Kuluttaja

Lidlin merkkituotteiden piilotakuut koettelevat kuluttajansuojaa – "Ei poista myyjän vastuuta"

Ari-Matti Ruuska
– Merkkituotteiden kohdalla takuu on valmistajan myöntämä, ei Lidlin, asiakaspalvelupäällikkö Annika Palmu kertoo.
– Merkkituotteiden kohdalla takuu on valmistajan myöntämä, ei Lidlin, asiakaspalvelupäällikkö Annika Palmu kertoo.

Päivittäistavaraketju Lidl antaa vain omille merkkituotteilleen takuun. Muille laitteille annetaan piilotakuu, josta vastuussa on tuotteen valmistaja. Tiedon siitä asiakas saattaa löytää vasta tuotepa...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tutustun 1 kk 0 €

Haluatko lukea koko artikkelin?
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Jussi-55
Piilotakuu myös muilla
Elisan tuki ilmoitti Elisalta ostetussa digiboksissa on laitetoimittajan takuu, jos laitteessa on vika laite pitää toimittaa Huawein huoltoon.
Ei auttanut vaikka totesin myyjälle kuuluvan takuuajan ongelmat, että sillälailla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
vexi
Vast: Piilotakuu myös muilla
EU:n tuotevastuudirektiivin mukaan takuu-, huolto-, ja varaosavastuu siirtyy toimitusketjussa taaksepäin: Siis taho, jolta tuote/palvelu on ostettu, vastaa ensikädessä näistä velvotteista asiakkaalle, ("strictly liable"),ja siirtää sitten tarvittaessa toimenpiteet toimitusketjua pitkin taaksepäin. Tieto, että suorasta vastuustaan voi myyjä vapautua asiakkaalle ilmoittamalla, että joku edellinen porras (tukkuliike, maahantuoja, EU-tason jakelukeskus, valmistaja,..) vastaa, on itselleni uusi, mutta pitää ilmeisesti siis paikkansa. Asiasta ei Lidl ainakaan ole koskaan ilmoittanut. Eilen siellä asioidessani aiheutti tuotteen pakkauksen sisään piilotettu varashälytin ulosmenoportilla hälytyksen. Ei kassa edes viitsinyt sellaisesta "yllätyksestä" kertoa. K.o. tuotetta oli laarissa kymmenittäin, eli sama kiva ylläri tiedossa vissiin kaikille ostajille? "Menkää vaan!", huudettiin kassalta perään, ihmisten tuijottaessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.