Akkuteknologia

Akkustrategia ehdottaa Suomeen akkulähettiläitä ja akkuinsinöörien koulutusta – "Yksi suurimmista mahdollisuuksista vuosikymmeniin"

Suomi haluaa päästä mukaan liikenteen ja yhteiskunnan muun sähköistymisen virtaan muutenkin kuin asiakkaana. Akkualan kehittämisellä on työryhmän mukaan kiire, sillä kansainvälinen kilpailu on kovaa.
Suomi haluaa päästä mukaan liikenteen ja yhteiskunnan muun sähköistymisen virtaan muutenkin kuin asiakkaana. Akkualan kehittämisellä on työryhmän mukaan kiire, sillä kansainvälinen kilpailu on kovaa.

Akkuteollisuuden synty on yksi suurimmista mahdollisuuksista, joita Suomelle on viime vuosikymmeninä tarjoutunut.

Näin katsoo kansallisen akkustrategian laatinut työryhmä, joka jätti työnsä elinkeinoministeri Mika Lintilälle (kesk) tänään.

Strategian mukaan Suomen akku- ja raaka-aineteollisuudella on mahdollisuus ottaa "merkittävä" rooli niin Euroopan liikenteen kuin yhteiskuntien muussakin sähköistymisessä.

– Suomessa haikaillaan usein uusia ihmeitä. Tässä meillä on käsissämme sellainen, hehkutti työryhmän puheenjohtaja Mika Nykänen tiedotustilaisuudessa.

Hän kuitenkin korosti, että ihmeet eivät synny, vaan niitä tehdään.

Mukaan kiihtyvään sähköautovirtaan

Akkustrategialla pyritään hyötymään globaalisti kiihtyvästä yhteiskuntien sähköistymisestä, joka tarkoittaa sähköautoilun ohella muunkin liikenteen muutosta sekä esimerkiksi sähkön varastointia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Käytännössä kyse on ennen kaikkea yrityksestä saada Suomeen lisää akkuteollisuusinvestointeja. Tähtäin on vuodessa 2025.

– Haluamme nostaa Suomen akkuteollisuudessa ja sähköistymisessä johtavaksi brändiksi valituilla fokusalueilla, Lintilä sanoi.

Vaikka koko Eurooppa on akkualalla Aasian takana, ovat Suomen lähtökohdat hyvät ainakin paperilla.

Maaperän mineraalien sekä niitä hyödyntävän kaivosteollisuuden ohella Suomessa on alan tutkimusta sekä jo nyt toimivissa yrityksissä osaamista akkutuotantoon ja akkumateriaalien kierrätykseen.

Miinuksina mainitaan muun muassa pieni sisämarkkina, etäisyys Manner-Euroopan sähköautomarkkinoista, oman kennotuotannon puuttuminen ja pula osaavasta työvoimasta.

Ympäristövaikutukset tärkeimpien tekijöiden joukossa

Strategian tavoitteiksi mainitaan myös Suomen vähähiilisen talouden kasvu sekä liikenteen ilmastotavoitteiden saavuttaminen.

Myös vastuullisuutta korostetaan niin raaka-ainehankinnassa kuin kierrätyksessäkin. Tällä halutaan välttää se, että vihreäksi tarkoitettu kasvu viekin ojasta allikkoon.

– Kaiken ytimessä on kestävyys ja vastuullinen liiketoiminta, Nykänen tiivisti.

Strategian mukaan tavoitteena on se, että Suomessa tuotetuilla akuilla ja sähköistymisen ratkaisuilla on mahdollisimman pieni hiilijalanjälki sekä vastaavasti mahdollisimman suuri hiilikädenjälki. Ensimmäisellä viitataan akkuteollisuuden aiheuttamiin päästöihin, jälkimmäisellä tuotteiden ja ratkaisujen vähentämiin päästöihin niiden käyttökohteissa.

Lintilän mukaan Suomen vahvuus on tässäkin kohtaa mineraalintuotannossa.

– Kuluttaja kiinnittää entistä enemmän huomiota siihen, onko akkujen koboltti Sotkamosta vai Kongosta, ministeri väitti.

Ympäristövaikutukset ja eettiset kysymykset halutaan yhdistää suomalaisen akkualan brändiin. Tällä on tarkoitus oikeuttaa myös alan kasvattaminen kotimaan näkökulmasta: strategian mukaan yksi ongelma on se, ettei asenneilmapiiri aina tue uusien kaivoshankkeiden etenemistä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kyse on myös käytännön liiketoiminnasta. EU-komission akkuasetusehdotus sallisi vuodesta 2024 alkaen vain sellaisten ajoneuvoakkujen myynnin, joista on tarkat hiilijalanjälkitiedot. Kolme vuotta myöhemmin tuotantoketjun päästöille asetettaisiin enimmäisraja.

Kansallinen yhteistyöelin kasaan heti

Alan kehittämisen konkreettisiksi tarkoitetut keinot ovat tutun oloisia: tutkimus, kansallinen ja kansainvälinen yhteistyö, houkutteleva toimintaympäristö, brändin vahvistaminen ja rahoitus ja niin edelleen.

Kiireellisimmäksi työryhmä katsoo kansallisen yhteistyöelimen perustamisen.

– Pienenä maana meidän on tärkeää toimia yhdessä, jotta pystymme toimimaan niukoilla resursseilla Aasian maita vastaan, Lintiläkin totesi.

Yksityisestä ja julkisesta sektorista koostuvan elimen on tarkoitus vaikuttaa muun muassa elinkeinopolitiikkaan ja vahvistaa yritysten välistä toimintaa.

Lintilän mukaan yhteistyöelimen toimeenpanoon ryhdytään työ- ja elinkeinoministeriössä saman tien.

– Väki on koottava yhteen ja puettava maajoukkuepaitaan..

Akkuinsinöörejä ja -lähettiläitä

Tähtäimeen tulisi työryhmän mielestä ottaa myös akkualaan keskittyvä tutkijakoulu. Lisäksi Suomeen tulisi nimetä kansainvälisiä akkulähettiläitä ja aloittaa akkuinsinöörien koulutus eri yliopistojen yhteistyönä

– Kyseessä olisi suomalainen akkuinsinööri, ei tietyn yliopiston tutkinto, Nykänen huomautti.

Työryhmän mielestä Suomeen on luotava niin sanottuja tutkimus- ja testialustoja, joilla houkutellaan maahan sekä yrityksiä että osaajia.

Toisaalta strategia toteaa, että pienen Suomen on syytä kohdistaa oma tekemisensä tarkasti. Akkuteknologia kehittyy nopeasti, mutta vuoteen 2025 ulottuva kansallinen strategia keskittyy vielä litiumioniakkuihin.

Yhtenä pullonkaulana strategia näkee teollisuuden lupaprosessit erityisesti kiivaassa kehitysvaiheessa olevalla ja kansainvälisesti kilpaillulla alalla.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Aikajänne on lyhyt, ja juna kulkee erittäin kovaa vauhtia, Nykänen sanoo.

– Suomessa on niin hidas lupakäytäntö, että teolliset trendit uhkaavat mennä ohi ennen kuin luvat on käsitelty.

Työryhmä korjaisi asiaa lupiin liittyvillä ennakkoneuvotteluilla sekä lisäämällä resursseja niin lupien kuin niitä koskevien valitustenkin käsittelyyn.

Muokattu klo 13:16: Lisätty ministerin ja työryhmän puheenjohtajan kommentteja.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (7)

Vanhimmat ensin
Vastaa
vexi
Greenpeace, Elokapina ja kaikki vihreät barrikadeille!
Nyt on jälleen tulossa loistava tilaisuus ryhtyä "kansalaisaktiiviseen" toimintaan Koijärven; Altan, Talvivaaran, Kaisaniemenkadun jne. kunniakkaita perinteitä vaalien. Kaikki uusi kaivostoiminta Suomessa ehdottomasti estettävä!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Greenpeace, Elokapina ja kaikki vihreät barrikadeille!
Ehkä olisi syytä. Mutta jos kapitalistilinjalle lähdetään niin kun koko Suomen louhii pois 2-3km syyvyyteen niin tienaisi tuhansia miljardeja uraanikaupalla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Greenpeace, Elokapina ja kaikki vihreät barrikadeille!
Miksi kaikki kaivostoiminta olisi kiellettävä? Kaivostoiminnalle pitää laatia vastuulliset ja oikein mitoitetut ympäristöluvat. Nykytekniikalla saadaan ympäristöpäästöt niin pieniksi, että pääosa kaivostoiminnasta voidaan sallia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
º®ªª©©3L¹
Vast: Greenpeace, Elokapina ja kaikki vihreät barrikadeille!
Teen jo popcornit valmiiksi;
Odotettavissa perinteistä tragikoomista vihreiden kiemurtelua ja takinkääntöä.
vrt. aiemmin mm. "ehdoton ei" ydinvoimalle vs. "no, pienydinvoimalat on ihan OK"
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Greenpeace, Elokapina ja kaikki vihreät barrikadeille!
MFGA voi sillä välin ihastella Venäjän toimia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
manterelainen
Akkuinnostus
Jostakin syystä tästä touhusta tulee mieleen Kalevi Sorsan ajama kuvaputkitehdas ja sen tyly kohtalo
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Akkuinnostus
Siksi Suomen pitääkin kehittää itse tarvittava teknologia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.