Liikenne

Timo Harakka: Päästökauppa varmistaa, ettei polttoaineveron korotusta tarvita

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka katsoo, ettei 700 000 sähköauton saaminen liikenteeseen vuoteen 2030 mennessä ei ole mahdoton tavoite. Yksi oleellinen tekijä on sähköisten työsuhdeautojen siirtyminen käytettyjen autojen markkinoille.
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka katsoo, ettei 700 000 sähköauton saaminen liikenteeseen vuoteen 2030 mennessä ei ole mahdoton tavoite. Yksi oleellinen tekijä on sähköisten työsuhdeautojen siirtyminen käytettyjen autojen markkinoille.

Hallitus pyrkii pienentämään liikenteen päästöjä aluksi porkkanoilla. Keppiä on luvassa vasta myöhemmin, ellei kannustaminen tehoa.

– Meillä on kunnianhimoa päästövähennysten, mutta ei intohimoa verotuksen suhteen, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd).

Periaatepäätös liikenteen kasvihuonekaasujen vähentämisestä eli niin sanottu fossiilittoman liikenteen tiekartta lähti perjantaina lausunnoille. Kartan keinovalikoima on pitkälti tutun kuuloinen.

Tavoitteena on tieliikenteen päästöjen puolittaminen vuoteen 2030 mennessä. Vertailuvuosi on 2005.

"Jo yhden prosenttiyksikön merkitys on valtava"

Tiekarttaa on valmisteltu pitkään, ja sitä tukemaan on laadittu lukuisia vaikutusarviointeja.

Harakka huomauttaa, että kolme neljäsosaa päästötavoitteesta saavutetaan arvioiden mukaan jo tähänastisilla toimilla. Siksi niiden jatkamisella tai lisäämisellä on suuri rooli jatkossakin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ensimmäisessä vaiheessa hallitus esittää 19:ää toimenpidettä, joiden vaikutuksista on riittävästi tietoa.

Näihin kuuluu muun muassa biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen nosto 30 prosentista 34 prosenttiin vuonna 2030. Tämä tapahtuisi erityisesti mukaan otettavalla biokaasulla, vaikka velvoitteeseen on tarkoitus sisällyttää myös niin sanotut sähköpolttoaineet.

– Jakeluvelvoitteessa jo yhden prosenttiyksikön merkitys on valtava, Harakka sanoo.

Työsuhdeautoja kuluttajamarkkinoille

Tuttu työkalu on myös sähköautojen latausinfran tukeminen. Tätä on tarkoitus laajentaa työpaikoille, ja hallitus kaavailee tarkoitukseen 1,5 miljoonan euron vuosittaista tukea.

Jo tämän vuoden budjetissa lisättiin keinoja, joilla pyritään lisäämään sähköautojen osuutta työsuhdeautoissa.

– Jatkamme tätä työtä Vanhasen (valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk) kanssa sekä liikenteen verotuksen työryhmässä että kahdenvälisissä keskusteluissa, Harakka sanoo.

Hän muistuttaa, että vähintään joka kymmenes ensirekisteröitävä auto on työsuhdeauto. Kun ne muutaman vuoden käytön jälkeen päätyvät käytettyjen autojen markkinoille, pitäisi sähköautojen sopia entistä helpommin myös kuluttajien kukkarolle.

Summista ei puhuta tässä vaiheessa

Keinovalikoimassa säilyy myös uusien täyssähköautojen hankintatuki. Sitä hallitus aikoo kuitenkin korottaa nykyisestä 2 000 eurosta – mutta kuinka paljon, on vielä auki.

Tarkkoja summia periaatepäätöslinjauksessa ei ole.

– Vältämme markkinahäiriöitä emmekä luo odotuksia, joita ei ole katettu vielä budjetissa, Harakka perustelee.

Hankintatuki tulisi henkilöautojen ohella sähkö- ja kaasupakettiautojen sekä sähkökäyttöisten kuorma-autojen hankintaan. Myös esimerkiksi romutuspalkkoita sekä vanhempien autojen kaasu- ja etanolikonversioon tarkoitettua tukea on tarkoitus jatkaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kuntien kevyen liikenteen investointeja tuetaan ja joukkoliikenteen tukea kasvatetaan suurissa ja keskisuurissa kaupungeissa.

Jakeluvelvoite jopa 40 prosenttiin

Toisessa vaiheessa, todennäköisesti ensi syksynä, on tarkoitus lisätä keinoja, joiden vaikutuksista tarvitaan vielä lisää selvityksiä.

Harakka huomauttaa, että paljon on tapahtunut esimerkiksi viime vuonna tehtyjen vaikutusarviointien jälkeen. Monia arvioita on "jouduttu" korjaamaan positiiviseen suuntaan.

– Vuosi sitten kukaan ei kuvitellut, että esimerkiksi sähköautojen ja hybridien ensirekisteröinnit ohittaisivat dieselit, kuten joulukuussa tapahtui.

Yksi selvitysten kohde on etätyön vaikutus liikenteeseen.

Koronaepidemian aiheuttama poikkeusaika on luonut etätyön päästövaikutuksista tosielämän "laboratorion", ja siitä tehtyjä havaintoja halutaan hyödyntää. Hallitus aikoo pohtia, voisiko se edistää joillakin keinoilla etätyön säilymistä myös koronan jälkeen.

Biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen nosto 40 prosenttiin otetaan niin ikään toisessa vaiheessa selvityksen alle.

Nostolla olisi tarkoitus varmistaa, ettei kasvava biokaasun tuotanto "syö" nestemäisten biopolttoaineiden tuomia päästövähennyksiä esimerkiksi siirtämällä niitä kotimaan markkinoilta vientiin.

Liikenteen päästökauppaa valmistellaan joka tapauksessa

Kepin vuoro on kolmannessa vaiheessa ensi syksynä. Elleivät siihen mennessä toteutetut keinot ja EU:n linjaukset vaikuta riittävän puolittamaan liikenteen päästöjä vuoteen 2030 mennessä, nostetaan pöydälle poliittisesti kipeämmät kysymykset.

EU-komission on määrä antaa esityksensä muun muassa liikenteen päästökaupasta ensi kesänä. Suomessa aloitetaan siitä huolimatta liikenteen kansallisen päästökaupan valmistelu.

Harakan mukaan tällä valmistaudutaan EU:n päätösten viivästymiseen. Hallitusta ei siis ainakaan voine syyttää komission selän taakse piiloutumisesta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Totta kai kansainväliset ratkaisut ovat aina parempia kuin kansalliset. Mutta emme jää missään tapauksessa odottamaan ratkaisuja EU:sta.

Hallitus päättää syksyllä, onko tarvetta myös muihin lisätoimiin.

Näitä ovat esimerkiksi liikenneveromalli, joka perustuisi joko ajokilometreihin tai tieluokkiin. Pohdittavana ovat myös mahdolliset muutokset autoveroon, ajoneuvoveroon ja käyttövoimaveroon.

Liikenteen verotus ei sellaisenaan kuulu fossiilittoman liikenteen tiekarttaan, vaan asiaa selvitetään valtiovarainministeriössä. Sen on määrä antaa esityksiä keväällä.

Polttoaineveron nostoa ei suunnitteilla

Polttoaineveron nostoa ei keinovalikoimassa ole. Erityisesti keskusta on ollut asiassa ehdoton.

– Hallitusohjelman mukaiset korotukset on tehty eikä uusia tule, jyrähti puolueen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen tiedotteessa perjantaina.

Tämä ei tarkoita, etteikö polttoaineen hinta asemalla nousisi. Hintaan vaikuttaa jo jakeluvelvoitteen nostaminen, sillä biopolttoaineet ovat nykyisellään fossiilisia kalliimpia.

Myös bensiinin ja dieselin suunta on sama joka tapauksessa.

– Hiilen hinnoittelun vuoksi on selvää, että fossiilisten polttoaineiden hinta nousee, huomautti ilmasto- ja ympäristöministeri Krista Mikkonen (vihr) Autoalan tiedotuskeskuksen webinaarissa perjantaina.

Hän kuitenkin korosti, että puhtaammat käyttövoimat mahdollistavat valintoja, joilla autoilun kustannukset voivat kokonaisuudessaan laskea.

Päästökaupan rooli "mahdollisimman pieni"

Harakka sanoo, että avaimena on liikenteen päästökauppa. Sen avulla päästötavoitteet saavutetaan hänen mukaansa varmasti, eikä veronkorotuksia tarvita.

– Ajatus on se, että päästökaupan rooli jäisi mahdollisimman pieneksi.

Ministerin mukaan tavoitteena on se, että päästökauppa nostaa polttoainehintoja vähemmän kuin jakeluvelvoitteen vuosi lisättävät biopolttoaineet.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Ja sen (biopolttoaineiden lisäämisen) hyväksyvät kaikki, Harakka sanoo viitaten puolueiden välisiin näkemyseroihin esimerkiksi verotuksesta.

Hän visioi lisäksi, että erityisesti sähköautojen mutta myös biopolttoaineiden nopea yleistyminen toisaalta vähentäisi fossiilisten polttoaineiden hintapainetta. Tämä johtuu fossiilisten polttoaineiden kysynnän laskusta.

– Jos onnistumme ohjelmassamme, kysyntä on sellainen, että hinnat eivät nouse merkittävästi.

Dieselien myynti voi loppua 2031

Päästötavoitteet on tarkoitus saavuttaa pitkälti henkilöautoliikenteen määrään puuttumatta. Arvion mukaan toimenpiteet vähentävät henkilöautojen liikennesuoritetta vuoteen 2030 mennessä vain kahdella prosentilla.

Vaikka polttomoottoriautojen kieltoa ei ole suunnitteilla, arvioidaan uusien bensiiniautojen kysynnän loppuvan vuonna 2035. Dieselien myynti päättyy ennusteen mukaan jo 2031.

Hallituksen periaatepäätösehdotus liitteineen on luettavissa lausuntopalvelussa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (10)

Vanhimmat ensin
Vastaa
HANNU NIEMINEN
Polltoainevero
Monet eläkeläiset käyttävät vanhempia autoja, ettei ole sitä elektroniikkaa liikaa. Ja pyrkivät edelleen sellaisia hankkimaan. Syykin on selvä, kun auton lähin käyttötarkoitus on asioitten hoito kerran pari viikossa. Joten vuotuinen kilometrimäärä jää muutamaan tuhanteen. Suomessa lienee noin 1.300 000 vanhuuseläkeläistä, joten eiköhän puolet heistä käytä autoa em. tarkoituksiin. Osalla sitten hybridi, sähköautoja tai uusia polttoaine käyttöisiä. Ennenkuin nykyeläkeläisistä aika jättää, kuluu siihen vielä vuosikymmeniä. Näin ollen yht'äkkinen ylimääräinen polttoainevero olisi pahan metelin paikka. Toivottavasti ministeri Harakka pitää puheensa. Elämme pohjolassa, joten kuluja kertyy muutenkin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jylppy
Vast: Polttoainevero
Paras auto on sellainen mistä elektroniikkaa löytyy vain radiosta, eipä tule mystisiä sähkövikoja. Uutta sähköautoa en tule ikinä ostamaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Paavo Manninen
Vast: Polltoainevero
Juuri näin. Mitä tulee päästökauppaan niin sehän meillä jo toimii: Trafi verottaa enemmän autoja, joissa on pahemmin savuttavia moottoreita. Näitä eläkeläisten ajokkeja...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Leif Michaelsson
Näkis vaan
Vaalipuhetta, vaalien jälkeen yritetään taas verottaa lisää. Ihmettelen kyllä mitä hyödyttää vasemmiston verottaa itseään. Köyhiinhän tuo ensin osuu. Mutta ehkä vasemmisto ei olekkaan enää köyhien asialla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Roope Erhomaa
Sähköauto pois Suomesta
Näköjään kaikki haluaa tuhota maailmaa
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ari Hyvönen
Just
Harakan "jo prosentin merkitys jakeluvelvoitteessa on valtava" on niin valtava, että sen merkitys koko maapallon päästöistä on 0,00000 % eli sitä ei voi edes mitata. Miten meillä Suomessa voi olla näin höynäytettävää porukkaa mikä ei ajattele yhtään mitään? Voisi esittää vanhan kysymyksen mistä meitä rangaistaan. No ok, olemme tämän ansainneet ihan jo äänestyskopi käyttäytymisen perusteella.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Just
Kyllä. Miten ihmeessä ne 39 valittua voivat olla eduskunnassa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää