Ulkopolitiikka

Sanna Marin: "Käsitykseni oli, että asiasta oli keskusteltu myös tasavallan presidentin kanslian kanssa"

Arttu Laitala
Pääministeri Sanna Marin viestitti torstaina Lännen Medialle keskustelleensa Navalnyi-asiasta maanantaina presidentti Sauli Niinistön kanssa. Tarkempaa ajankohtaa hän ei maininnut.
Pääministeri Sanna Marin viestitti torstaina Lännen Medialle keskustelleensa Navalnyi-asiasta maanantaina presidentti Sauli Niinistön kanssa. Tarkempaa ajankohtaa hän ei maininnut.

Ainakin ulospäin näyttää siltä, että presidentti Sauli Niinistöllä ja pääministeri Sanna Marinilla (sd) on jossain määrin eriävät käsitykset Suomen poliittisen johdon tiedonkulusta pidätetyn venäläisen oppositiojohtajan Aleksei Navalnyin tapauksen kommentoinnissa.

Lännen Media kysyi jo tiistaina Marinilta kommenttia tämän Navalnyi-viestinnästä.

Pääministeri vastasi vasta torstaina kirjallisesti avustajansa välityksellä.

Marinin vastauksen mukaan Navalnyin tilanteesta ja EU:n yhteisestä kannanmuodostuksesta oli käyty keskustelua "esikuntani ja ulkoministeriön virkakunnan välillä ja käsitykseni oli, että asiasta oli keskusteltu myös tasavallan presidentin kanslian kanssa".

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Vastauksessa Marin totesi myös puhuneensa asiasta maanantaina presidentti Niinistön kanssa.

Niinistöltä puolestaan kysyttiin torstaina politiikan toimittajien etätapaamisessa, oliko Marinin kanssa sovittu tässä asiassa etukäteen marssijärjestyksestä.

– Meillä ei ollut minkäänlaista etukäteiskeskustelua, Niinistö vastasi.

Niinistö sanoi pitävänsä kiinni perustuslaista, "jossa varsin selvästi ulkopolitiikka ja sen johtaminen yhteistoiminnassa säädetään".

Hän ei vastannut kysymykseen, olisiko presidentin ja pääministerin ollut syytä käsitellä kannanotto ensin yhdessä ja tulla vasta sitten ulos, koska rivien välissä näyttää siltä, että Marinilla oli liian kiire.

– Rivit on näkyvissä, niin ei kannata mennä rivien väliin, Niinistö sanoi.

Presidentti otti Navalnyi-asiaan ensimmäistä kertaa kantaa Helsingin Sanomissa maanantaina. Tämä tapahtui useita tunteja pääministerin jälkeen. Marinin tavoin Niinistö katsoi, että Navalnyin kiinniotolle ei ollut mitään laillista aihetta.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (42)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Leif Michaelsson
Rikkoiko Marin lakia?
Pääministeri rikkoi perustuslakia?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Rikkoiko Marin lakia?
Ei
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
besserwisser
Vast: Rikkoiko Marin lakia?
Yllättävä veto Mankalalta! 🤪🤪
Perustuslaki 93 §
Toimivalta kansainvälisissä asioissa
Suomen ulkopolitiikkaa johtaa tasavallan presidentti yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Rikkoiko Marin lakia?
Niin. No ei Marin sitäkään pykälää ole millään tavalla rikkonut. Hän kertoi mielipiteensä twiitissä, that' all!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ajattelija
Vast: Rikkoiko Marin lakia?
Ei varmaankaan ihan kirjaimellisesti rikkonut lakia mutta hyvän hallintotavan vastaisesti toimi. Ihan oikeaa asiaa toi ilmi mutta nyt ei kannata suututtaa velivenäläistä kun pakkaset paukkuu ettei itärajan takana laiteta hanoja kiinni.
Venäjä on pitänyt eurooppaa aina otteessaan energialla ja sille ei näy loppua varsinkaan kun nyky päättäjät suojelevat eurooppaa. Ilman realistista vaihtoehtoa venäläiselle energialle parempi kuin Niinistö vain hoitaa nämä Venäjän suhteet.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Rikkoiko Marin lakia?
Suomen pääministeri voi siis huudella ulkopolitiikkaan liittyen kylillä (Twitterissä) ja esittää vaatimuksia vieraalle valtakunnalle. Se ei ole ulkopolitiikan hoitamista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
MNä
Vast: Rikkoiko Marin lakia?
Pääministeri Marin toimi ihan oikein. Opposition tai sitä ihannoivien nollapäitten on sitä vaikea ymmärtää. Ei pääministeri astunut kenenkään varpaille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Rikkoiko Marin lakia?
Nimimerkki besserwisser: "Yllättävä veto Mankalalta! 🤪🤪
Perustuslaki 93 §
Toimivalta kansainvälisissä asioissa
Suomen ulkopolitiikkaa johtaa tasavallan presidentti yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa."

Nykyään törmää yhä useammin sellaiseen jota voisi kutsua vaikka puutteelliseksi siteeraamiseksi. Nyttemmin jo keskusteluista luopunut numeronimimerkki oli kuuluisa siitä että 'poimi rusinat pullasta', siteerasi vain itselleen sopivan kohdan, unohtaen epämiellyttävät kohdat.

Tuo perustuslain 93. pykälä on siis paljon laajempi. besserwisser jätti siteeraamatta tämän:
"Eduskunta hyväksyy kuitenkin kansainväliset velvoitteet ja niiden irtisanomisen sekä päättää kansainvälisten velvoitteiden voimaansaattamisesta siltä osin kuin tässä perustuslaissa säädetään. Sodasta ja rauhasta presidentti päättää eduskunnan suostumuksella.

Valtioneuvosto vastaa Euroopan unionissa tehtävien päätösten kansallisesta valmistelusta ja päättää niihin liittyvistä Suomen toimenpiteistä, jollei päätös vaadi eduskunnan hyväksymistä. Eduskunta osallistuu Euroopan unionissa tehtävien päätösten kansalliseen valmisteluun sen mukaan kuin tässä perustuslaissa säädetään.

Ulkopoliittisesti merkittävien kannanottojen ilmoittamisesta muille valtioille ja kansainvälisille järjestöille vastaa ministeri, jonka toimialaan kansainväliset suhteet kuuluvat."

Nyt Krimin valtauksen jälkeisessä tilanteessa EU on mitä suurimmassa määrin iso osapuoli Venäjä-politiikassa. Asia ei siis ole lainkaan niin yksioikoinen kuin besserwisser esittää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Rikkoiko Marin lakia?
Pääministeri ja presidentti ja valtaosa Suomen kansasta ovat yhtä mieltä siitä, että Navalny on vapautettava. Ilmeisesti Venäjän toimia muuten ihannoiva PS ja sen kannattajat ovat eri mieltä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
skelet
Vast: Rikkoiko Marin lakia?
Nimimerkki MNä nimeää miljoonia suomalaisia nollapäiksi. Aikamoiselle korokkeelle nostat itsesi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Rikkoiko Marin lakia?
@Navalny
must be released without delay.
-Twiittasi Marin. Ei tämä ole mikään mielipide, vaan selkeä vaatimus. Marin esitti Suomen pääministerin ominaisuudessa vaatimuksen Venäjän hallinnon pidättämän henkilön vapauttamiseksi.
Nyt tapahtunutta lievennetään vain mielipiteeksi, kohta se olikin vain harmiton heitto jne.
Mitäpä, jos pidättämiseen onkin tällä kertaa ihan lainvoimaiset perusteet?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Rikkoiko Marin lakia?
Skelet: ei PS:lla nyt sentään ole miljoonia kannattajia Suomessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Eenokki
Vast: Rikkoiko Marin lakia?
Marin ei rikkonut lakia!
Kaikissa kansainvälisissä kannanotoissa ei tarvitse presidentin kanssa neuvotella, vaan ministeri jolle kansainväliset yhteydet kuuluvat voi kannanoton esittää. Näin lukee 93§ loppupuolella , joten kannattaa tutkia , ennen kuin hutkii.
Totta kai Perussuomalaiset tästä asiaa tekevät , kuuluu lietsomispolitiikkaan ja Kokoomus taas haluaa sanoa painavan sanansa ihan vaan Niinistön mieliksi. Tuli kärpäsestä , härkänen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Rikkoiko Marin lakia?
Nimimerkki mietiskelijä: "Nyt tapahtunutta lievennetään vain mielipiteeksi, kohta se olikin vain harmiton heitto jne.
Mitäpä, jos pidättämiseen onkin tällä kertaa ihan lainvoimaiset perusteet?"

Nythän tässä ollaan kovasti luomassa käsitystä että olisi jokin suurempikin ristiriita presidentin ja pääministerin välillä.
Näyttäisi siltä että nimimerkki Mietiskelijä ei ole huomannut mitä presidentti Niinistö on asiasta sanonut.
Nythän Venäjä väittää että Navalnyi rikkoi ehdonalaisensa valvontamääräyksiä, ei ilmoittautunut kun makasi koomassa saksalaisessa sairaalassa.
Tasavallan presidenttihän on selkeästi sanonut että laillista syytä ei ole. Presidenttihän soitti silloin asiasta Putinille ja selvisi että Navalnyi voidaan siirtää Saksaan hoitoon, Putinin luvalla.

Mietiskelijä, missä siis ovat ne lailliset perusteesi jos kerran Navalnyi siirrettiin Saksaan Putinin luvalla?
Mietislelijä, voiko ylipäätään Saksassa presidentin luvalla oleva koomassa makaava potilas rikkoa ehdonalaismääräyksiä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
skelet
Vast: Rikkoiko Marin lakia?
Mankala: oppositiossa on muitakin kuin PS. MNä nimenomaan mainitsi opposition.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: Rikkoiko Marin lakia?
Paljon melua tyhjästä.Molemmat,sekä presidentti,että pääministeri on Navalnyin asiasta täysin samaa mieltä.Jos olisivat erimieltä,silloin tilanne olisi toinen.Mutta rikkoiko Marin perustuslakia?Tuskinpa.Eikä sitä ainakaan päätetä yleisönosastoilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
MNä
Vast: Rikkoiko Marin lakia?
Onhan siellä oppositiossa myös Harkimo, Trumpin älyllä mitattuna tulee helpostikin miljoonia täyteen. Tähän kun lisätään vielä Mika Niikko ja Ilkka Kanerva, päiväsi skelet on täydellinen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Rikkoiko Marin lakia?
Kai nyt TikTokiin ja Twitteriin voi kirjoitella tuollaisia pehmoisia ilman pelkoa perustuslain rikkomisesta.
Sitten on erikseen ne kanavat, joita uskottavat poliitikot käyttävät tiedottamisessaan ja kannanotoissaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Rikkoiko Marin lakia?
En tiedä rikkoiko Navalny Venäjän ehdonalaismääräyksiä. Tuskin tietää moni muukaan Suomessa ja Venäjän ulkopuolella. En edes väittänyt, että olisi rikkonut. Marin esitti vaatimuksen pidätetyn vapauttamiseksi pääministerin ominaisuudessa. Millä oikeutuksella? Se mitä Niinistö sanoi, ei liity Marinin sanomiseen mitenkään.
Mielestäni ei ole pikkuasia, jos Suomen pääministeri esittää vaatimuksia toiselle valtiolle. Minusta Marinin twiittaus oli tökerö.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Rikkoiko Marin lakia?
Kirjoitit Mietiskelijä nyt: "En tiedä rikkoiko Navalny Venäjän ehdonalaismääräyksiä. Tuskin tietää moni muukaan Suomessa ja Venäjän ulkopuolella. En edes väittänyt, että olisi rikkonut."

Alkujaan kirjoitit: "Mitäpä, jos pidättämiseen onkin tällä kertaa ihan lainvoimaiset perusteet?"

Oletin että sinulla Mietiskelijä sentään jotain oli mielessäsi kun tuon kirjoitit.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Rikkoiko Marin lakia?
Mistä Marin twiitatessaan ja vapautusta vaatiessaan on tiennyt millä perusteella pidätys on tehty? Tuskin tarkkoja perusteluja on julkisuuteen tuotu. Navalny on tietenkin itse voinut kertoa pidätyksen olevan perusteeton. Sillä ei tosin pitäisi paljoakaan asiassa painoarvoa olla.
Jos pm asemassaan vaatii jotain toimenpiteitä vieraalta valtiolta, pitää vaatimukselle olla vahvat perustelut ja asiasta pitäisi keskustella perusteellisesti muiden ulkopolitiikan toimijoiden kanssa. Nyt heitettiin kevyesti twiitti vakavasta asiasta, ilmeisesti sen enempää miettimättä.
Onko Twitter sitten oikea ympäristö ilmaista vaatimuksia toiselle valtiolle, on oma lukunsa.
Jos pidätykselle löytyisikin Venäjän laista perusteet, joutuisi Marinin vapauttamisvaatimus todella outoon valoon. Mitähän sitten twiittailtaisiin?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Rikkoiko Marin lakia?
Mietiskelijä: "Mistä Marin twiitatessaan ja vapautusta vaatiessaan on tiennyt millä perusteella pidätys on tehty?"

Itse luin asian lehdestä. Ehkä Marin teki samoin. Ja eiköhän pääministerille myös viran puolesta tarjota tietopaketteja.

Mietiskelijä: "Tuskin tarkkoja perusteluja on julkisuuteen tuotu."

Täysin väärin. Tässä lehdessä asiasta on uutisoitu ja hesarissa oli otsikko:
"Venäjä vaatii myrkytetyksi joutunutta Navalnyita palaamaan heti kotimaahan tai vankila uhkaa"
Ja jutussa luki näin: "VENÄJÄ on antanut oppositiopoliitikko Aleksei Navalnyille uhkavaatimuksen: Navalnyin on heti lennettävä kotimaahan Saksasta ja ilmoittauduttava Moskovassa. Jos hän palaa myöhemmin, hän joutuu vankilaan.
Asiasta kertoo Venäjän vankilahallinto UFSIN tiedotteessaan. Virasto toteaa, että Navalnyi on tuomittu ehdolliseen vankeuteen ja hänen tulisi täyttää velvoitteensa olla viranomaisten valvottavana."

Mietiskelijä: "Navalny on tietenkin itse voinut kertoa pidätyksen olevan perusteeton. Sillä ei tosin pitäisi paljoakaan asiassa painoarvoa olla."

Tuota minun ei kannata kommentoida. Teksti itsessään kertoo tarpeeksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Rikkoiko Marin lakia?
Navalny on saanut 3.5 vuoden ehdollisen rangaistuksen rikoksesta. Nyt häntä on edellytetty olevan tavoitettavissa ehdonalaismääräysten mukaisesti. Onko ollut tavoitettavissa? Millaisia nuo määräykset tarkkaan ottaen Venäjän laissa ovat ja millä ehdoin hänet on Saksaan siirretty, onko vaadittu palaamaan kotimaahan heti tervehdyttyä.? Ei ole selvinnyt. Ei selvinnyt edes Hesarin artikkelista.
Ei kai sen perusteella voida vaatia vapauttamista, että kysymyksessä on oppositiopoliitikko vastustaa nykyistä hallintoa, tekee erilaisia paljastuksia, kirjoittaa blogeja ja on perustanut parikin oppositiopuoluetta ja tulee julkisuuteen kertomaan, että häntä on kohdeltu väärin.
Kautta aikain oppositiopoliitikkoja on eri puolilla maailmaan vangittu sekä syystä että syyttä. Molemmat mahdollisuudet on otettava huomioon.
Sen tiedon objektiivisuuteen, mitä media julkisuuteen tuo, suhtaudun hyvinkin kriittisesti. Jo 70-luku opetti paljon yksipuolisesta uutisoinnista, jatkuen viime aikojen ilmastohysteriaan Greta- ilmiöineen ja Trump-uutisointiin. Vielä nykyäänkin kaikki menee sukkana läpi, mitä ylhäältä annetaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Rikkoiko Marin lakia?
Mietiskelijä: "Navalny on saanut 3.5 vuoden ehdollisen rangaistuksen rikoksesta."

Tässä luettavaa europarlamentista, päivätty 19.1.2021.
"PÄÄTÖSLAUSELMAESITYS
komission varapuheenjohtajan / unionin ulkoasioiden ja turvallisuuspolitiikan
korkean edustajan julkilausuman johdosta
työjärjestyksen 132 artiklan 2 kohdan mukaisesti
Aleksei Navalnyin pidätyksestä
..........
F. ottaa huomioon, että Venäjän federaation vankeinhoitolaitos ilmoitti, että Aleksei
Navalnyia pidetään tutkintavankeudessa, sillä hän oli rikkonut aiemman, niin kutsutussa
Yves Rocher -asiassa langetetun ehdollisen rangaistuksen ehtoja;
G. ottaa huomioon, että Euroopan ihmisoikeustuomioistuin totesi 17. lokakuuta 2017
antamassaan tuomiossa, että Aleksei Navalnyi ja hänen Oleg-veljensä tuomittiin vuonna
2014 epäoikeudenmukaisesti talousrikoksista niin kutsutussa Yves Rocher -asiassa ja
että venäläiset tuomioistuimet antoivat asiassa mielivaltaisia ja ilmeisen kohtuuttomia
päätöksiä, ja määräsi Venäjän federaation maksamaan veljeksille 80 000 euroa
korvauksina vahingoista ja kuluista;
H. ottaa huomioon, että tutkittuaan tapauksen uudelleen Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimen pyynnöstä Venäjän federaation korkein oikeus piti
25. huhtikuuta 2018 voimassa Aleksei Navalnyin ja tämän Oleg-veljen tuomion niin
kutsutussa Yves Rocher -asiassa;
I. ottaa huomioon, että aiemmin Navalnyia vastaan on hyökätty ja hänet on otettu kiinni,
pidätetty ja tuomittu pyrkimyksenä tehdä loppu hänen poliittisesta ja julkisesta
toiminnastaan;
J. ottaa huomioon, että Venäjän syyttäjät nostivat Aleksei Navalnyia vastaan uusia
rikossyytteitä ja käyttivät poliittisin perustein annettuja tuomioita estääkseen häntä
asettumasta ehdolle Venäjän vuoden 2018 presidentinvaaleissa;"
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Rikkoiko Marin lakia?
Nimimerkki Mietiskelijä on ottanut linjan että esittää hyvin tiukkoja ja haastavia kysymyksiä. Kuten esimerkiksi tämä: "Mistä Marin twiitatessaan ja vapautusta vaatiessaan on tiennyt millä perusteella pidätys on tehty?"
Kun Mietiskelijä ei kerran itse tiennyt ja kun kysyi niin vastasin ja siteerasin hesaria josta pidätyksen syy selvisi.
No ei tuo riittänyt Mietiskelijälle vaan tuli lisää kysymyksiä.

Mietiskelijä: "Nyt häntä on edellytetty olevan tavoitettavissa ehdonalaismääräysten mukaisesti. Onko ollut tavoitettavissa?"
Ei ollut tavoitettavissa, oli koomassa kun yritettiin murhata.

Mietiskelijä: " Millaisia nuo määräykset tarkkaan ottaen Venäjän laissa ovat ja millä ehdoin hänet on Saksaan siirretty, onko vaadittu palaamaan kotimaahan heti tervehdyttyä.?"
Siinä hesarin artikkelissa oli linkki, lue sieltä.
Ja siirto Saksaan suoritettiin Putinin ohjeen mukaisesti,

Mietiskelijä: "Ei ole selvinnyt. Ei selvinnyt edes Hesarin artikkelista."
Tuossa onkin tämän keskustelun juoni, ei ole selvinnyt sinulle Mietiskelijä. Oletko Mietiskelijä miettinyt sellaista vaihtoehtoa että itsekin ottaisit asioista selvää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Rikkoiko Marin lakia?
Suomikin on saanut EIT:ltä jo noin 80 langettavaa tuomiota ihmisoikeusrikkomuksista. Viimeisin taitaa olla tuo irakilaisen tapaus.
En yhtään ihmettele, jos venäläiset viittavat kintaalla EIT:n tuomioille.
Ei tuosta EU-parlamentin päätöslauselmaesityksestäkään mitään yksityiskohtaista tietoa paljastu.
Kun ollaan vastakkaisissa asemissa lähes kaikessa, kuten EU ja Venäjä ovat, suhtaudun todella varauksellisesti kummastakin suunnasta tulevaan tietoon. EU haluaa Putinin putoavan jakkaraltaan, joten sen suunnalta tuleva viesti ei välttämättä ole kovin objektiivista. Samoin käsitellään Putinin vastustajia kovinkin ymmärtäväisesti.
Suomihan on puolensa valinnut, kuten 50 vuotta sitten, ja totta kai valtiojohdon lausunnot ovat sen mukaisia. Tosin takki siinä välillä kääntyi olosuhteiden mukaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
S.P.T.
Vast: Rikkoiko Marin lakia?
Mankala liittää tähänkin asiaan pakkomielteisesti PS:n ja väittää sen nyt ihannoivan Venäjän toimia. Ja tuttuun tapaansa tietysti ilman mitään perusteluita. Sinänsä huvittavaa seurata tätä hänen "argumentointiaan".
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Rikkoiko Marin lakia?
Nimimerkki Mietiskelijä: "Ei kai sen perusteella voida vaatia vapauttamista, että kysymyksessä on oppositiopoliitikko vastustaa nykyistä hallintoa, tekee erilaisia paljastuksia, kirjoittaa blogeja ja on perustanut parikin oppositiopuoluetta ja tulee julkisuuteen kertomaan, että häntä on kohdeltu väärin."
Tässä Mietiskelijälle lisää europarlantin päätöslauselmaa:
"A. ottaa huomioon, että Venäjän johtava oppositiopoliitikko, juristi, bloggaaja ja
korruptionvastainen aktivisti Aleksei Navalnyi pidätettiin 17. tammikuuta 2021
Moskovassa Šeremetjevon kansainvälisellä lentokentällä hänen palattuaan Venäjälle
Saksasta, missä hän oli saanut sairaanhoitoa, ja häneltä evättiin mahdollisuus tavata
asianajajiaan;
B. ottaa huomioon, että Aleksei Navalnyi tuomittiin 30 päiväksi tutkintavankeuteen
18. tammikuuta 2021 kiireesti järjestetyssä ennennäkemättömässä
kuulemismenettelyssä, joka pidettiin poliisiasemalla ilman Navalnyin asianajajaa;
C. ottaa huomioon, että Aleksei Navalnyi oli kuljetettu Saksaan koomassa saamaan
sairaanhoitoa sen jälkeen, kun Venäjän federaation turvallisuuspalvelun jäsenet olivat
myrkyttäneet hänet 20. elokuuta 2020;
D. ottaa huomioon, että Berliinin Charité-sairaalassa (Universitätsmedizin Berlin) todettiin,
että Aleksei Navalnyi oli myrkytetty Neuvostoliiton ja myöhemmin Venäjän federaation
kehittämällä Novitšok-ryhmään kuuluvalla sotilaskäyttöön tarkoitetulla hermomyrkyllä,
joka on vain Venäjän sotilasyksiköiden ja salaisen palvelun saatavilla; ottaa huomioon,
että useat laboratoriot ovat vahvistaneet myrkytyksen luonteen;"
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Rikkoiko Marin lakia?
Nimimerkki Mietiskelijä: "Kautta aikain oppositiopoliitikkoja on eri puolilla maailmaan vangittu sekä syystä että syyttä. Molemmat mahdollisuudet on otettava huomioon."
Enimmäkseen noin käy yksinvaltaisesti johdetuissa maissa, nyt Venäjällä.

Mietiskelijä: "Sen tiedon objektiivisuuteen, mitä media julkisuuteen tuo, suhtaudun hyvinkin kriittisesti."
Kirjoituksistasi päätelleen suhtaudut hyvinkin kriittisesti läntisten demokratioiden käsityksiin, mutta täysin kritiikittömästi Venäjän tulkintoihin.

Mietiskelijä: "Jo 70-luku opetti paljon yksipuolisesta uutisoinnista, jatkuen viime aikojen ilmastohysteriaan Greta- ilmiöineen ja Trump-uutisointiin."
Tuo taustatiedoitus auttoi ymmärtämään Mietiskelijän kirjoituksia.

Mietiskelijä: "Vielä nykyäänkin kaikki menee sukkana läpi, mitä ylhäältä annetaan."
Minun ei tarvinnut tuota sanoa, Mietiskelijä sanoi sen itse.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
1350
Tätä myötähäpeän määrää
Kerta toisensa jälkeen Marin onnistuu sähläämään.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Tätä myötähäpeän määrää
Oppositio ja erityisesti PS tässä taas sählää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
besserwisser
Vast: Tätä myötähäpeän määrää
Avaatko Mankala tätä hieman meillekin?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Tätä myötähäpeän määrää
Avaa itse, jos ei mene jakeluun. Pääministeri ja presidentti ovat samaa mieltä asiassa, PS ilmeisesti ei.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Tätä myötähäpeän määrää
Mankala; Onko siis jossain oppositio ja/tai PS ottanut kantaa tai sählännyt näiden kannanottojen kanssa, joista nyt keskustellaan.
Vai oliko tämä taas se tyypillinen PS-trollaus sinulta?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Tätä myötähäpeän määrää
Tässä viestiketjussa esimerkiksi PS:ää edustava P.B. sählää koko ajan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Tätä myötähäpeän määrää
Mankala: "Tässä viestiketjussa esimerkiksi PS:ää edustava P.B. sählää koko ajan."

En muuten lainkaan ihmettele että kirjoittaja on luopunut tuosta P.B. nimimerkistä.
Jossain vaiheessahan nimimerkissä oli ihan selkokielellä Proud Boys, sittemmin vain tuo lyhenne.

Nuo nimimerkit varmaan kävivät kiusallisiksi kun USA:ssa homomiehet tavallaan kaappasivat nimen itselleen. Eli alkoi tulla valtavasti miesparien hääkuvia tekstillä; Proud Boys, Ylpeät Pojat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Esko
Marin harjattiin
"– Rivit on näkyvissä, niin ei kannata mennä rivien väliin, Niinistö sanoi."
Jokohan Marinille kävi selväksi, ettei kannata olettaa, vaan tulee varmistaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Eenokki
Paljon melua........
....tyhjästä, lukekaa perustuslain 93§ kunnolla niin saatte vastauksen, Marin ei rikkonut perutuslakia, mutta olisi voinut varmistaa , että Niinistö on asiasta samaa mieltä. Marin vastaa EU:ssa Suomen ulkopolitiikasta ja toimi sen mukaan, otti kantaa EU:n yhteisen kannan mukaisesti. Kyseessä oli twiitti ., ei valtakunnan virallinen kannan otto. Näin ovat tehneet monet muutkin EU:n johtavat politikot.
Tässäpä taas riepoteltavaa persuilijoille, ei heiltä aiheet lopu kun kaikkeen tartutaan jotta esillä ollaan-.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää