Pyöräily

Autoilija taklasi suojatiellä pyöräilleen Krista-Mari Katajiston ja pakeni paikalta – kertaa tästä väistämisvelvollisuudet

Krista-Mari Katajisto joutui pyöräillessään risteysonnettomuuteen yli seitsemän vuotta sitten. Vieläkin hänellä on keskittymis- ja muistiongelmia törmäyksen takia.
Krista-Mari Katajisto joutui pyöräillessään risteysonnettomuuteen yli seitsemän vuotta sitten. Vieläkin hänellä on keskittymis- ja muistiongelmia törmäyksen takia.

On kaunis loppukesän päivä 2013. Aurinko lämmittää Krista-Mari Katajiston, 25, selkää hänen polkiessaan kohti Lempäälän keskustaa. Katajisto on ajatellut nauttivansa viimeisistä lomapäivistä rannalla ...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk eurolla.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 1 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (69)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Pari kommenttia
Olen huomannut, että osa autoilijoista antaa suojatiellä tilaa pyöräilijälle silloinkin, kun pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Tämä opettaa pyöräilijöitä huolettomiksi ja sitten kiukutellaan ja riehutaan, kun joku autoilija toimiikin sääntöjen mukaan. Mitä tulee tilannenopeuksiin, niin nykyiset sähköavusteiset pyörät ovat lisänneet riskejä risteyksissä, sillä usein pyöräilijä voi olla se kovempaa kulkeva ajoneuvo. Samaa mieltä siinä, että risteysturvallisuutta pitäisi parantaa, kun pyöräily on koko ajan kuitenkin yleistymässä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
KooVee
Vast: Pari kommenttia
Valitettavan yleistä on että autoiljat eivät pyöräilijää väistä vaikka tulevat esim kolmion tai stop-merkin takaa. Myös liikenneympyrät ovat vaarallisia. Monet autoilijat katsovat ympyrään ajaessaan vain tuleeko vasemmalta autoja eivätkä huomioi mitenkään oikealta kevyenliikenteenväylää pitkin tulevia jalankulkijoita tai pyöräilijöitä. Myös liikenneympyrästä poistuessaan autot ovat väistämisvelvollisia kevyenliikenteeseen nähden.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ilmaristennuija
Vast: Pari kommenttia
Täysin saman olen itse liikenteessä huomannut ja tuosta ei voi olla kuin samaa mieltä. Lisäksi pyöräilijöitä taitaa sekoittaa entisestään se kun nuo nk.pyörätienjatkeet tulivat isommin julkisuuteen ja alettiin maalaamaan suojatiet niin että on se "maalaamaton raita poikittain siinä välissä" josta saa ilmeisesti sen käsityksen että tässä on fillaristeille nyt se pyörätienjatke ja autoilijat väistää, esim vanhan tampereentien ylittävät suojatie on näin maalattu ja autoille on 60km/h nopeusrajoitukset joten hivenen on haastavaa saada auto pysähtymään eteen poukkaavan pyöräilijän väistämiseksi ihan kesäkelilläkin
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Alf
Vast: Pari kommenttia
Allekirjoitan tuon "KooVee":n havainnon täysin. Olen itse viimeisen 9 vuoden aikana pyöräillyt Turussa ja lähialueilla yhteensä 20000 kilometriä. Mikäli olisin sokeasti luottanut siihen, että kaikki ratinvääntäjät osaavat edes ne alkeellisimmat väistämissäännöt liikenteessä, niin olisin menettänyt henkiriepuni jo kymmeniä kertoja...vakavista loukkaantumisista puhumattakaan.

Olen suoraan sanoen erittäin huolestunut osaamattomien kuljettajien suuresta määrästä liikenteessä. Myös ns. "ammattikuljettajien". Valitettavasti...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Pari kommenttia
Niin, ja sehän ei ole opettanut autoilijoita huolettomiksi ja kiukuttelemaan kun pyöräilijät henkensä pitimiksi väistävät väistämisvelvollista autoilijaa...

Mitä tulee tilannenopeuksiin niin polttomoottorilla toimivalla autolla ne ovat moninkertaiset verrattuna polkupyöriin.

Risteysturvallisuus parantuu sillä, että autoilijat, jotka ovat syyllisiä kahdessa tapauksessa kolmesta näissä autoilijan ja pyöräilijän välisissä risteyskolareissa, alkavat noudattamaan lakia. Seuraava vaihe on sitten opettaa liikennesääntöjä ala-asteelta alkaen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jukka Knaapi
Pyöräily ja suojatie
Päivän auto- ja liikenne artikkelissa oli mielestäni varsin harhaanjohtavaa tietoa pyöräiljöiden oikeudesta pyöräillä suojatiellä. Traficom on mm. antanut ohjeet uuden tieliikennelain muutoksista pyöräilyyn. Lähtökohtaisesti pyöräilijällä ei ole oikeutta ajaa pyörällä suojatietä pitkin. Ohjeessa puhutaan suojatien ylittämisestä. Pyöräilijä ajaa useimmiten pyörätien jatketta pitkin eikä "suojatiellä"
Artikkeli oli mielestäni todella harhaanjohtava terminologiansa vuoksi. Artikkelista voi saada sen käsityksen, että kunhan pyöräilijä on suojatien päällä, on hänellä jalankulkijan oikeudet. Autoilijalla on toki aina huolellisuusvelvoite, mutta jalkakäytävältä suojatielle pomppaavaa pyöräilijää on vaikea ennakoida.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
K.K.
Vast: Pyöräily ja suojatie
Juuri näin ja tuossa itsekin jo asiaa kommentoin, että pyöräilijällä on suojatie vain taluttaessaan pyöräänsä suojatiellä, mutta ei ajaessaan sillä suojatietä pitkin. Tähän on myös hyvin yksinkertainen syy, koska suojatielle autoilija odottaa ilmestyväksi kävely nopeudella tulevaa, jota on varauduttava aina ja kaikissa olosuhteissa väistämään, eikä hänen voi edellyttää olevan valmis väistämään suojatietä 20 km/h pyyhältävää pyöräilijää.

Tämän artikkelin laatija on ilmeisesti pyöräilijä, jolla ei ole hajuakaan Tieliikennelaista, koska juuri tuolla tavoin pyöräilijöille nyt annetaan ymmärtää, että suojatietä pitkin saa ajaa. Pyöräilijällä EI OLE suojatietä! Piste.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Pyöräily ja suojatie
Pyörätien jatketta koskeva sääntö on ollut voimassa vuodesta 1997, eli yli kaksikymmentä vuotta. Vaikka sääntö osattaisiin ulkoa samasta sanaan, sitä eivät läheskään kaikki kykene ikinä soveltamaan käytännössä. Sääntö on osoittautunut huonoksi, ja se olisi pitänyt uudessa laissa muuttaa. Kaikkein selkeintä olisi, että koko jatkekäsite poistettaisiin ja tilalle tulisi aina suojatie. Pyöräilijä saisi kuten nykyäänkin ajaa suojatiellä, mutta pyöräilijä olisi väistämisvelvollinen ajoradalla ajaviin nähden. Pyöräilijän on helppo muuttua jalankulkijakasi, jolloin hän voisi ylittää tien jalankulkijana. Tämä olisi niin helppo sääntö, että lapsikin oppisi sen kerralla soveltamaan joka ikisessä paikassa. Lähes päivittäin joudun pyörällä kulkiessani toteamaan, että sääntö on epäselvä kaikille osapuolille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Pyöräily ja suojatie
Knaapi voisi tutustua Tieliikennelakiin. Suojatiellä saa ajaa autolla ja on lain ja sen valmistelun perusteella aina saanut. Mutta 2018 hyväksyttyyn lakiin tämä väännettiin ratakiskosta jotta KKO ei pysty tunaroimaan asiaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Pyöräily ja suojatie
Eskolle: Väärin. Helpompaa on määrätä ajorataa käyttävät väistämään kaikkea suojateiden liikennettä. Katsastetussa autossa on jarrut joita on helppo käyttää ja jotka eivät vaadi edes lihasvoimaa. Kiihdytyskin hoituu samalla tavalla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mika Holleva
Varovaisuus
Itsekin oletan että auto jatkaa pysähtymättä kolmion tai jopa stop-merkin takaa suoraan pyörätielle. Talvisin, pyöräilijöiden määrän vähennettyä, pitää olla erityisen varovainen sillä autoilijat unohtavat niiden olemassaolon.

Ajaessani autoa näen että pyöräilijöiden väärinkäytökset ovat paljon harvinaisempia, varmaan juuri siksi että pyöräilijä tulee olemaan se kärsivä osapuoli. Harvoin autoilijatkaan pysähtyvät junaraiteille tai keskelle oikealle menevää kaistaa kääntyessään vasemmalle, mutta pyörätielle voi pysähtyä sillä siitä ei tule mitään seurauksia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
eliza18
Hyvä kuva
Kiitos selkeästä kuvasta. Tässä se tärkein muuttunut sääntö. Toivottavasti jokainen ei kävelevä liikkuja sisäistää tämän, koska asia on niin kuin S.F. sanoo.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää