Hovioikeus

Helsingin hovioikeus ei muuttanut käräjäoikeuden tuomiota – Raaseporin tasoristeysturmassa kuorma-autoa ajaneen varusmiehen syytteet kaatuivat

Puolustusvoimien miehistönkuljetusauto ja juna törmäsivät vuonna 2017 Skogbyn tasoristeyksessä Raaseporissa.
Puolustusvoimien miehistönkuljetusauto ja juna törmäsivät vuonna 2017 Skogbyn tasoristeyksessä Raaseporissa.

Helsinki

Helsingin hovioikeus ei muuttanut Länsi-Uudenmaan käräjäoikeuden tuomiota Raaseporin tasoristeysturmasta, jossa kuoli kolme varusmiestä.

Käräjäoikeus oli aiemmin hylännyt Puolustusvoimien kuorma-autoa kuljettaneen varusmiehen syytteet kolmesta kuolemantuottamuksesta, liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja palvelusrikoksesta.

Onnettomuus tapahtui lokakuussa 2017 Skogbyn vartioimattomassa tasoristeyksessä, kun Puolustusvoimien kuorma-auto ja VR:n taajamajuna törmäsivät. Kolme varusmiestä kuoli ja viisi loukkaantui.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
vexi
Tavan mukaan kantapeikkoja ei vastuuseen
Vanha perinne, että kapiaisia ei syytetä mistään näyttää jatkuvan. Puolustuslaitos pesee omat likapyykkinsä, eikä siviiloikeustoimi niihin sekaannu. ("Kyllähän niitä tappioita Talvisodassakin syntyi").
Sinänsä absudia, että Täcktomin turma-autoa kuljettanutta varusmiestä yritettiin laittaa poseen. Kuinka paljon poika lienee saanut nukkua edeltävinä vuorokausina?
Jos tällainen kuolemiin johtanut tapaturma olisi sattunut missä tahansa siviiliorganisaatiossa, olisi rangaistu vastaavia päälliköitä. Aikaisemmin on jo todettu, että alkeellisin varokeino, eli riskienhallintasuunnitelma oli jäänyt tekemättä tähän sotaharjoitukseen liittyen.
Ei olisi vaadittu paljoa selvitellä junien aikaulut, taikka laittaa sotapoliisit varmistamaan rautatien varteen muutaman sadan metrin päähän ylikäytävästä.
Kävikö poliisi tapansa mukaan onnettomuuden tapahduttua edes puhalluttamassa sotaharjoituksen päälliköt? Omana varusmiesaikanani, tosin aika kauan sitten, oli perinne RUKia myöten, että kantapeikot olivat kännissä maastoharjoitusten ajan. Kulttuuri on tiettävästi onneksi kuitenkin jatkuvasti kehittynyt raittiimpaan suuntaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.