Finnair

Valtio aikoo jatkaa pandemian piinaaman Finnairin tukemista – Ministerin mukaan päästövähennyksiä seurataan, mutta uusia vaatimuksia ei tule

Finnairilla menee huonommin kuin vielä kesällä odotettiin. Koronapandemian toinen aalto on pitänyt toiminnan tappiollisena, ja valtio rientää sen vuoksi hätiin uudemman kerran.
Finnairilla menee huonommin kuin vielä kesällä odotettiin. Koronapandemian toinen aalto on pitänyt toiminnan tappiollisena, ja valtio rientää sen vuoksi hätiin uudemman kerran.

Valtioneuvosto aikoo jatkaa pandemian piinaaman lentoyhtiö Finnairin taloudellista tukemista. Uutta budjettirahaa tähän ei kuitenkaan käytetä.

Nyt valmistelussa on enintään 400 miljoonan euron rahoitusjärjestely. Osuus on käyttämättä eduskunnan keväällä myöntämästä 700 miljoonan euron määrärahasta.

Syksy oli ennakoitua vaikeampi

Tukea perustellaan koronan toisella aallolla.

Valtioneuvoston tiedotteen mukaan lentoliikenne ei ole toipunut loppuvuonna niin hyvin kuin vielä kesällä odotettiin. Tilanne on pysynyt vaikeana pandemian ja sen hillitsemiseksi annettujen matkustusrajoitusten vuoksi.

Finnairin kapasiteetista on käytössä vain kymmenisen prosenttia, ja toiminta on tällä hetkellä tappiollista. Kaikkiaan tappiot tulevat valtioneuvoston mukaan olemaan mittavia.

– Valtio on sitoutunut toimimaan vastuullisena ankkuriomistajana Finnairissa. Suomen maantieteellinen sijainti on haasteellinen ja siten emme tule toimeen ilman toimivia lentoyhteyksiä, sanoo Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Tytti Tuppurainen (sd.).

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Keväällä valtio tuki lentoyhtiötä osallistumalla sen osakeantiin ja myöntämällä yhtiön ottamalle työeläkelainalle 90 prosentin takauksen.

Nyt tuki on tarkoitus toteuttaa hybridilainana, joka vahvistaa yhtiön omaa pääomaa.

Lopullisen päätöksen rahoituksesta tekee valtioneuvoston yleisistunto. Päätös edellyttää myös Euroopan komission kilpailuviranomaisen hyväksyntää.

Tukeen ei liitetä uusia päästövähennysvaatimuksia

Suomen valtio omistaa vajaat 56 prosenttia Finnairin osakkeista.

Valtioneuvosto on linjannut, että valtionyhtiöiden perusarvona on oltava yritys- ja yhteiskuntavastuu. Lisäksi yritysten tulee päätöksenteossaan huomioida toimintansa sosiaaliset, alueelliset ja ympäristöön kohdistuvat vaikutukset.

Koronakriisin aikana monet EU-maat ovat tukeneet avokätisesti lentoyhtiöitä.

Se on herättänyt vaatimuksia siitä, että tukeen tulisi kytkeä tiukat vaatimukset päästöjen vähentämisestä. Eri maissa tämä on tehty hyvin eri tavoin ja erilaisilla vaatimustasoilla.

Finnairilta ei tulla vaatimaan tuen vastineeksi ylimääräisiä ympäristötoimia. Tuppuraisen mukaan edellytyksenä on kuitenkin se, että yhtiö vähentää päästöjään oman vastuullisuusohjelmansa mukaisesti.

Ohjelman mukaan Finnair puolittaa vuoteen 2025 mennessä nettopäästönsä, kun vertailuvuosi on 2019. Hiilineutraalius on yhtiön tavoitteena viimeistään vuonna 2045.

– Asiaa tullaan seuraamaan sekä siitä käydään aktiivista vuoropuhelua hyvän hallintotavan mukaisesti, ministeri Tuppurainen toteaa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
besserwisser
Liikenteelle lisää tukiaisia
Mukava kuulla että liikennettä tuetaan näinä ankeina aikoina! Turkukin suunnittelee kantavansa kortensa kekoon ja mätkäisevänsä yksityisautoliikenteelle 10 sentin veron per kilometri ohikulkutien sisällä tapahtuvaan autoiluun. Haittapuolelle jää kivijalkaliikkeitten ja pysäköintiluolien konkurssiaallot. Muitakin hyviä kuristuskonsteja on vielä hihassa tusinan verran. Näin autoilijan pohjattomasta massista kerättyjen rahojen kanssa voidaan tukea muun maailman surkeutta koronan keskellä, valitettavasti ei liikenneinfran parantamiseen kotimaassa ei näin vähästä verosta jää mitään. Onneksi on vaalit nurkan takana!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.