Olkiluoto

OL3:een on päätynyt laadunvalvonnan peukaloinnista syytetyn yhtiön materiaaleja

Olkiluoto 3:sta pitäisi tulla ydinlaitos maaliskuussa, jolloin laitokseen on tarkoitus ladata ydinpolttoaine. Säännöllisen sähköntuotannon on ilmoitettu alkavan ensi talvena.
Olkiluoto 3:sta pitäisi tulla ydinlaitos maaliskuussa, jolloin laitokseen on tarkoitus ladata ydinpolttoaine. Säännöllisen sähköntuotannon on ilmoitettu alkavan ensi talvena.

Olkiluoto 3 -ydinvoimalassa (OL3) on käytetty metallia, jonka on toimittanut kohtalokkaista laadunvalvonnan puutteista syytetty materiaalitoimittaja Aubert & Duval (A&D).

Seikka käy ilmi laitoksen valvontaan liittyvästä Säteilyturvakeskuksen (Stuk) kolmannesvuosiraportista, joka koskee OL3:n valvontaa loppuvuonna 2020.

Ranskalainen A&D nousi kansainvälisen huomion kohteeksi Etelä-Koreassa vuonna 2018 sattuneen helikopterionnettomuuden jälkeen.

Sotilashelikopterin pääroottorin irtoamisen jälkeen tapahtuneessa maahansyöksyssä kuoli viisi ihmistä. Onnettomuuden syyksi paljastui halkeama A&D:n valmistamassa roottorin mastossa.

Yhtiö myönsi valmistusprosessinsa virheet. Tapahtuneen jälkeen yhtiön toiminnassa on paljastunut myös lisää epäselvyyksiä.

– Valmistajan epäilyttävä toiminta on saanut laajaa kansainvälistä huomiota, Stuk toteaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Areva ja TVO tekivät laajat selvitykset

Loppuvuonna 2018 A&D:n emoyhtiö Eramet kertoi, että sen tytäryhtiön laadunvalvonnassa oli havaittu puutteita. Käytännössä kyse on metallin laatupoikkeamista.

Tämä johti Ranskassa laajaan selvitystyöhön, sillä A&D:n tuotteita on käytetty pitkään sikäläisessä ydinvoimateollisuudessa. Ranskan ydinturvaviranomainen ASN kertoi kesällä 2019, että tuotteita on ainakin valtion sähköntuotantoyhtiö EDF:n voimaloissa.

Laadunvalvontapuutteiden ohella paljastui, että A&D on pyrkinyt vääristelemään laboratoriotutkimusten tuloksia määräysten täyttämiseksi. ASN teki asiasta tutkintapyynnön ja arvioi, että yhtiön toiminta saattaa täyttää petoksen tunnusmerkit.

Ranskalaisselvitysten mukaan metallin poikkeamilla ei ole suoraa vaikutusta ydinvoimaloiden turvallisuuteen. Kohteet edellyttävät kuitenkin "erityistoimia". Tutkimusten on kerrottu jatkuneen viime vuonna.

Stukin mukaan myös OL3:n laitostoimittaja Areva on tehnyt A&D:n toiminnasta laajat selvitykset. Luvanhaltija Teollisuuden Voima (TVO) on puolestaan arvioinut materiaalitoimituksia lisäksi omilla tarkastuskäynneillään.

– TVO:n johtopäätöksenä on, ettei poikkeamilla ole vaikutusta Olkiluoto 3 -komponenttien turvallisuuteen ja käytettävyyteen, Stuk toteaa raportissaan.

Stuk hyväksyi selvitykset viime vuoden lopulla.

Vaurioituneet venttiilit on vaihdettu

OL3:n valvonnassa ja koekäytöissä on havaittu muitakin materiaaliongelmia.

Viime keväänä primääripiirin ylipainesuojaukseen liittyvässä mekaanisessa ohjausventtiilissä havaittiin vuoto. Sen syyksi selvisi katkennut venttiilin kara, ja viidessä muussa venttiilissä havaittiin lisäksi säröjä.

Saksassa tehtyjen tutkimusten perusteella loppuvuonna 2020 kävi ilmi, että vika johtui jännityskorroosiosta.

Löydön vuoksi tutkittiin myös OL3:n ranskalaisen (Flamanville 3) ja kiinalaisen (Taishan 1) sisarlaitoksen vastaavat venttiilit. Stukin mukaan Ranskassa havaittiin merkkejä samasta vauriomekanismista.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Nyt Olkiluotoon on toimitettu uudet ohjausventtiilit, jotka on asennettu ja testattu. Venttiilien kuntoa seurataan lisätesteillä vielä ydinvoimalan käynnistyttyä. Venttiileihin suunnitellaan lisäksi muutoksia, joilla pyritään varmistamaan niiden pitkäaikaisturvallisuus.

Lisäksi OL3:n automaatiokaappien johtimien eristeistä löytyi kesällä eristevaurioita.

Latausluvan tiellä "jonkin verran" asioita

TVO:n mukaan ydinpolttoaine ladataan OL3:n reaktoriin maaliskuussa.

Lataukselle ei ole vielä lupaa, ja Stukin mukaan sen edessä on vielä "jonkin verran" keskeneräisiä asioita.

– Stuk arvioi laitosyksikön latausvalmiuden keskeneräisten asioiden osalta sen jälkeen, kun TVO on käsitellyt asiat ja esittänyt Stukille ratkaisunsa niihin, valvontaraportissa todetaan.

Edellä kerrottujen lisäksi Stuk odottaa muun muassa selvityksiä tai muita toimenpiteitä muun muassa paineistimen yhdyslinjan värähtelyyn ja hätädieselgeneraattoreiden ongelmiin. Myös turvajärjestelyihin ja varaosatilanteeseen liittyy keskeneräisyyksiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.