Sähköautot

Sähköautojen latauspisteiden rakentamiseen myönnetyt avustukset loppuvat kesken

Sähköautojen latausinfra-avustuksella ja keväällä voimaan tulevalla latausvalmiuden velvoitteella halutaan vauhdittaa henkilöautoliikenteen sähköistymistä. Taustalla ovat ilmastotavoitteet.
Sähköautojen latausinfra-avustuksella ja keväällä voimaan tulevalla latausvalmiuden velvoitteella halutaan vauhdittaa henkilöautoliikenteen sähköistymistä. Taustalla ovat ilmastotavoitteet.

Sähköautojen latauspisteiden rakentamiseen tarkoitettu avustus on herättänyt asunto-osakeyhtiöiden kiinnostuksen. Avustuksiin varattu rahoitus on loppumassa kesken, vaikka määräraha on aiempaan verrattuna yli kolminkertainen.

Kiinnostus avustuksiin heräsi vasta loppusyksyllä. Alkuvuoden aikana näytti siltä, että avustuksia haetaan selvästi vähemmän kuin oli jaettavaa.

– Meille on viimeisen kahden kuukauden aikana tullut sama määrä hakemuksia kuin viime vuonna yhteensä, kertoo ylitarkastaja Kari Lappalainen Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksesta (Ara).

Vuosina 2018-2019 jaossa oli 1,5 miljoonaa euroa vuodessa, tänä vuonna 5,3 miljoonaa.

– Jo nyt on selvää, että vuoden 2020 määräraha ei riitä kaikkiin avoinna oleviin hakemuksiin ja osa tulee siirtymään myönnettäväksi vuoden 2021 määrärahasta, Lappalainen kertoo.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Korona saattoi jarruttaa hakemuksia alkuvuonna

Aran myöntämää avustusta voivat hakea asuinrakennuksia omistavat yhteisöt sekä niiden omistamat pysäköintiyhtiöt. Käytännössä suurin osa hakijoista on taloyhtiöitä.

Tukea voi tänä vuonna saada 45 tai 55 prosenttia toteutuneista kustannuksista, mikäli latauspisteitä rakennetaan vähintään viisi. Tukiprosenttia korotettiin kesäkuussa, sillä aiemmin avustusta sai vain 35-50 prosenttia kustannuksista.

Lappalainen arvioi, että muutos lisäsi kiinnostusta avustuksen hakemiseen. Myös koronalla lienee osuutensa.

– Se haittasi yhtiökokouksien järjestämistä alkuvuodesta, joten päätöksien tekeminen siirtyi yhtiökokouksien mukana kesään ja loppuvuoteen.

Viime vuonna koko asiaan ei Lappalaisen mukaan oltu välttämättä vielä herätty taloyhtiöissä, ja hakemuksia tuli vajaat 200. Pelkästään tämän vuoden syys-marraskuussa hakemuksia tuli 237, ja haku jatkuu koko ajan.

Yli puolet hakemuksista Uudeltamaalta

Sähköautot näyttävät toistaiseksi olevan vahvasti kasvukeskusten ja varsinkin eteläisten sellaisten heiniä.

Hakemuksia on jätetty vuosien 2018-2020 aikana vajaat 800, ja yli 500 niistä on tullut Uudeltamaalta. Turkuun avustusta on haettu noin 60, Tampereelle noin 40 ja Ouluun noin 25 kohteeseen.

Myönteisiä avustuspäätöksiä on tehty 534, ja keskimääräinen tukisumma on noin 12 200 euroa.

– Tyypillinen hakemus on kerrostaloyhtiöltä, joka rakentaa 15-25 latauspistevalmiutta, Lappalainen kertoo.

"Hakemuksia kannattaa toimittaa jatkuvasti"

Vaikka kuluvan vuoden rahat näyttävät loppuvan kesken, ei hakemuksia kannata Lappalaisen mukaan jättää odottamaan.

– Hakemuksia kannattaa toimittaa jatkuvasti. Avoimet hakemukset siirtyvät jonossa seuraavan määrärahan piiriin automaattisesti, hän sanoo.

Ensi vuoden avustusten määrärahoista ei ole vielä päätöstä, sillä se nuijitaan osana valtion talousarviota joulukuun lopulla. Hallituksen esityksessä latausinfra-avustuksiin varataan 5,5 miljoonaa euroa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ensi vuonna tuen osus yksittäisen hankkeen kustannuksista laskee näillä näkymin takaisin 35-50 prosenttiin, sillä korotuspäätös koskee vain vuotta 2020.

Avustuksen kynnys saattaa lisäksi nousta. Syynä on sähköautojen latausinfraa rakennuksissa koskeva laki, jonka velvoitteet astuvat voimaan maaliskuussa.

