Liikenneturmat

Nuoret aiheuttivat viime vuonna historiallisen vähän liikennekuolemia – Varsinais-Suomessa onnettomuuksissa kuoli viime vuonna 17

Mikael Rydenfelt

Nuorten kuljettajien osallisuus vakavissa liikenneonnettomuuksissa on ottanut käänteen parempaan suuntaan, selviää Onnettomuustietoinstituutin tuoreesta raportista.

Alle 25-vuotiaat kuljettajat aiheuttivat viime vuonna 31 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, mikä on vähiten koko onnettomuuksien tutkintahistorian aikana. Alle 20-vuotias kuljettaja oli 18 onnettomuudessa.

Tutkijalautakuntien viime vuonna tutkimien kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien kokonaismäärä ei poikkea aiemmista vuosista koronavirusepidemian aiheuttamista poikkeusoloista huolimatta. Onnettomuuksia tapahtui kaksi vähemmän ja menehtyneitä oli neljä vähemmän kuin edellisvuonna.

Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia tapahtui vuoden 2020 aikana yhteensä 218. Niissä menehtyi kaikkiaan 233 henkilöä.

Varsinais-Suomen alueella kuolemaan johtaneita onnettomuuksia oli vuoden aikana kaikkiaan 17. Kussakin onnettomuudessa oli yksi uhri. Tilanne parani hieman edellisvuoteen verrattuna, sillä kuolleiden ja onnettomuuksien väärä väheni kuudella.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Eniten kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa osallisena oli 25–44-vuotiaita aikuisia, kaikkiaan 48. Lähes yhtä paljon onnettomuuksia aiheuttivat iäkkäät ja yli 65-vuotiaat kuljettajat, kaikkiaan 46. 45–64 vuotiaat aiheuttivat 45 kuolemaan johtanutta onnettomuutta.

Valtaosassa uhreja vaatineista auto-onnettomuuksista kyseessä oli tieltä suistuminen. Niitä tapahtui kaikkiaan 72. Kuolemaan johtaneita nokkakolareita tapahtui 53 ja risteysonnettomuuksia 18.

Jalankulkijoita ja pyöräilijöitä kuoli liikenteessä kaikkiaan 49. Yli 65-vuotiaita kevyen liikenteen kulkijoita kuoli kaikkiaan 26. Alle 14-vuotiaita lapsia uhrien joukossa on kaksi.

– Kymmenen vuoden aikavälillä tarkasteltuna jalankulkijoiden onnettomuudet ovat kuitenkin vähentyneet tasaisesti. Pyöräilyn lisääntyessä tulee toimenpiteitä kohdentaa pyöräilijöiden turvallisuuteen, OTI:n liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari arvioi tiedotteessa.

Keskimääräistä aurinkoisemmista kesä- ja elokuusta huolimatta moottoripyöräilijöiden aiheuttamia onnettomuuksia tapahtui puolet vähemmän kuin edellisvuonna. Moottoripyöräilijä aiheutti onnettomuuden 11 tapauksessa, henkilöauton kuljettaja 128 tapauksessa. Myös pakettiautojen ja raskaan liikenteen osuudet ovat tilastossa pieniä, yhteensä 22 tapausta.

Mopoilijat eivät aiheuttaneet yhtäkään kuolemaan johtanutta onnettomuutta.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Markku Metsämuuronen
Nuorten kuoleman kolarit
"Alle 25-vuotiaat kuljettajat aiheuttivat viime vuonna 31 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, mikä on vähiten koko onnettomuuksien tutkintahistorian aikana. Alle 20-vuotias kuljettaja oli 18 onnettomuudessa."

Kaikki varmaan totta. Miksi ei kuitenkaan kerrota paljonko kuolemia aiheuttivat poikkeusluvalla korttinsa saaneet 17-vuotiaat?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
DALIT
Nollatoleranssiin pyrittävä !!
Eikös se tavoite pitäisi olla sama kuin Ruotsilla, Suomella on "tavoite" määritelty ja kun jäädään "tavoitteen" alle kaikki ovat tyytyväisiä
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Angus
Ajatuksia
Hienoa kehitystä nuorilla!

"... kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien kokonaismäärä ei poikkea aiemmista vuosista koronavirusepidemian aiheuttamista poikkeusoloista huolimatta." - käsittääkseni ainakin autoliikenne on koronan vuoksi ennemminkin vähentynyt kuin lisääntynyt. Automatkailun kasvua kompensoi työmatka-autoilun väheneminen. Liikennemääristä olisi ollut hyvä saada hieman tietoa. Jos liikennemäärät ovat vähenneet ja onnettomuudet pysyneet samalla tasolla, niin kehityshän on ollut huonoa.

Moottoripyöräilijöiden osalta luulisi matkojen koronavuonna lähinnä lisääntyneen, joten sillä sektorilla kehitys on tosi hienoa. Suhteutettuna matkamääriin motskari taitaa silti yhä olla aika vaarallinen kulkuneuvo ("Moottoripyöräilijä aiheutti onnettomuuden 11 tapauksessa, henkilöauton kuljettaja 128 tapauksessa").

Tuosta nuorien onnettomuuksien vähenemisestä sen verran, että niiden soisi yhä vähenevän rivakasti. 17-19-vuotiaat 18 onnettomuutta (ikähaitari 3 v.), 17-24-vuotiaat 31 onnettomuutta (ikähaitari 7 v.), 25-44-vuotiaat 48 onnettomuutta (ikähaitari 19 v.), 45-64-vuotiaat 45 onnettomuutta (ikähaitari 19 v.), yli 65-vuotiaat 46 onnettomuutta (ikähaitari ?).

Siis jos lasketaan keskiarvot onnettomuuksia/ikäluokka, nuoret eivät pärjää ollenkaan hyvin maantiella. Oletukseni on myös, että alle 25-vuotiaat autoilevat keskimäärin vähemmän kuin sitä vanhemmat, mikä vielä nostaa onnettomuusalttiutta tilastojen valossa.

Myös iäkkäiden osalta autoilu on varmasti keskimäärin vähentynyt nuorempiin ryhmiin verrattuna, joten ei hurraamista sielläkään. Toisaalta ryhmä sinänsä on hyvin iso, vaikka autoilevia ja paljon autoilevia lieneekin siinä harvemmassa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.