VR

VR:n monopoli päättyy ainakin vuodeksi – uudesta ja pidemmästä ostoliikennesopimuksesta neuvotellaan samaan aikaan

Jane Iltanen
Vuoden alusta lähtien VR:n monopoli päättyy, ja eri raidealan toimijat saavat alkaa ajaa henkilöjunaliikennettä, jos tarvittavat luvat ovat kunnossa.
Vuoden alusta lähtien VR:n monopoli päättyy, ja eri raidealan toimijat saavat alkaa ajaa henkilöjunaliikennettä, jos tarvittavat luvat ovat kunnossa.

Valtionyhtiö VR:n monopoli henkilöjunaliikenteessä päättyy vuoden lopussa. Yksinoikeuden päättää VR:n ja liikenne- ja viestintäministeriön (lvm) välinen uusi ostoliikennesopimus, joka astuu voimaan 1....

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk eurolla.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 1 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Pragmatix
Sopii yhteen sen kanssa
että VR hiljakkoin tuhosi suuren määrän käyttökelpoista lähiliikennekalustoa. Etteivät ne vain voisi päätyä kilpailijan käsiin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Sopii yhteen sen kanssa
Päinvastoin. Ne romut olisi pitänyt lahjoittaa kilpailijoille, jotka olisi näin saatu kuseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
besserwisser
Vast: Sopii yhteen sen kanssa
Pragmatix, Akkurat!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Malvik
Tuskin veronmaksaja ja junan käyttäjän hinta kevenee
Mitä tulee veronmaksaja ja raideliikennettä käyttävä kansalainen hyötymään tästä yksisuuntaisesta kilpailutus linjasta ? Veikkaan ettei mitään. Britannia yksityisti raideliikennettä 1993 jälkeen ja verovaroin autettavat yksityiset korotti valtion maksamaa osuutta rutkasti ja lippujen hinnat kohosi. Eli entinen monopoli oli veron ja käyttän osalta halvempi. Näin tulee myös meillä käymään. Miten käy aikataulujen yhdistämisen, kun on raiteilla monet tekijät? Mallia voi tietenkin ottaa linja auotojen yhteistyöstä, jossa joustavasti pääsi läpi suomen eriyhtiöiden linjoilla. Tavaraliikenne raiteilla aikoinaan väheni poliittisten päättäjien toimesta pyörillä kulkevaa tavaraliikennettä suosimalla. Miten se nyt palautuisi raiteille ? Kun media valittaa vr:n tuhonneen vanhat junan vaunut ,ettei tulevat yrittäjät saa niitä ostettua. Täytyy kysyä miksei missään näy näiden ostajien mielenkiinto ko vaunuihin ja heidän tarjouksensa ? Vaunut oli ikuisuuden mm Turun ratapihalla. Kyllä raideliikenteessä kuten muuallakin tarvitaan kehittämisestä ja ns kilpailutustakin, mutta ei pelkästään yhden totuuden nimissä. Tästä kilpailutukseta täytyy olla näyttöä tulevasta hyödystä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Tuskin veronmaksaja ja junan käyttäjän hinta kevenee
Hyvin hoidettu valtion monopoli on yleensä tehokkaampi kuin että alalla olisi useampi yksityinen, joiden omistajien pitää saada maksimaalinen voitto. Huonosti hoidetussa monopolissa taas rahaa käytetään turhuuksiin.

Toki VR:n kalusto on melko uutta, nopeaa ja hyväkuntoista. Matkustaja maksaa aika paljon siis kaluston arvonalenemasta. Jos markkinoille tulisi halpiskilpailija, joka ajelisi hissukseen samanlaisella kalustolla mitä oli 30 vuotta sitten, niin arvonalenemasta aiheuvaa kustannusta ei jäisi katettavaksi ja vanha yksinkertainen tekniikka ei vaadi huoltoa sähkölaitteisiin ym. vastaaviin. Sen puolesta olisi hyvin mahdollista tarjota halpamatkoja tietyillä reiteillä vanhaa kalustoa käyttämällä. Venäjällä kai on sama raideväli kuin Suomessa, eli sieltä voisi helposti vuokrata tai ostaa sopivat laitteet jos haluaa.

Eri asia on, löytyisikö Suomesta kuitenkaan riittävästi asiakaskuntaa tällaiseen halpamatkailuun, vai onko hieman nuhjuinen kalusto kuitenkin sellainen että kukaan ei sinne haluaisi mennä vaikka hinta olisi vain kymmenesosa VR:n hinnasta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Gunvald
Päättyy vuodeksi?
Siis mitä. Monopoli päättyy ainakin vuodeksi? Mitäs nyt taas. Kuka vuoden aikana voi edes tulla markkinoille, kun verorahoilla ostettu kalusto on VR:n johdon käytössä, eikä uutta kalustoa saa kuin 6-7 vuoden varoitusajalla. Vanhaa kalustoa ei saa muualta kuin VR:ltä, sillä Suomessa on eri raideleveys kuin muualla Euroopassa. Ja miten ylipäätään kahden viikon varoitusajalla voisi tulla yhtään mihinkään markkinoille. Ei herranen aika tätä touhua. Suomen junapolitiikka on kuin Trumpin politiikkaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Päättyy vuodeksi?
Mitenkäs Venäjän raideväli?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Päättyy vuodeksi?
Niin totta, niin totta! Koko toteamus "monopoli päättyy vuodeksi" on tässä asiassa järjetön.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.