Lennokit

Lennokkilain uudet pelisäännöt käytössä vilkastuvalla lennätyskaudella – harrastajankin rekisteröidyttävä ja pääsääntöisesti suoritettava koe

Ts/Jori Liimatainen
Lennokkia tulee Traficomin mukaan lennättää yksityisyyttä kunnioittaen. Kotirauhan suojaamaa aluetta ei saa kuvata.
Lennokkia tulee Traficomin mukaan lennättää yksityisyyttä kunnioittaen. Kotirauhan suojaamaa aluetta ei saa kuvata.

Vuoden alussa voimaan tullut uusi lennokkilaki velvoittaa myös suomalaiset lennokkikäyttäjät rekisteröitymään toimijarekisteriin, muistuttaa Traficom.

Uusi laki yhtenäisti lennokkeja koskevat säädökset EU-alueella ja toi muutoksia lennätyskäytäntöihin. Niistä keskeisimpiä ovat rekisteröitymisvelvoite ja kokeen suorittaminen. Traficomin mukaan myös lennokkiharrastajien tulee rekisteröityä, perehtyä lennättämisen sääntöihin ja pääsääntöisesti suorittaa koe.

Harrastajalle riittää yleensä verkkotentti.

– Odotamme rekisteröintien lisääntyvän, kun lennätyskausi alkaa vilkastua. Tällä hetkellä kokeen on suorittanut reilu 9 000 kauko-ohjaajaa, mutta arviomme mukaan lennättäjiä on paljon enemmän, toteaa tiiminvetäjä Patrik Söderström Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tiedotteessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Rekisteröinti maksaa 30–100 euroa per vuosi riippuen valitun rekisterijakson pituudesta. Virasto kehottaa merkitsemään rekisteröintitunnuksen lennokin ulkopuolelle siten, että sen näkee paljain silmin.

Rekisteröinti ei koske käyttäjiä, jotka lennättävät alle 250 gramman painoisia kamerattomia tai leluksi määriteltyjä lennokkeja.

Lennokkia tulee Traficomin mukaan lennättää näköyhteyden päässä alle 120 metrin lentokorkeudessa ja yksityisyyttä kunnioittaen.

Ihmisjoukkojen ja lentokenttien läheisyydessä on noudatettava erityistä varovaisuutta. Toisten kotien yllä ei saa lennättää häiritsevästi tai katsella kotirauhan suojaamaa aluetta.

Osassa Suomea ilmailua on rajoitettu kielto- ja rajoitusalueilla, joissa lennättämiseen tarvitaan erillislupa. Muun muassa suurten yleisötapahtumien tai puolustusvoimien harjoitusten suojaamiseksi voidaan perustaa myös tilapäisiä kielto- ja rajoitusalueita.

Rekisteröitymisen ja kokeen pääsee tekemään Traficomin droneinfo.fi-sivuston sekä Fintraffic.fi-sivuston dronepalveluiden kautta. Rekisterin verkkopalvelu on kehitetty yhteistyössä Fintrafficin lennonvarmistuksen kanssa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vanhimmat ensin
Vastaa
vexi
Trafille taas uusi rahatuslähde
Vuotuisen 30-100 Euron "rekisteröintimaksun" suuruus hämmästyttää. Lain mukaanhan viranomaismaksujen pitäisi perustua kustannusvastaavuuteen. Tuolla summalla pitäisi siis jokaisen dronelennättäjän saada Trafilta tunnin verran työsuoritetta. Ei kai nyt sentään! Kyse lieneekin taas tarpeesta löytää palkkojen maksajiia ylisuureksi paisuneelle byrokraattijoukolle. Hyvänä jatkona mm. muualtakin ilmausektorilta perittäville ylisuurille maksuille. Esimerkkinä harrastelentäjän lääketieteellisen kelpoisuustodistuksen "kirjaamismaksu " 120 €, siviili-ilma-aluksen vuotuinen "rekisterissäylläpitomaksu" 160 €, jne
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
manterelainen
Vast: Trafille taas uusi rahatuslähde
Toisaalta tavallinen kansalainen ei tuota turhaketta jokapäiväisessä elämässä tarvitse, joten on ihan vapaaehtoista hankkia se ja maksaa viranomaismaksu
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Trafille taas uusi rahatuslähde
Vexi. Kai Trafi tarviikin uusia rahastuslähteitä kun ei noita kansalaisten tietojakaan varmaankaan kovinkaan montaa kertaa tai turhan useasti osteta.
Täytyyhän niitä kokoustamistarjoiluja voida vaihdella kuten kaffettakin että viihtyy kokouksissa.

Lisätään vielä että nykyään virallisia papereita on paljon ja vain vähän aikaa voimassa.
On melkomoista piiloverotusta niiden uusimisen / hankkimisen kalleus.
Eikä henkilöstöä lisätä lupien myöntäjille sillä asiakkaallahan oletetusti on aikaa odottaa.
Eli hintalaatusuhde ei ole kohdallaan sillä kansalainenhan on vain alamainen tuossa byrokratiassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
StayTuned
Jokin vastaava olisi tarpeen myös pyöräilijöille
...ainakin empiiristen havaintojeni perusteella.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.