta jalankulkijat huomaisivat, ainakin nämä lukuisat huono ryhtiset jotka kulkevat lukien facea.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää