Sähköautot

Pelastusasiantuntijat: kellareiden sähköautolataus on paloturvallisuusriski

Jane Iltanen
Sähköautojen lataaminen erityisesti vanhojen rakennusten sokkeloisissa kellareissa on paloturvallisuusasiantuntijoiden mukaan riski.
Sähköautojen lataaminen erityisesti vanhojen rakennusten sokkeloisissa kellareissa on paloturvallisuusasiantuntijoiden mukaan riski.

Pelastusalan asiantuntijat pitävät sähköautojen latauspisteiden rakentamista kiinteistöjen kellarikerroksiin paloturvallisuusriskinä. Sähköauton akkupalon sammuttaminen on erittäin hankalaa ja paloss...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tutustun 1 kk 0 €

Haluatko lukea koko artikkelin?
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (30)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Hima-Hönö
Tietämätön
Koska olen tietämätön asiasta ja asian monimutkaisuudesta niin on hienoa mikäli asiasta on asiallista keskustelua. Ei voi olla niin että pelkkä politiikka ohjaa päätöksiä ilman asiaan liittyvien toimialojen asiallisien tai asiattomien esiin tuomien asioiden johdosta. Tämä on yksi kertomus ongelmasta asiassa mutta kuten ilmaisin että en itse liity asiaan. Toivottavasti ideologia ei piilota asiasta paljastavia ongelmakohtia. Aprillia tai ei niin ajattelua toivon mää.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ajattelija
Laput silmillä
Eli kun on päätetty että sähköautot on se ainoa oikea vaihtoehto silloin mennään kohti määränpäätä kuulematta muita.
Sähköautossa ei varmaankaan ole enemmän palokuormaa mutta todella paljon hankalampi sammuttaa kuin "vanhat autot" ainakin mitä lukee euroopassa julkaistuja onnettomuus raportteja.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Laput silmillä
Sähköautojen sammutukseen tarvitaan vain uusi kalusto. Eli kauko-ohjattava auto jossa on ajoneuvon nostamiseen sopiva laitteisto sekä vesiallas. Kalusto ohjataan etänä palon viereen ja siitä palava auto nostetaan vesisäiliöön. Tarvittaessa säiliön reunat olisivat säädettävissä ja sitten vain säiliö täyteen vettä, auto ulos toiseen sammutussäiliöön ja sitten hakemaan seuraavaa.

On tietysti mukavampaa olla investoimatta ja sitten valitella asiaa palon jälkeen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
manterelainen
Vast: Laput silmillä
Eipä taida useimmissa kellareissa olla tarpeeksi korkeutta nostaa palavaa ajoneuvoa vesisäiliöön
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Laput silmillä
Pyöräilijä: Montako tällaista laitetta pitäisi olla ja kuinka monen sähköauton verran maksaa? Jos kukaan ei ole sellaista vielä kehittänyt, niin miksi et toteuta? Jos on helppoa, niin luulisi niitä jo olevan myynnissä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Laput silmillä
Eiköhän Turun kokoisessa kaupungissa riitä ihan yksi tuollainen laite.

Ja mitä tulee korkeuteen niin sen altaan voi koota ympärille kun auto on lavalla. Lisäksi tällaisen laitteen ei tarvitse olla maantiekelpoinen koska sen voi tuoda paikalle lavalla. Eli se voi olla myös mallia joka ajetaan palavan auton alle. Ei kannata takertua asiassa omaan mielikuvituksettomuuteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jussi-55
Akkupalon sammutus
Asiantuntijoiden mukaan autojen akkupalojen sammutus on lähes mahdotonta eli akkupalon tapahtuessa annetaan palon palaa loppuun.
Sähköautojen tallit ja pysäköintipaikat tulisi tehdä etäälle kiinteistöistä.
Onneksi suuri putki- ja sähköpäivitykset on tehty, 200 asunnon yhtiössä kaikki autopaikat olisi nyky vaatimusten mukaan pitänyt muuttaa sähköautoille sopiviksi. Tämä olisi tarkoittanut Carunalta sähköliittymän suurentamista ja yhtiön sähköpääkeskuksen uusimista, liittymän suurennus (jos mahdollista) tarkoittaa sähkön perusmaksun huomattavaa suurenemista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Akkupalon sammutus
Vastaus tähän on se, että halleihin rakennetaan vedellä täytettävät osastot. Se voidaan hoitaa vaikka katossa olevilla levyillä jotka laskeutuvat palavan auton ympärille ja sitten tuo osasto täyttyy vedellä ja sammuttaa palon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Akkupalon sammutus
Pyöräilijä: Alkaa hymy hyytyä, kun todetaan että tällaisen ratkaisun toteutus maksaa henkilöauton hinnan verran jokaista parkkipaikkaa kohden. Kyllähän niitä jo jossain olisi, mikäli olisi niin helppoa kuin saduissa, eikä mikään maksaisi mitään. Utopia on eri kuin reaalimaailma.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yrittäjä-tj
Vast: Akkupalon sammutus
Tuo automaati oassto on hyvä; jokin sensori (hyvä sana) laukaisee ansan ja ajatuskontrollikin helpottuu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Matti Korhonen
Suurin riski akuston tulipaloon on latauksen aikana.
Palokuntien huoli on todellinen. Litiumakustoja on syttynyt tuleen monenlaisissa laitteissa latuksen aikana. Aina kännyköistä autoihin asti. Pieniin litiumakustojen paloihin on olemassa käsisammuttimia, joissa sammutusaineena on vesiliukoinen vermikuliittidispersio. Auton akuston sammutaminen on sensijaan vielä hakusessa. Pelkkä vesi ei sovellu sammutusaineeksi, sillä litium reagoi herkästi veden kanssa. Tosin palokunnat ovat käyttäneet sammutuskonstina koko auton veteen upottamista, koska muuta keinoa heillä ei ole ollut. Tällöin palon sammuminen perustuu tukahduttamiseen. Se vie paljon aikaa ja sammutusvesialtaan vedestäkin tulee jonkin sortin ongelmajätettä. Mielestäni autojen valmistajien pitää ottaa jo suunniteluvaiheessa huomioon mahdollinen akustopalon sammutus. Esim. Tarvitaanko sellainen vaatimus, että myyntiin tulevien sähköautojen akustojen on oltava koteloituja siten, että ne ylipäätään voidaan sammuttaa. Siis akusto on kotelossa, jossa on sammutusaineelle tehty luukku.

Kellareiden säköautojen latuspaikkojen lisäksi kaikki muutkin ahtaat ja suljetut tilat ovat riskipaikkoja. Esim. Autolautat, parkkihallit, pikalatauspaikat jne...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ande
Vast: Suurin riski akuston tulipaloon on latauksen aikana.
Tukes on jo pitkään ohjeistanut, ettei litiumakkuja saa ladata valvomatta. Onneksi Turussa ostettiin viime vuonnakin vain 136 sähköautoa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää