Poliisi

Poliisi tehovalvoo suojattomien tienkäyttäjien turvallisuutta – eniten loukkaantuneita polkupyöräilijöitä Lounais-Suomessa

Riitta Salmi

Poliisi valvoo torstaina tehostetusti suojattomien tienkäyttäjien turvallisuutta liikenteessä. Poliisin mukaan valvontaa suunnataan moottorikäyttöisten ajoneuvojen, jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja kevyen sähköajoneuvon kuljettajiin ja heidän liikennekäyttäytymiseensä.

Lisäksi päivän aikana puututaan suojattomien tienkäyttäjien liikkumista haittaavaan ja vaarantavaan pysäyttämiseen ja pysäköintiin. Valvonnassa keskitytään muun muassa liikennevalojen noudattamiseen, pyöräilijöiden ja kevyen sähköajoneuvon kuljettajien jalkakäytävillä ajamiseen sekä kaikkien tiekäyttäjäryhmien väistämissääntöjen noudattamiseen suojateillä ja risteyksissä.

– Tavoitteena on lisätä liikenneturvallisuutta etenkin suojateillä ja pyöräteiden jatkeilla. Täten valvontapäivänä puututaan myös suojattomien tienkäyttäjien liikkumista haittaavaan ja vaarantavaan pysäyttämiseen ja pysäköintiin, toteaa tiedotteessa poliisitarkastaja Heikki Kallio Poliisihallituksesta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kallion mukaan valvonnassa puututaan varsinkin tapauksiin, jossa ajoneuvoa on laittomasti pysäytetty tai pysäköity jalkakäytävälle, suojatielle, pyörätielle, pyöräkaistalle, pyörätien jatkeelle tai viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai risteävää pyörätien jatketta. Pysäköinninvalvonta toteutetaan yhteistyössä kunnallisen pysäköinninvalvonnan kanssa. Turun ja Porin kaupunkien pysäköinninvalvonnat tukevat omalla tehostetulla valvonnallaan poliisin työtä teemavalvonnoissa.

Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan viime vuonna pelkästään Lounais-Suomen poliisin tietoon tulleissa tieliikenneonnettomuuksissa kuoli viisi polkupyöräilijää.

– Loukkaantuneita vuonna 2020 tilastoitiin 101 kappaletta, mikä on huomattavasti enemmän kuin yhdenkään muun poliisilaitoksen alueella, sanoo komisario Tuomo Katajisto Lounais-Suomen poliisilaitokselta.

Poliisin mukaan suojattomien tienkäyttäjien osuus tieliikenteen kuolonuhreista Euroopan unionissa oli 47 prosenttia 2017. Suomessa vastaava luku oli 34 prosenttia vuonna 2020.

– Tästä syystä näiden tienkäyttäjäryhmien turvallisuuden tulee olla jatkuvasti liikenneturvallisuustyön keskiössä. Poliisin valvontapäivä tähtääkin erityisesti onnettomuuksien ennalta ehkäisemiseen, kertoo Kallio.

Tilastokeskuksen tilastojen mukaan viime vuonna tieliikenteessä loukkaantui noin 560 pyöräilijää sekä noin 300 jalankulkijaa ja mopoilijaa.

– On kuitenkin hyvä huomioida, että kaikki pyöräilijöiden onnettomuudet, varsinkaan niin sanotut yksittäisonnettomuudet, joissa ei ole muita osallisia, eivät tule poliisin tietoon ja eivät täten päädy viralliseen tilastoon. Eli loukkaantuneiden määrä on suurempi kuin niin sanottu virallinen tilasto, Kallio muistuttaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Poliisi jatkaa suojattomien tienkäyttäjien liikenneturvallisuuden edistämistä järjestämällä suojatiesäännön valvontapäivän keskiviikkona 14. huhtikuuta.

