Matkustusrajoitukset

Virossa toivotaan Suomen uusien maahantulorajoituksien keventämistä – varustamot jatkavat liikennettä rahdin ja tuen turvin

Tallink Silja on liikennöinyt Suomen ja Viron väliä rahdista saatavien tulojen turvin.
Tallink Silja on liikennöinyt Suomen ja Viron väliä rahdista saatavien tulojen turvin.

Viron ulkoministeri Urmas Reinsalu pyysi Facebook-päivityksessään sekä Viron yleisradioyhtiö ERR:lle antamassaan haastattelussa, että Suomi keventäisi työvoimalle määrättyjä maahantulorajoituksia.

Suomen hallituksen perjantai-iltana päättämät matkustusrajoitukset koskevat ennen kaikkea rakennusalaa. Rakennusalalla työskentelee normaalisti kymmeniätuhansia ulkomaisia työntekijöitä, joista valtaosa tulee Virosta. Heidän työmatkaliikenteensä katkeaa nyt uusien rajoituksien vuoksi ensi keskiviikkona.

Rakennusteollisuus vetosi jo perjantai-iltana, että ne ulkomaalaiset työntekijät, joilla on töitä täällä ja mahdollisuus jäädä, eivät poistuisi nyt Suomesta.

– Viime keväänä vastaavien rajoitusten aikana työntekijät kykenivät kiitettävästi joustamaan ja rakentaminen jatkui ilman suuria häiriöitä”, Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell sanoi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Hallitus teki tiukan linjauksen erityisesti hillitäkseen koronavirusmuunnosten tartuntoja.

– Muuntovirus tulee pysäyttää jo rajalla, totesi perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru (sd) hallituksen tiedotustilaisuudessa perjantai-illalla.

– Olemme koronaepidemian kanssa käännekohdassa. Riski tilanteen kokonaishallinnan menettämisestä on Suomessakin huomattava.

– Matkustamisen volyymiä on laskettava, Kiuru sanoi.

Sisäministeri Maria Ohisalo (vihr) muistutti, että rokotteiden alkamisesta huolimatta rajoitusten lieventämisen aika ei ole nyt.

– Suurimman uhan aiheuttaa liikenne rajojen yli, hän sanoi.

– Emme tekisi näin rajuja rajoitustoimia, mikäli ne eivät olisi aivan välttämättömiä turvaamaan terveyttä ja ihmishenkiä.

Sisäministeri Maria Ohisalo sanoi perjantai-iltana, että suurimman uhan koronan leviämiselle aiheuttaa nyt liikenne rajojen yli.
Sisäministeri Maria Ohisalo sanoi perjantai-iltana, että suurimman uhan koronan leviämiselle aiheuttaa nyt liikenne rajojen yli.

"Jotakin matkustajaliikennettä jää edelleen"

Suomen ja Viron välillä liikennöi kolme varustamoa, Tallink Silja, Eckerö Line ja Viking Line.

Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen sanoo, että on selvää, että nykyisinkin alhaiset matkustajamäärät pienenevät entisestään uusien matkustusrajoitusten takia. Tällä hetkellä Eckerö Linen Finlandia-aluksella on ollut noin 200-300 matkustajaa lähtöä kohden. Matkustajat ovat syyskuusta alkaen olleet pelkkää työmatkaliikennettä.

Keronen arvioi, että jotakin matkustajaliikennettä jää edelleen pieni määrä, kun rajoitukset ensi viikolla tulevat voimaan.

Kerosen mukaan rahti on ollut varustamojen pääasiallinen tulojen lähde viimeisen puolen vuoden ajan. Lisäksi liikenne- ja viestintävirasto Traficom maksaa varustamoille laivaliikenteen liikennöintivelvoitteeseen liittyvää tukea. Tukipäätökset ovat voimassa helmikuun loppuun asti.

Keronen toivoo, että tukipäätöksiä jatketaan. Uudet rajoitukset lisäävät vielä tuen tarvetta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tallinkin Nõgene: Päätös käsittämätön

Tallink-varustamon toimitusjohtaja Paavo Nõgene ilmaisi myös harmistuksensa Suomen hallituksen uusiin linjauksiin.

– Suomen hallituksen viime yönä tekemä päätös kiristää merkittävästi työmatkustusta Viron ja Suomen välillä on käsittämätön ja ristiriidassa EU:n kansalaisten vapaan liikkuvuuden periaatteen kanssa. Viruksen leviämisen ehkäisemiseksi on tehtävä toimenpiteitä, mutta toimenpiteiden vaikutuksia on myös pohdittava perusteellisesti ja niiden on oltava tasapainossa, oikeassa suhteessa ja oikeutettuja, Nõgene totesi tiedotteessaan.

Tallinkin toimitusjohtajan mukaan Suomen hallituksen päätös valita ne työntekijät, joiden sallitaan jatkaa työskentelyä Suomessa ja ne, joiden ei sallita, jättää vaikutelman, että on olemassa ammatteja, joita ei arvosteta yhtä paljon.

Nõgene toivoo Suomen hallituksen päätöstään uudelleen ja mahdollistamaan myös niiden työmatkalaisten pääsyn Suomeen, joilla on tuore negatiivinen testitulos ammatista riippumatta.

– Olemme luomassa vastaavan tilanteen kuin viime keväänä, mikäli negatiivisen testituloksen turvin ei ole mahdollista saapua Suomeen, pakotamme työntekijät tekemään vaikean valinnan perheen ja työn välillä.

Virolaiset hoitajat osoittamaan solidaarisuutta

Twitterissä Nõgene ehdotti, että Suomessa työskentelevät virolaiset hoitajat alkaisivat osoittaa solidaarisuutta rakennusalaa kohtaa ja keskeyttäisivät työskentelynsä Suomessa.

Terveydenhuollon henkilöstön työmatkaliikenne saa hallituksen rajoitusten mukaan jatkua, koska se kuuluu huoltovarmuuden tai yhteiskunnan toimivuuden kannalta välttämättömään työmatkaliikenteeseen.

Tehyn kehittämispäällikkö Sari Viinikainen sanoo, että jos virolaiset hoitajat keskeyttäisivät työnsä Suomessa, vaikutus näkyisi ennen kaikkea pääkaupunkiseudun terveydenhuollossa, jossa virolaisia hoitajia eniten työskentelee. Pääkaupunkiseudulla on jo ennestään pulaa terveydenhuollon henkilöstöstä. Tehyllä ei ole tietoa virolaisten hoitajien lukumääristä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tallink Silja on liikennöinyt Suomen ja Viron väliä rahdista saatavien tulojen turvin. Liikennevelvoitteeseen liittyvää Traficomin tukea varustamo ei ole saanut.

– Jokainen matkustaja on tietysti tärkeä, mutta työmatkaliikenne ei toimintaa ole plussalle vienyt, Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd sanoo.

Nöjdin mukaan varustamo ei ole vielä ehtinyt tarkemmin keskustella perjantai-iltana julkaistujen uusien rajoituksien vaikutuksista. Liikennöinnistä tulee joka tapauksessa entistä haasteellisempaa, koska Suomeen pyrkivien matkustajien on jatkossa esitettävä työnantajan täyttämä lomake, jossa kerrotaan miksi työtehtävä on kriittinen. Lupalomakkeiden tarkastus kuuluu Rajavartiolaitoksen tehtäviin.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (16)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Nn Nn
Voi voi Viroa
Kyllä tuollainen hoitajien lakkoilukehoitus menee yli ymmärryksen. Viro voisi keskittyä oman tautitilanteensa korjaamiseen ja siihen, että Suomessa työntekijät edes noudattaisivat suosituksia. Mutta kun ei edes laivalle viedyt koronatestaukset kiinnosta, ei ole epidemianhallinnassa enää oikein vaihtoehtoja.

Taas yksi hyvä syys "suosia suomalaista".
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kalle
Vast: Voi voi Viroa
Juuri näin.Baltian duunareita ei paljon koronat kiinnosta.Bussissa tai kaupassa ei maskista ole tietoakaan.Koronatestiin vaan koko sakki.Ja negatiivisella tuloksella pääsee maahan,muuten ei.
Jonkun Virolaisen ministerin tai Tallinkin pomon nillitys on pelkkää sanahelinää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mietiskelijä
On jo avustettu tarpeeksi.
On Viron valtion tehtävä tukea virolaista laivayhtiötä, jos se ei muuten tule toimeen. Suomen ei tule sille tarpeellisten maahantulomääräysten helpottamisella avustaa Tallinkia.
Suomen tulee tässäkin asiassa katsoa ainoastaan omaa etuaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Humanisti
Vast: On jo avustettu tarpeeksi.
Ehkä näin jyrkkiin toimenpiteisiin ei olisi tarvinnut ryhtyä, jos nämä työntekijät olisivat menneet tarjottuun koronatestiin, käyttäneet maskia ja noudattaneet määräyksiä. Jälkeen päin on turha itkeä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
nimimerkki1029
Ei näin
Tallink Silja ei liikennöi yhtäkään alusta Suomen ja Viron välillä. Kyseisellä reitillä liikennöijä on Tallink (Grupp). Sama epätarkkuus toistuu kaikissa tiedotusvälineissä kerrasta toiseen. Onhan tämä toki saivarteluakin, mutta miten on muun tiedotuksen tarkkuuden laita, jos näin simppeliä asiaa ei koskaan saada oikein. Tallink Silja (Oy) -niminen yhtiö liikennöi Silja Line -brändin alla myytäviä reittejä eli käytännössä vain ja ainoastaan Suomi-Ruotsi väliä. Muita se vain myy/välittää.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kalle
Vast: Ei näin
No sehän kuuluu samaan soppaan eli Tallink group.Sehän olikin jo tiedossa.Tiedotuksen tarkkuudessa
ei ole mitään ongelmia.Mutta hyvä yritys besservisseriltä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
nimimerkki1029
Vast: Vast: Ei näin
On siinä se vissi ero, että toinen firma on suomalainen ja toinen virolainen. Toki tämä suomalainen on vain tytäryhtiö, mutta ei Silja Linesta ennenkään puhuttu bermudalaisena firmana, vaikka täkäläisen yhtiön (SeaContainers tai joku vastaava) omistuksessa olikin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
SaunaSivari
Siitä vaan
Eikös tuollainen lakkoilu ole laitonta, ja eihän noilla varmaan tunneta mitään lakkoavustuksiakaan, kun ei työttömyyskorvauksiakaan taideta siellä tuntea, tallinki nyt on jo henk.koht. boikotissa ollut jo vuodesta 2006😂
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää