Taksit

Asiakkaiden luottamusta taksien turvalliseen kyytiin yritetään palauttaa vapusta alkaen, kun uusi lakimuutos astuu voimaan

TS/Jane Iltanen
Taksivalaisin tulee uuden muutoksen myötä pakolliseksi.
Taksivalaisin tulee uuden muutoksen myötä pakolliseksi.

Niin kutsutun taksisääntelyn korjaussarjan ensimmäiset osaset astuvat voimaan toukokuun alussa. Hallitus päätti asiasta tänään.

Lakimuutoksella yritetään korjata kesällä 2018 voimaan astuneen lakimuutoksen harha-askeleita.

– Taksisääntelyn korjaussarjan tarkoitus on palauttaa asiakkaiden luottamus turvalliseen kyytiin ja yrittäjien luottamus alan tulevaisuuteen, kertoo liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka ministeriön tiedotteessa.

Tasavallan presidentin on määrä vahvistaa laki huomenna.

Taksikyytien hinnoittelua ja taksamittaria sekä muita laitteistoja koskevat säännökset astuvat voimaan vasta syyskuun alussa. Porrastuksilla pyritään antamaan taksitoimijoille aikaa tehdä lakimuutosten edellyttämiä muutoksia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Keskeisimpiä muutoksia ovat taksinkuljettajilta vaadittu osaamistaso, taksikyydin hinnoittelusta ilmoittaminen sekä taksiliikennelupa-asiat.

Kaduilla kulkijoille uusi taksilain korjaussarja tulee näkymään keltaisena hohtaen. Taksivalaisin tulee pakolliseksi tietyin yritys- ja edustusajoja koskevin poikkeuksin.

Jatkossa taksinkuljettajakokeen aihealueet ja kysymysten vähimmäissisältö määritellään tarkemmin, jotta koe huomioi paremmin esimerkiksi matkustajien turvallisuudesta huolehtimista ja erityisryhmien kanssa toimimista. Kuljettajat voivat myös täydentää osaamistaan vapaaehtoisella erityisryhmien kuljettajakoulutuksella, joka voidaan huomioida myös julkisissa taksipalveluhankinnoissa.

Taksiyrittäjät passitetaan myös yrittäjyyskurssille.

Yrittäjiltä vaaditaan Y-tunnus jo taksiliikenneluvan myöntämisvaiheessa. Luvan edellytyksiin kuuluu jatkossa velvollisuus suorittaa yrittäjäkoulutus ja -koe.

Kyydin hinta tai hinnan määräytymisen perusteet on edelleen ilmoitettava ennen matkan alkua. Jos kyydin hinta ei ole kiinteä, hinnoittelussa on käytettävä tiettyä hinnoittelurakennetta, esitettävä esimerkkimatkan hinta ja käytettävä hinnan määrittelyssä mittauslaitelain mukaista taksamittaria.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom voi asettaa erityisryhmien lisäpalveluille enimmäishinnan.

Autosta tulee löytyä taksiliikennelupa ja muita pakollisia asiakirjoja. Velvoitteen rikkomisesta voi kuljettajalle rapsahtaa liikennevirhemaksu.

Taksiyritysten ja välityskeskusten on myös toimitettava jatkossa viranomaisille hintatietoja.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Uudet_viestini
Tuleeko parempi?
Mikäs siinä jos kuski osaa kieltä ja tietää minne ajaa kun kertoo osoitteen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Tuleeko parempi?
Luullakseni taksinkuljettajakokeen ja yrittäjäkurssin suorittaminen karsii joukosta kielitaidottomat. Taksinkuljettajakoe toivottavasti myös ne, joilla ei ole hajuakaan paikkakunnasta, sen tiestöstä, katuverkosta, nimistöstä jne. - ja navigaattorin käyttökin on hakusessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Julle
Harmaa taksi on hieno oivallus👍
Esitän tässä nöyrän kiitoksen ennen hyvin toimineen taksipalvelujen sössijöille, se avasi silmät luovaan toimintaan ja ymmärryksen säästää vaivalla tienattuja euron kolikoita. Ottamatta nyt mitään kantaa harmaan taksitoiminnan hyväksyttävyyteen, silti sosiaalisena ja verkostoituneena olen usein soveltanut luovia taksipalveluja, nääs kun kantapään kautta opin, että virallisen taksin käyttö isolla kirkolla oli käydä hengen päälle. (Ei voi avata juttua koska se loukkaa jonkun oikeutta temmeltää taxibusineksessä)
Pyydän tutulta tai tutun kautta kuljetuspalvelua jossain päin Suomea. Paras case oli kun pääsin Rovaniemeltä Sodankylään oikein VIP kuljetuksena tutun tutun kuljettamana, toki pientä korvausta vastaan. Sama case toimii Kuopion, Jyväskylän ja Tampereen alueella. Turusta en rohkene kertoa mitään . Hyvin olen kyennyt liikkumaan vaikka vältän oikean taxin käyttöä viimeiseen "veripisaraan" saakka. 👍👍
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.