Kotimaa

Arviointineuvostolta kritiikkiä sote-uudistukselle: Vaikutusarviot osin puutteellisia varsinkin yritysten näkökulmasta

Esityksen mukaan Suomeen muodostettaisiin 21 hyvinvointialuetta, joille siirrettäisiin kuntien vastuulla nykyisin olevat sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen tehtävät.
Esityksen mukaan Suomeen muodostettaisiin 21 hyvinvointialuetta, joille siirrettäisiin kuntien vastuulla nykyisin olevat sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen tehtävät.

Hallituksen sote-uudistuksen vaikutukset yrityksiin, julkisen talouden kokonaisuuteen ja Uudellemaalle kaipaavat lainsäädännön arviointineuvoston mielestä lisäpohdintaa.

Arviointineuvosto julkisti maanantaina lausuntonsa hallituksen luonnostelemista sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämislaeista.

Esitysten vaikutusarvioihin liittyy neuvoston mielestä poikkeuksellisen paljon epävarmuutta. Se johtuu siitä, että uudistuksen tavoitteiden toteutuminen riippuu lain toimeenpanosta ja siitä, miten uudet hyvinvointialueet käytännössä tuottavat palveluja.

Arviointineuvosto pitää myönteisenä, että kuntien, hyvinvointialueiden ja valtion taloudellista asemaa on käsitelty monipuolisesti esitysluonnoksessa.

Esityksen perusteella saa hyvän käsityksen yksittäisistä muutoksista ja niiden vaikutuksista, mutta julkisen talouden kokonaisvaikutuksista on vaikea saada selkoa. Esityksessä tulisikin siksi koota yhteen keskeiset vaikutukset julkiseen talouteen ja kuvata vaikutuksia myös julkisen talouden kestävyyteen, arviointineuvosto huomauttaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ulkoistusten mitätöinti kustannusriski valtiolle

Esityksessä on selvitetty keskeisiä yrityksiin vaikuttavia muutoksia, mutta yritysnäkökulman kuvaus on jäänyt arviointineuvoston mielestä puutteelliseksi.

Lakiluonnoksen perusteella sosiaali- ja terveyspalvelujen ulkoistuksia voidaan mitätöidä tai ne voivat olla irtisanottavissa. Tämä sisältää arviointineuvoston mielestä valtiolle kustannusriskin, jos katsotaan, että esityksessä loukataan taannehtivasti sopimusvapautta ja omaisuuden suojaa.

Kokonaisulkoistusten mitätöinnistä ja sopimusten irtisanomisista palveluntuottajille aiheutuvien liiketoimintavaikutusten suuruusluokka tulisi arvioida. Lisäksi pitäisi arvioida karkealla tasolla palvelujentuottajille maksettavien investointikustannusten ja mahdollisten sopimusrikkomusten korvausten kustannukset.

Suuntaa antavasti olisi arvioitava myös yksityisten ostopalvelujen ja alihankintojen rajoitusten aiheuttamia vaikutuksia yrityksille.

Lisäselvyyttä arviointineuvosto kaipaa myös valtion täyden rahoituksen aiheuttamista riskeistä hyvinvointialueiden menojen kasvulle siinä tapauksessa, että hyvinvointialueiden verotusoikeus ei toteudu.

Uudenmaan ratkaisussa riskejä

Arviointineuvoston näkemyksen mukaan Uudenmaan erillisratkaisu voi sisältää osaoptimoinnin riskin, kun sama taho ei järjestä perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja sosiaalihuollon tehtäviä.

Uudellemaalle koituvia yhteisvaikutuksia hyvinvointialueiden rahoitusmallista, kuntien veropohjan muutoksista sekä yksityisten ostopalvelujen käytön rajoittamisesta tulisikin vielä arvioida.

Arviointineuvosto suosittelee, että esitysluonnosta korjataan neuvoston lausunnon mukaisesti ennen hallituksen esityksen antamista.


Luonnos

Sote-uudistus

Sosiaali- ja terveysministeriö toimitti sote-uudistuksen esitysluonnoksen lainsäädännön arviointineuvostolle 14. lokakuuta.

Hallitus viimeistelee lakiesityksen lopulliseen muotoonsa lainsäädännön arviointineuvoston palautteen jälkeen.

Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle joulukuussa, jolloin eduskunta voisi saada sen käsiteltyä juhannukseen mennessä.

Aluevaalit järjestettäisiin alkuvuonna 2022, minkä jälkeen aluevaltuustot aloittaisivat toimintansa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisvastuu siirtyisi hyvinvointialueille 1.1.2023.

Palvelujen järjestämisestä vastaisivat 21 hyvinvointialuetta ja Helsingin kaupunki.

Hallitus valmistelee maakuntaveron käyttöönoton, ja uusi vero otettaisiin käyttöön viimeistään 2026.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
K.K.
Ideologinen peruste ei aja kansalaisten etuja
Nyt on menty tähän uudistukseen vasemmistolainen ideologia edellä, eikä yksityisten tarjoamien palvelujen täydellinen estäminen ole kansalaisten edun mukaista.

Onko tarpeellisten kompromissien tekeminen täysin mahdotonta Suomessa?

Onko Suomen jakaminen pieniin ja toimintakyvyttömiin alueisiin itsetarkoitus vain Kepun vaatimusten vuoksi, vaikka täysin selvää on, etteivät pienet sote-alueet kykene tuottamaan riittäviä palveluita ilman verorahojen syytämistä kaupungeilta maalaiskuntiin?

Miksi pitää luoda erityinen maakuntahallinto, jonka iso organisaatio syö kohtuuttomasti varoja, joilla palkataan poliitikkoja uusiin mitään tuottamattomiin tehtäviin, kun nekin varat voitaisiin käyttää kansalaisten terveyspalvelujen tuottamiseen?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.