Uutiset

Jorma Ollila: Suomi tulee tie- ja ruuhkamaksuissa jälkijunassa

Pekka Sauri (vas.) ja Jorma Ollila Suomi Areenan tilaisuudessa 'Voidaanko tieliikenteen verot kerätä älykkäästi ja oikeudenmukaisesti' Porissa 19. heinäkuuta 2013 Kuva: Lehtikuva/ Sari Gustafsson
Pekka Sauri (vas.) ja Jorma Ollila Suomi Areenan tilaisuudessa 'Voidaanko tieliikenteen verot kerätä älykkäästi ja oikeudenmukaisesti' Porissa 19. heinäkuuta 2013 Kuva: Lehtikuva/ Sari Gustafsson

Suomi tulee tie- ja ruuhkamaksujen käytössä Euroopassa jälkijunassa, sanoo öljy-yhtiö Shellin hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila. Tie- tai ruuhkamaksu tai molemmat on Ollilan mukaan käytössä 21:ssä 28:sta EU-maasta, Suomessa niitä ei vielä ole.

– Muualla ollaan oltu rohkeampia. Me emme voi jäädä tällaiseksi saarekkeeksi, joka ei ymmärrä, mitä muualla maailmassa tapahtuu, Porin SuomiAreenassa perjantaina puhunut Ollila sanoi.

Kysymys on myös kansantaloudellinen, sillä valtion autoilusta saamat verotulot vähenevät tulevaisuudessa vähäpäästöisempien ja siten vähemmän verotettavien autojen sekä sähköautojen lisääntymisen myötä. Valtiolle pitäisi siis kerätä autoilusta vähintään sama määrä verotuloja kuin aiemmin. Malleja verojen ja maksujen keräämiselle on monia, ja Ollila esitteli niistä yhden.

– Kilometriverossa voisi olla joku perusosa ja sitten muuttuva osa, jolloin voitaisiin rakentaa sitä variaatiota, Ollila sanoi.

Suomalaiset olisivat jo aiempaa valmiimpia maksamaan auton käytöstä eli esimerkiksi ajetuista kilometreistä sen hankinnan sijaan. Perjantaina julkistettu liikenne- ja viestintäministeriön tutkimus kertoo, että 57 prosenttia suomalaisista olisi valmis siirtymään auton nykymuotoisesta verotuksesta eli oston ja polttoaineen verotuksesta entistä enemmän auton käytön verotukseen.

Autoilun pitäisi kuitenkin olla halvempaa maaseudulla, missä ei ole toimivaa julkista liikennettä, 80 prosenttia suomalaisista katsoo. Myös ammatikseen autoa ajavat ovat huolissaan, jos autoilulle tulee lisää maksuja.

TS-STT