VR

Demarit: vihreät yrittävät hämärtää Sdp:n ansioita raideliikenteessä – kokoomus vaatii VR:n kaluston romuttamisen lopettamista

Riitta Salmi

Turun Sanomien tuore VR-aiheinen uutisointi on herätellyt puolueita keskustelemaan lähijunaliikenteestä, kaluston romuttamisesta ja raidepolitiikan suunnasta.

Kokoomuksen liikenne- ja viestintävaliokunnan kansanedustajat Janne Heikkinen, Matias Marttinen ja Kari Tolvanen vaativat tiedotteessa hallitukselta paikallisen lähijunaliikenteen lisäämistä ja kilpailun tuomista alalle. Edustajien mukaan VR:n osittaista yhtiöittämistä on tarve jatkaa. Heikkinen, Marttinen ja Tolvanen edellyttävät hallitukselta toimenpiteitä, jotta VR lopettaisi käyttökelpoisen henkilöliikenteen kalustonsa romuttamisen.

– Taajamajunaliikenteelle on kysyntää kansalaisten keskuudessa ympäri maata, eikä se rajoitu pelkästään suurille kaupunkiseuduille. Poikkeusoloista ja korona-ajasta huolimatta on katsottava tulevaisuuteen, ja luotava erilaisia liikenneratkaisuja ympäri Suomea, Marttinen toteaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Edustajat katsovat, että Sipilän hallituksen liikkeelle panemaa VR:n yhtiöittämishanketta on jatkettava terveen kilpailun mahdollistamiseksi. VR:n yhtiöittäminen pysäytettiin Rinteen hallituksen ensimmäisen liikenne- ja viestintäministerin, Sanna Marinin (sd), toimesta.

– Monopoleja ei tule ylläpitää aloilla, joihin syntyy markkinaehtoisesti tervettä kilpailua, toteaa Tolvanen.

Edustajien mukaan eri yhtiöt voisivat vuokrata perustettavasta yhtiöstä kalustoa markkinaehtoisesti, jolloin alalle syntyisi tasapuolista kilpailua ja kustannussäästöjä. Tällä hetkellä VR romuttaa käyttökelpoista kalustoa.

– Valtionmonopolin liiketoiminnan logiikkana ei ole kasvattaa tai kehittää toimintaansa, vaan tehdä katetta. Tästä hinnan maksavat kansalaiset niin julkisen liikenteen hinnoissa kuin rajallisissa julkisen liikenteen vaihtoehdoissa, Heikkinen murehtii.

Kokoomusedustajat katsovat, että taajamajunaliikenteen avaaminen laajasti eri puolelle Suomea on mahdollista toteuttaa.

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd) kummeksuu kuvaa, jonka vihreät haluavat antaa lähijunaliikenteen kehittämisestä. Turun Sanomien uutisessa vihreiden varapuheenjohtaja Jaakko Mustakallio (vihr) vaati jo toistamiseen Sdp:n ministereitä puuttumaan VR:n kaluston kierrätykseen. Kymäläisen mukaan vaikuttaa siltä, että vihreät yrittävät kuntavaalien alla hämärtää Sdp:n ansioita raideliikenteen edistämisessä.

– Sdp vahvistaa koko ajan lähijunaliikennettä, vaikka korona vähentää matkustajamääriä. Tampereen seudun kokeilu vakinaistetaan. Kouvolan ja Kotkan yhteys sai juuri Kymenlaakson ympäristöpalkinnon, Kymäläinen kertoo tiedotteessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Suna Kymäläinen muistuttaa, että tavoitteena on lisätä junamatkustamisen osuutta kulkumuodoissa. Hän painottaa, että lähijunaliikenteen kaluston tulee olla paitsi esteetöntä myös houkuttelevaa.

– Haluan muistuttaa vihreille jälleen kerran, että valtio noudattaa omistajaohjauksessa hyvää hallintotapaa ja osakeyhtiölakia koko hallituksen yhdessä päättämän omistajalinjauksen mukaisesti. Operatiiviset ratkaisut, kuten kalustoinvestoinnit, ovat yhtiöiden johdon päätettävissä ja vastuulla. Asiassa ei siten pitäisi olla mitään epäselvyyttä, Kymäläinen painottaa.

Kymäläisen mukaan VR on ilmoittanut viime vuonna, että se kierrättää liikennekelvotonta kalustoaan.