Keväällä voimaan astuu uusia velvoitteita

Lain mukaan latauspistevalmius on rakennettava uusiin asuinrakennuksiin, joissa on vähintään viisi pysäköintipaikkaa. Velvoite koskee myös olemassa olevia rakennuksia, joihin tehdään laajoja ja pysäköintialueelle tai sen sähköjärjestelmään ulottuvia korjauksia.

Korjattavissa rakennuksissa velvoite ei kuitenkaan laukea kevyesti.

– Laajamittainen korjaus edellyttää käytännössä rakennuksen julkisivujen ja ikkunoiden uusimisen, ja yhden-kahden teknisen järjestelmän uusimisen, toteaa ympäristöneuvos Maarit Haakana ympäristöministeriöstä.

Latausinfraan tarkoitettua Aran avustusta ei myönnetä lakisääteisten velvoitteiden täyttämiseen.

Vielä toistaiseksi avustusta voi saada esimerkiksi latausvalmiuden eli käytännössä sähköputkituksen ja sen maanrakennustöiden kustannuksiin. Kun valmiuden rakentamisesta tulee lakisääteinen velvoite, ei avustusta enää heru ainakaan muuhun kuin lain minimitason ylittävään rakentamiseen.

Asian tulkinta tuntuu kuitenkin olevan vielä jossain määrin epäselvää niin Arassa kuin ministeriössäkin.


Tästä on kyse

Latauspisteiden avustus ja hankintatuki

Sähköautojen latauspisteiden rakentamiseen ja valmiuteen tarkoitettu avustus, jonka myöntää ARA.

Avustusta voivat hakea asuinrakennuksen omistavat yhtiöt ja niiden omistamat pysäköintiyhtiöt.

Edellytyksenä on valmiuden rakentaminen vähintään viidelle latauspisteelle.

Avustusta myönnetään tänä vuonna 45 tai 55 prosenttia toteutuneista kustannuksista.

Suuremman osuuden saa silloin, jos vähintään joka toinen latauspaikka on niin sanottu teholatauspiste.

Avustuksen enimmäismäärä on 90 000 euroa.

Sähköauton hankintatukea puolestaan myönnetään yksityishenkilöille.

Traficomin myöntämää tukea voi saada täyssähköauton ostoon tai vähintään kolme vuotta jatkuvaan pitkäaikaisvuokraukseen.

Tuen määrä on 2 000 euroa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Muumimamma
Hyvä ettei
Täyssähköauton osto EI OLE mikään ympäristöteko.Hiilijalanjälki on järkyttävä verrattuna polttomoottoriautoon.Kukaan ei voi tietää millä se energia on tuotettu.Kaikki kyllä mainostaa ympäristöystävällistä energiaa,mutta miten lienee totuus olla?Olkaa tarkkana jotka olette osake yhtiöissä,siis rivitalissa/kerrostaloissa,ettette joudu maksamaan muiden sähköautojen maksuja,joita ette halua.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Hyvä ettei
Onneksi polttomoottoriautossa voi olla varma siitä, että polttoaine on tuotettu ympäristöä raiskaten, ihmisoikeuksia polkien ja ilmastoa saastuttamalla.

Yksi auto kuluttaa polttoainetta satoja litroja vuodessa, siitä suurin osa muuttuu meteliksi ja lämmöksi, murto-osa liike-energiaksi. Elinkaaren aikana bensaa kuluu todella paljon. Sen tuotanto pitää ottaa huomioon, jos vertailee sähköautoon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: Hyvä ettei
En ole niin väittänytkään,että polttomootoriauto oli ympäristöteko.Mutta täyssähköautoa mainostetaan siksi,mitä se ei käytännössä ole.Kyllä kehumisessa ja liiottelemisessakin joku tolkku pitää olla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Hyvä ettei
Muumimamma: "Hiilijalanjälki on järkyttävä verrattuna polttomoottoriautoon.
Muumimamman mielipide.

Muumimamma: "Kukaan ei voi tietää millä se energia on tuotettu.Kaikki kyllä mainostaa ympäristöystävällistä energiaa,mutta miten lienee totuus olla?"
Itse asiassa tiedetään oikein hyvin miten se sähkö tuotetaan, ota Muumimamma selvää.
(Kielikello: Olla-verbistä ei tehdä potentiaalimuotoa (ei: ”ollenee”), vaan sen sijaan käytetään verbiä lienen, lienee (ei: ”lieneen”), lienevät. Poikkeus on preesensin passiivimuoto, joka muodostetaan olla-verbistä: oltaneen. Erityisesti joissakin kiteytyneissä ilmauksissa käytetään myös lyhyttä muotoa lie, joka tosin on sävyltään arkinen tai runollinen:)

Muumimamma: "Olkaa tarkkana jotka olette osake yhtiöissä,siis rivitalissa/kerrostaloissa,ettette joudu maksamaan muiden sähköautojen maksuja,joita ette halua."
Muumimamman peloittelua.

Kirjoitin ylläolevan siksi että jatkoviestissään Muumimamma kirjoitti: "Kyllä kehumisessa ja liiottelemisessakin joku tolkku pitää olla."
Myös haukkumisessa pitäisi olla joku tolkku.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Hyvä ettei
Muumimamman haukut eivät mielestäni ole ollenkaan tolkuttomia. Onhan se totta, että jos polttomoottoriautot vaihdetaan sähköisiin laajasti ja vieläpä nopeasti, niin siihen tarvitaan järkyttävästi teollisuutta, raaka-aineita, energiaa, vettä. Samalla synnytetään iso romuauto-ongelma.

Sekin on totta, että kaikki väitetty ympäristöystävällinen energia ei välttämättä ole sitä. Suomessa asioita sentään valvotaankin, muualla ei aina niin nuukasti. Ydinenergia ei sekään ole ongelmaton sähkön lähde, vaikka ei päästöjä aiheutakaan. Ja muuten, ydinvoimalatkin pitää rakentaa. Kuten kaikki nykyisin tunnetut sähköntuotantovälineet.

Sekin on totta, että sähköautojen lataus on vielä hieman avoin kysymys, ja että niinkin voi käydä, että taloyhtiön latauspaikkoja joutuvat maksamaan nekin asukkaat, jotka eivät niitä käytä. Tai edes hyväksy, sen enempää latauspaikkoja kuin ylipäätään sähköautobuumia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Hyvä ettei
Angus: "Muumimamman haukut eivät mielestäni ole ollenkaan tolkuttomia."
Jotenkin vaan täällä on kirjoittajia jotka 'tietävät' että sähköautot imuroivat verkosta juuri kivihiilisähköä.

Angus: "Onhan se totta, että jos polttomoottoriautot vaihdetaan sähköisiin laajasti ja vieläpä nopeasti, niin siihen tarvitaan järkyttävästi teollisuutta, raaka-aineita, energiaa, vettä. Samalla synnytetään iso romuauto-ongelma."
Autokanta uusiutuu ihan omaan tahtiinsa, ei tarvita järkyttävästi uutta teollisuutta. Oman sähköautonikin valmistaja teki muutama vuosi sitten pelkästään polttomoottoriautoja. Miksi syntyisi joku romuauto-ongelma?

Angus: "Ydinenergia ei sekään ole ongelmaton sähkön lähde, vaikka ei päästöjä aiheutakaan. Ja muuten, ydinvoimalatkin pitää rakentaa."
On muutakin kuin ydinvoimaa. Ja muuten, öljynjalostamotkin pitää rakentaa.

Angus: "Sekin on totta, että sähköautojen lataus on vielä hieman avoin kysymys, ja että niinkin voi käydä, että taloyhtiön latauspaikkoja joutuvat maksamaan nekin asukkaat, jotka eivät niitä käytä."
Olin aikoinaan pitkään taloyhtiön hallituksessa. Kyllä meillä ainakin onnistui järjestää asiat niin että käyttäjät maksavat, esimerkiksi näin tehtiin autojen lämmitystolppien suhteen.
Tai edes hyväksy, sen enempää latauspaikkoja kuin ylipäätään sähköautobuumia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Hyvä ettei
T.S. No ainakaan tässä kommentissa Muumimamma ei puhunut yhtään mitään kivihiilisähköstä.

Polttomoottoriauton vaihtamiselle sähkömoottoriin on olemassa parempi vaihtoehto - tai oikeammin pitäisi realistisesti olla: ei autoa ollenkaan. Sen pitäisi olla vähänkään pidemmän ajan tavoite, siis että yhä useampi luopuisi yksityisautoilusta.

Muistutan: Muumimamma: "Täyssähköauton osto EI OLE mikään ympäristöteko." Tästä on kyse.

"Ja muuten, öljynjalostamotkin pitää rakentaa". Totesinkin, että kaikki nykyiset sähköntuotantovälineet pitää rakentaa. Täydennetäänpä siis, kaikki nykyiset ENERGIANtuotantovälineet pitää rakentaa. Jos T.S:llä kerran oli käsitys, etten ole tätä ymmärtänyt, kun puhuin vain sähköstä.

Sen enempää Muumimamma kuin minäkään emme ole väittäneet polttomoottoreita ekologisemmiksi kuin sähkömoottoreita. Sähköauto vain ei ole mikään ekologinen tuote. Kuten ei polttomoottorikaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: Hyvä ettei
Hyvä Angus:Se on juuri näin.Polttomoottoriautoa(Diesel) mainostettiin vielä parikymmentä vuotta sitten ympäristöystavalliseksi ja veroja alennettiin ja myynti nousi.Nyt mainostetaan täyssähköautoa (Ympäristötekona)Mitä se ei ole.Ja T.S et sinä voi sitä tietää,millä energia on tuotettu.Kaikki myy nykyään eko sähköä.Mutta kun kaikki ei ole sitä.Kaikki on samanlaista mitä töpselistä tulee.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.