Juttua päivitetty klo 17.37 otsikoinnin ja Lounais-Suomen osuuden lisäämisellä

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (18)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Angus
Uusi termi
"moottorikäyttöisten ajoneuvojen, jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja kevyen sähköajoneuvon kuljettajiin". Moottorikäyttöisten ja kevyiden sähköajoneuvojen kuljetuksen ymmärrän, mutta keitä ovat jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kuljettajat?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hanukas
Vast: Uusi termi
Hiukan oli hassusti kirjoitettu, mutta sattuuhan sitä. Jalankulkijan ja pyöräilijän kuljettaja voisi olla esimerkiksi järki.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Uusi termi
Kyllä sen määritelmän pitää päteä kaikkiin kuljettajiin liikenteessä. Ja huomioiden että järki ei autoa kuljeta niin eipä sitä voi jalankulkijoihin tai pyöräilijöihinkään käyttää vaikka se niitä oikeasti kuljettaisikin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Vilkku79
Missä lienevät?
Milloinhan puututaan keskustan ajonopeuksiin? En muista nopeuden valvontaa nähneeni missään piiiiiitkään aikaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pyöräilijä
Yksittäisonnettomuudet
Nämä jalankulkijoiden sekä pyöräilijöiden, polkupyörää vastaavien ajoneuvojen sekä osin myös mopojen yksittäisonnettomuudet pitäisi poistaa tieliikenneonnettomuuksista kuten jalankulkijoidenkin yksittäisonnettomuudet on sieltä siivottu. Vastuukysymyksissä kun sillä ei ole väliä koska liukkaalla kun kaatuu niin vastuu useimmiten on väylän kunnossapitäjällä riippumatta siitä että kävelikö vai pyöräilikö siitä. Samanlaisia tapauksia ovat myös kännissä Aurajokeen kävelleet ja pyöräilleet - silti vain pyöräilijän tapaus lasketaan liikenneonnettomuudeksi.

No, ei se paljoa tilastoihin vaikuta mutta sitten ei tarvitsisi aina erikseen kertoa kuinka suuri osa pyöräilijöiden onnettomuuksista ei päädy tilastoihin kun niissä tilastoitavissa olisi aina se toinen osapuoli.

Tai sitten otetaan jalankulkijoidenkin kaatumiset liikennetilastoihin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aimäävai?
Vast: Yksittäisonnettomuudet
@Pyöräilijä
Yksittäisonnettomuuksien osalta edustamani viraston mukaan tilastointi on ajanmukaisella tasolla. Edustamassani virastossa luonnollisesti kehitystyö tilastoinnin osalta on eräs voimakkaasti priorisoimamme kehitystyön osa-alue.

En sinänsä tässä yhteydessa ota kantaa yksittäisiin onnettomuuslukuihin, mutta yleisellä tasolla on huomioitava, että samanaikaisesti Aurajokeen pudonneiden tahi kävelleiden jalankulkijoiden ja sinne samanaikaisesti pyöräilleiden väliset liiikenneonnettomuudet edustavat tilastollisesti melko pientä osaa virastoomme tulevaa ilmoituksellista raakadataa. Näyttäisi hallussamme olevan tiedon valossa olevan säännönmukaista pikemminkin niin, että Aurajokeen kävelevät ja sinne pyöräilevät henkilöt pääosin noudattavat voimassaolevia liikennesääntöjä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Yksittäisonnettomuudet
Ilmeisesti tilastonikkari ei ole kuullut koskaan argumentin havainnollistavasta esimerkistä. Olisin toki voinut käyttää esimerkkinä vaikkapa liukkaalla suojatiellä kaatunutta jalankulkijaa ja hiekoitussepelin takia kaatunutta pyöräilijää.

Tai ojaan horjahtanutta rullaluistelijaa ja samalla tavalla ojaan päätynyttä pyöräilijää.

Oleellistahan näissä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden yksittäisonnettomuuksia onkin se, että liikennesääntöjä ei ole rikottu mutta on vain yliarvioitu omat taidot tai arvioitu kulkuväylän ominaisuudet väärin. Kumpikaan ei ole lainvastaista vaikka onnettomuuteen johtaisikin. Paitsi tietysti jos polkupyörällä ajaa liukkaalla mutkan suoraksi, silloin on mahdollisesti ajettu liian suurella nopeudella, sen sijaan jos polkupyörä kaatuu liukkaalla jarrutuksessa koska rengas lähti alta niin silloin taas ei ole todisteita liian suuresta nopeudesta koska tuo voi tapahtua ihan kävelyvauhdistakin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
EpäHumanisti
Hienoa jos toteutuu
"Kallion mukaan valvonnassa puututaan varsinkin tapauksiin, jossa ajoneuvoa on laittomasti pysäytetty tai pysäköity jalkakäytävälle, suojatielle, pyörätielle, pyöräkaistalle, pyörätien jatkeelle tai viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai risteävää pyörätien jatketta. Pysäköinninvalvonta toteutetaan yhteistyössä kunnallisen pysäköinninvalvonnan kanssa."

Tähän olisi kyllä hyvä saada valvontaa. Samaten toki väistämissääntöjen noudattamiseen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Hienoa jos toteutuu
Enpä tiedä hienoudesta. Kertaakaan en ole näitä tehovalvontoja missään havainnut ja kertaakaan niillä ei ole ollut mitään vaikutusta siihen, miten seuraavalla viikolla valvonnan kohteet toimivat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää