Lennokit

Lennokkiharrastajan varauduttava jatkossa rekisteröitymään – uusi asetus tuo uusia velvoitteita ja madaltaa lentokorkeutta

Jori Liimatainen
Vuodenvaihteessa voimaan tuleva uusi asetus tuo lisää sääntöjä lennokkien lennättämiseen, kuten rekisteröitymispakon ja muutoksia lentokorkeuteen.
Vuodenvaihteessa voimaan tuleva uusi asetus tuo lisää sääntöjä lennokkien lennättämiseen, kuten rekisteröitymispakon ja muutoksia lentokorkeuteen.

Vuodenvaihteessa voimaan tuleva EU-asetus tuo miehittämättömään ilmailuun tukun uusia sääntöjä. Jatkossa myös lennokkiharrastajilta edellytetään rekisteröitymistä sekä lennättämisen sääntöjä koskevan ...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tutustun 1 kk 0 €

Haluatko lukea koko artikkelin?
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
vexi
Taas uusi rahastuskohde p-a:selle Trafille
.Luimme juuri Trafilla käynnissä olevista YT-neuvotteluista. Holhousvaltiossa tietenkin perusteellaan tarvetta työllistää massoittan byrokraatteja tarpeella "palvella" kansalaisia, hallintoalamaisia, mm. tekemällä tutkimustyötä sekä laatimalla säännöksiä ja määräyksiä. Nämä työt kuluttavat tunnetusti runsaasti työaikaa. En tiedä, onko ilmaulusektori Trafin erityinen rahastuskohde, mutta tuntuu vaikealta uskoa, että sen perimät maksut perustuisivat "toteutuneisiin kustannuksiiin", niin kuin viranomaosimaksujen lain mukaan kuuluisi määräytyä. Seuraavien Trafin ilmailijoilta perimien maksujen oikeutusta voi siten miettiä, ja myös vaikka verrata ulkomaanpassin hintaan, joka sentään on teknisesti monimutkainen valmistettava tuote: Ilmailijan lääketieteellisen kelpoisuustodistuksen kirjaamismaksu 120 € , ilma-aluksen reskisterissä ylläpitämismaksu 160 €, harrasteilma-aluksen radio-, transponderi- ja hätälähetimien "taajuusmaksu" 55 €/v, ja nyt siis drone-lennättäjän vuosittainen rekisteritimaksu 30 €/v. On Trafin pojilla ja tytöillä kovat tuntipalkat, jos taksat perutuvat kustannusvastaavuuteen. Kaikkkien minittujen lupien kohdalla tarvittava työpanos lasketaan vain minuuteissa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.