VR

TS:n VR-jutuista puhkesi hallituksessa raidekapina: Vihreät ja keskusta erkaantuvat SDP–VR-akselin politiikasta

Riitta Salmi
Sanna Marinin (sd) hallituksessa käydään sisäistä keskustelua raidepolitiikasta. VR:n kalustoromutukset ovat johtaneet siihen, että vihreät ja keskusta ovat erkaantumassa Sdp-VR-akselin politiikasta. Kuvassa VR kuljettaa Turusta lähijunavaunuletkaa kohti romuttamoa.
Sanna Marinin (sd) hallituksessa käydään sisäistä keskustelua raidepolitiikasta. VR:n kalustoromutukset ovat johtaneet siihen, että vihreät ja keskusta ovat erkaantumassa Sdp-VR-akselin politiikasta. Kuvassa VR kuljettaa Turusta lähijunavaunuletkaa kohti romuttamoa.

Turun Sanomien viime syksyn VR-aiheinen uutisointi on nostanut Sanna Marinin (sd) hallituksessa pintaan sisäiset näkemyserot raidepolitiikan suunnasta.

Suhtautuminen VR:ään ja sen kalustoromutuksiin j...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tutustun 1 kk 0 €

Haluatko lukea koko artikkelin?
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (47)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Roffie
Niin
Olen suuresti ihmetellyt jopa kummastellut miksi Turkuun pitää saada raitsikat kun meillä on valmiit raiteet Varissuolta satamaan ja moneen muuhunkin paikkaan. Pysäkit ja asematkin on paikalla valmiina eikä linjauskaan ole kaukana toisistaan. Mutta onhan se toki raskasta kävellä rautatieasemalta keskustaan eikä päästä hifistelemään miljardin velanotolla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
S.F.
Vast: Niin
Paikallisjuna on liian halpa ja järkevä. Ja raitiotiessä ei edes ole kyse liikenteen parantamisesta, vaan yksityisautoilun kitkemisestä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Samppa
Vast: Niin
Roffie, sitä samaa olen itsekin ihmetellyt. Turussa on harvinaisen tiheä rataverkosto jo nyt, eikä sen laajentaminen lähiöihin lyhyillä pistoraiteilla olisi kummoinenkaan investointi.
Meillähän on raiteisto Raisio-Naantali-Uusikaupunki suuntaan. Sen varrella raiteet satamaan ja Pansioon. Loimaan rata ja Piikkiö Paimio-Salo ja tilaa pistoraiteille tarvittaessa.
Nuo vanhat romutettavat "lättähattuvaunut" olisivat tarvinneet vain ehostusta ja veturit niin rataverkosto olisi kattanut sekä paikallis- että lähijunaliikenteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
AVF
Vast: Niin
Lähijuna on ainut taloudellinen ja toimiva vaihtoehto, mikä tänne kannattaa rakentaa. Bussiliikenne siirtyy pikkuhiljaa akkukäyttöisiksi kalustoltaan, jotka on 100 kertaa hiljaisempia kuin ratikka, eikä tarvitse nähdä sitä johtohelvettiä ilmassa. Johtimistakin tulee niin kimeä kirskunta, että koirat virtsaa alleen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Niin
Montakos ihmistä asuu noiden Roffien mainitsemien raiteiden äärellä ja mitä tuollainen (lähi)juna muuttaisi julkisessa liikenteessä? Vastaus on, ettei yhtään mitään, koska parin pistemäisen kohteen lisäksi, tuolla ei oikeasti ole käyttäjiä. Jos raideliikennettä ja joukkoliikennetta kehitetään, pitäisi linjan kulkea sekä asutuskestusten että ydinkeskustan läpi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Niin
Raiteet on valmiina reitillä Varissuo-Kupittaa-(tuleva)Matkakeskus-Satama. Mihin se ratikan pitikään tulla?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Niin
Raiteet on valmiina reitillä Varissuo-Kupittaa-(tuleva)Matkakeskus-Satama. Mihin se ratikan pitikään tulla?
------------------------------------------------------
No nyt kun lähdetään tälle linjalle, niin nimim. Mietiskelijä varmasti osaa myös sanoa montako ihmistä asuu mainitsemiensa raiteiden lähietäisyydellä KOKO matkan varrella ja verrata sitä raitiotien vastaavaan lukuun. Taitaa olla aika harvaa asutus noiden yllä mainostettujen olemassa olevien raiteiden lähellä? Vai onko tarkoitus myös sitten siirtää asumalähiöt samalla?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Nyymi
Vast: Niin
Raiteet on valmiina reitillä Varissuo-Kupittaa-(tuleva)Matkakeskus-Satama. Mihin se ratikan pitikään tulla?
----------
Ei raiteilta kyytiin nousta, vaan pysäkeiltä. Eipä tuolle junradalle voi laittaa uusia pysäkkejä tiheään ja vaikka laittaisikin, niin suurin osa niistä ei olisi mitenkään keskeisillä paikoilla, toisin kuin raitsikalla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Leif Michaelsson
Valinnanvaraa
Esimerkiksi Turun ja Salon väliin voisi rakentaa toisenkin raideparin, silloin lähijuna olisi helppo.järjestää. Mutta autoilun pitää silti olla edullista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vire
Vast: Valinnanvaraa
Se on tiettävästi ollutkin suunnitelmissa. Pysäkit saadaan järkeviin kohtiin, joihin on helppo jättää autonsa päiväksi parkkiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
A.Eräs
Vast: Valinnanvaraa
Aika kiinnostava oli taannoin ehdotus, että lähijuna kulkisi Varissuon ja Kupittaan kautta keskustaan. Pikaraitsikan korvaisi eurooppalaistyylinen matalalattiainen raitsikankaltainen mukava lähijuna. Eli lähijunaksi tulisi junakiskoille mahtuva kevyt pikaraitsikka. Sopii varmaan vihreillekin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Leif Michaelsson
Vast: Valinnanvaraa
Tuo Roffien posti on hyvä pitää mielessä. Meillä on jo raiteita moneen paikkaan. Eikä tarvitse kaupunkia sekoittaa kiusan tähden.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
HANNU NIEMINEN
Vast: Valinnanvaraa
Siitä vaan rakennatte tuplaraiteen tietämättä, miten monen maaseututontin se tulee pilaamaan. Mutta eihän se liikuta, kun ei omalle kohdalle satu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Lainkuuliainen
Demarijohdon : tavoitteena on estää kilpailu
Demarien luisuminen tukevasti vasemmalle heijastuu kaikkeen politiikkaan. Raideliikenteeseen ei haluta kilpailua ideologisista syistä. Avoimuutta kaluston arvioinnissa ei suvaita. Kansalaisten eduista tai ympäristöarvoista ei demarileirissä enää välitetä. Vastustajat leimataan populisteiksi perusteetta. Toivottavasti lipposlaiset heräävät ja suunta kääntyy kansalaisten eduksi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Åboriginal
Vast: Demarijohdon : tavoitteena on estää kilpailu
Rinne ja Marin varmistavat sen että demareitten äärivasen siipi pysyy vallassa ja ay liikkeen etu menee kaiken muun edelle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Demarijohdon : tavoitteena on estää kilpailu
No just joo. Kunhan PS pääsee hallitukseen niin Varissuollekin pääsee junalla. Tai ainakin sieltä pois.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Peku
Pilvilinna
Pilvilinnoja on mukava rakennella. Pelastetaan romuvaunut ja aloitetaan lähijunaliikenne. Enää puuttuu vain matkustajat. Turun seudulla ei radan varrella asutusta kovinkaan paljon. Paljonkohan maksaisi kulku/matkustaja ja kuka olisi maksaja?
Populismia koko juttu!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Samppa
Vast: Pilvilinna
Ei kai radan varressa voikaan asua kovinkaan paljon ihmisiä koska radalla ei ole paikallisliikennettä.
Sitävastoin kaupungin sisäistä ja paikallista raideliikennettä perustellaan juuri sillä, että se toisi tullessaan asuntorakentamista tullessaan. Ota näistä houreista selvää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Pilvilinna
👍just näin. Muutama romuvaunu uhkaa kaataa hallituksen!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rainer Kryssi
Vast: Pilvilinna
Kiteytit olennaisen. Missä matkustajat? Ehkä Varissuolta olisi kulkijoita keskustaan, mutta Varissuon kaukaisimmasta kolkasta lähimpään paikkaan mihin pistoraide saataisiin, on yli 1.5 km. Ja kuten joku kommentoi, Turun asema on keskustan laidalla. Kannattaa katsoa Fölin reittikartoista miten hyvä saavutettavuus busseilla saadaan. Kauempaa ei tulijoita ole. Bussit kulkevat esimerkiksi Paimiosta Turkuun lähes tyhjinä silloin harvoin kun kulkevat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Pilvilinna
Ehkä Loimaan ja Ukin suuntaan rata menee enemmän maaseudulla ja muutamassa pienemmässä taajamassa, mutta itä-länsi suunnassa sen varrella ovat Salo, Paimio, Piikkiö vähän pienempänä, Raisio ja Naantali sekä Turusta ainakin Varissuo, yo-kylä ja läntinen keskusta Itäharjun ja sataman työssäkäyntialueita unohtamatta. On siinä ilman Turkuakin karkeasti arvioiden 80 000 asukasta ehkä viiden kilometrin sisällä radasta. En ole mitään selvitystä tehnyt, että moniko heistä käyttäisi lähijunaa, etkä ilmeisesti sinäkään, kun asiaa täällä kyselet. Enemmän populismilta tuntuu huudella täällä kustannusten perään ilman kyseistä selvitystä kuin se, että selvitetään asia ja vasta sitten päätetään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Pilvilinna
Tämä on näitä Vihreiden kuningasajatuksia, kaikki käyttämään raideliikennettä, koska se on niin päästötöntä. Yhtään eivät kustannukset henkilökilometriä kohden paina vaa´assa, eivätkä turhat energian käytöstä aiheutuvat saasteet, eikä myöskään tieto siitä, että kumipyöräliikenne on myös pian päästötöntä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää