Renkaat

Renkaita ei enää vaihdeta kalenterin mukaan – poliisi arvioi käyttötarpeen

Jori Liimatainen
Tieliikennelaki muuttui kesäkuussa 2020. Lakimuutoksen myötä talvirenkaat ovat pakollisia marras-maaliskuussa, jos sää tai keli sitä edellyttää. Jatkossa talvirenkaita ei tarvitse vaihtaa kalenterin mukaan.
Tieliikennelaki muuttui kesäkuussa 2020. Lakimuutoksen myötä talvirenkaat ovat pakollisia marras-maaliskuussa, jos sää tai keli sitä edellyttää. Jatkossa talvirenkaita ei tarvitse vaihtaa kalenterin mukaan.

Talvirenkaita on uuden, viime kesäkuussa voimaan tulleen tieliikennelain mukaan käytettävä sään tai kelin edellyttäessä marraskuun alusta maaliskuun loppuun saakka. Muutoksen myötä on kuitenkin luvallista sään tai kelin mukaan ajaa kesärenkailla talvellakin.

– Uusi tieliikennelaki siis tiukensi vaatimuksia käyttää talvirenkaita marraskuun ja maaliskuun välisenä aikana. Myös marraskuussa ja maaliskuussa on jatkossa käytettävä talvirenkaita, jos sää tai keli sitä edellyttää, poliisitarkastaja Heikki Kallio Poliisihallituksesta muistuttaa.

Mitä ovat siis sellaiset kelit, jotka vaativat talvirenkaita?

– Laissa tarkoitetaan sellaisia tieolosuhteita, joissa alueen tieverkolla, myös pienemmät tiet huomioon ottaen, olisi tarve käyttää talvirenkaita olemassa olevan tai mahdollisen liukkauden vuoksi, Kallio selventää.

Liikenteenvalvoja eli yleensä poliisi määrittelee yksittäistapauksessa, onko olosuhde sellainen, että talvirenkaita olisi käytettävä. Kallion mukaan kesärenkaiden käytöstä talvikeleillä on annettu marraskuun ja tammikuun välisenä aikana yhteensä 75 sakkoa ja 36 liikennevirhemaksua.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Osa kesärenkailla talvikelillä ajaneista on aiheuttanut törmäyksiä tai ulosajoja. Siksi poliisi kehottaakin ihmisiä harkitsemaan tarkkaan ajamaan lähtemistä, jos kesärenkaat ovat alla.

Uuden tieliikennelain tarkoituksena on ollut korostaa tienkäyttäjän omaa vastuuta liikenteessä. Myös talvirengassäännöksessä luotetaan kuljettajan harkintaan.

– Silloin kun on liukasta, ei kesärenkailla saa ajaa. Eli aamulla ei kannata lähteä ajamaan kesärenkailla, jos päivällä on odotettavissa lumisadetta tai muuten liukasta keliä. Jos liukas pääsee kuitenkin "yllättämään", ilman talvirenkaita ei tietenkään pidä lähteä ajamaan esimerkiksi takaisin kotiin, Kallio sanoo.

Jos tiellä on lunta, kysymyksessä on selkeä talvikeli. Mutta jos tie on osittain jäässä jossain satunnaisessa kohdassa yöpakkasen takia, kysymyksessä ei välttämättä ole talvikeli.

– Kaikissa tapauksissa autoilijan on kuitenkin sovitettava ajonopeus olosuhteisiin nähden siten, ettei omaa ja muiden turvallisuutta vaaranneta, Kallio korostaa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vanhimmat ensin
Vastaa
yxxy
Rajoituksista monesti haittoja
Tiestön talvinopeusrajoitukset pitäisi myöskin päivittää keliolosuhteita vastamaan. On turhauttavaa ajaa valtatiellä esim. 80 km/h nopeusrajoituksen mukaan kun tie olisi 100 km/h väylä ja kelit useita asteita plussalla.
Liikennemerkkitolpassa voisi olla kahdet kyltit ellei näitä sähköisiä kerätyistä liikennerahoista kyetä rahoittamaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Rajoituksista monesti haittoja
Pääasiallinen haittahan on, että osa ajajista tosiaan "turhautuu" eli ärsyyntyy, kiukustuu, tulee uhmakkaaksi. Muuta haittaa ei juuri ole. Pitkillä matkoilla alhainen nopeusrajoitus pidentää hieman ajoaikaa. Ekologisesti ja turvallisuuden kannalta mitä hiljaisempi vauhti, sitä parempi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ari Hyvönen
Vast: Rajoituksista monesti haittoja
Vuodessa voisi olla yksi päivä kesällä ja yksi talvella jolloin rajoituksia ei ole. Tällä päästäisiin aina pahimmista kaahareista eroon kun nämä ajaisivat metsään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
KooVee
Vast: Rajoituksista monesti haittoja
Isolla osalla autoiijoista ei óle mitään käsitystä turvallisesta tilannenopeudesta. Esim todella liukkaalla moottoritiellä pöllyävässä pakkaslumessa ajetaan surutta toista sataa lasissa vaikka näkyvyys eteenpäin on paikoin olematon. Mikäli edessä este, esim pyörähtänyt tai vauhtia merkittävästi hiljentänyt auto, ei väistämiseksi ole mitään tehtävissä. Pöllöimmillä voi olla jopa somepäivitys menossa kesken ajamisen!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
yxxy
Tielaitos mukaan
Varsin kehittymätön on tielaitoksen tekniikka monilta osin - aivan 1960-lukua. Ei edelleenkään muuttuvanopeuksisia nopeusmerkkejä, ei myöskään liikennevalopuolella kehitystä. Edelleen joutuu pysähtymään valoihin vaikkei risteyksissä risteävää liikennettä. Samoin ns. valoaallot eivät nykyisin pelaa. Kuitenkin meiltä autoilijoilta vaaditaan kaiken aikaa uudempaa kalustoa ja nykyisinkin me maksamme monista asioista - silti olemne kuin ehdonalaisen tuomion saanneita. Ja tämä talvinopeusjuttu on oiva esimerkki joka jatkuu pitkälle kevätsäässä, keleistä huolimatta. On tämä rengasvalinnanvapaus sentään - kelien mukaan. Mutta onko se riskienottoa...joidenkin kohdalla, mahdollisesti?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.