– Samalla yhtiö on kertonut, että kaluston kierrätys ei vaikuta alueellisen lähijunaliikenteen järjestämiseen millään alueella. Käytöstä poistetulla kalustolla ei ole enää mahdollista liikennöidä ilman investointeja, Kymäläinen toteaa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (7)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Gunvald
Demarit populisteina
Demarit ovat aivan ulalla asiassa populisoimassa. Suomessa ei ole lähiliikennettä muualla kuin HSL-alueella, vaan harvakseltaan kulkevaa taajamajunaliikennettä. Vihreät ehdottavat nyt nimenomaan lähiliikenteen aloittamista.
Demarien edistyksellisyys on sitä, että Marin lakkautti ensitöikseen HSL-mallin monistamisen muualle Suomeen ja Harakka lupasi valtion ostorahat VR:lle VR:n sanelemaan hintaan. Se siitä tasa-arvosta ja EU-hengestä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Lainkuuliainen
Yhteiskuntavastuuta kaivataan
Demarit voivat yrittää kaksinaamaisesti vetäytyä linjassaan yhtiön päätöksenteko-oikeuden taakse. Kaluston romuttaminen on yhteiskuntavastuutonta, ja myös demareiden tulisi se julkisesti myöntää. Vaan eipä myönnä, puna-aate suojelee valtion monopolia viimeiseen asti likaisinkin keinoin. Vastoin ympäristöarvoja ja kansan etua. Yhteiskuntavastuuttomuutta vailla vertaa. Hävettää nykydemarien puolesta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Yhteiskuntavastuuta kaivataan
Vanhojen junavaunujen paikka on romuttamolla, ei jossain mielikuvituksellisessa lähiliikenteessä välillä Raisio-Varissuo.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
manterelainen
Vast: Yhteiskuntavastuuta kaivataan
Huonokuntoiset vaunut todella kuuluu romuttamoon, mutta nyt oli kyse vaunuista jotka olivat hyväkuntoisia, kunnes VR jätti ne huoltamatta
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pyöräilijä
Raiteiden kilpailutus
Ei kiitos. Iso-Britannia on mallimaa siitä mitä EKokoomuksen malli raideliikenteelle tekisi. Eli rataosuuksien huolto laiminlyötäisiin jotta johtajat saisivat isommat bonukset. Tuloksena junaonnettomuuksia joista johtajat eivät ottaisi mitään vastuuta vaan syyttäisivät alihankkijoita joille ei maksettu riittävästi radan hoidosta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lähijunailija
Vast: Raiteiden kilpailutus
Raiteiden kilpailutus ja rautatieliikenteen kilpailutus on kaksi aivan eri asiaa. Briteissä tehtiin virheitä aluksi, koska siellä yksityistettiin myös raideverkosto ja sen kunnossapito, mutta Suomessa ei kukaan ole edes ehdottanut sitä. Raideverkoston on edelleen tarkoitus pysyä valtion omistuksessa ja hallinnoimana, vaikka itse liikenne kilpailutettaisiinkin, ja ratojen kunnossapitorahat tulevat edelleenkin valtion budjetista ja osin ratamaksuista. Briteissä on myös alkuvaiheen ongelmien jälkeen korjattu ongelmat ja raideliikenteen kulkutapaosuus on siellä noin 10% tienoilla kun Suomessa junnataan 5-6% tienoilla. VR kyllä paljon mainostaa, että haluaa nostaa kulkutapaosuutta tuohon, mutta tuntuu, että liikenteen lisääminen on aivan viimesijainen keino sen saavuttamiseksi.

Suomen nykyinen malli kyllä perustuu siihen, että johtajat (eli VR:n ylin johto) saisi maksimaaliset bonukset, koska VR:ää tulosohjataan tuottamaan toiminnallaan maksimaalista lyhyen aikavälin voittoa, ei kattavaa tai edes hyvää palvelua tai kulkutapaosuuden kasvatusta. VR olisi taloudellisesti esimerkiksi kestänyt aivan hyvin tilapäisen tulovirran laskun, kun halvensi junalippujen hintatasoa vuonna 2016, mutta koska se olisi vaarantanut johtajien bonukset ja lyhyen aikavälin voiton, yhtiö ennemmin lakkautti (tilapäisesti mutta kuitenkin) vähiten suosittuja junavuoroja ja irtisanoi lukuisia työntekijöitään. Kummallista kyllä, SDP puolustaa VR:ää "julkisena" ja siten "hyväntahtoisena" toimijana, mutta he eivät ole missään vaiheessa puuttuneet VR:n ohjausmekanismeihin, vaan hyväksyvät kritiikittömästi VR:n tekemän kovan bisneksen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
vexi
VR:n hallitus päättäköön yhtiön johdon luottamuksesta
Osakeyhtiön hallitus päättää luottamuksesta tai epäluottamuksesta sen johdolle. Jos VR:n johdon on katsottu toimineen yhtiön edun vastaisesti, tässä tapauksessa poistamalla (romuttamalla) rahaksi muutettavissa olevaa omaisuutta yhtiön taseesta, tulee toimari ja muut syylliset irtisanoa yhtiön palveluksesta. Omistusosuudeltaan valtioenemmistöisessä yhtiössä tilanne on tietenkin kimurantimpi, koska niiden hallituksiin on nimitetty polittisten puolueiden edustajia, jotka siten väistämättä tekevät päätöksiä myös polittisen ideologiansa perusteella, eivätkä pelkästään liiketaloudellisin perustein.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.