Kotimaa

Kirkollinen vihkiminen saattaa olla jatkossa mahdollista kristityn ja toisesta uskonnosta tulevan välillä

Mikael Rydenfelt
Arkistokuva.
Arkistokuva.

Jatkossa avioliittoon vihittäessä saattaa riittää, että vain toinen vihittävistä on rippikoulun käynyt kirkon jäsen. Kirkolliskokous kannatti äänin 64–41 yleisvaliokunnan esitystä kirkkojärjestyksen muutoksesta, ja asia etenee kirkkohallitukselle.

Kirkolliskokouksen yleisvaliokunta totesi, että avioliiton kirkollisen vihkimisen ehtojen muuttamiseen ei ole teologisia esteitä. Lisäksi on kyse kirkkoon kuuluvan jäsenen oikeuksien vahvistamisesta.

Aloitteen hyväksymisen myötä tulisi mahdolliseksi toimittaa kirkollinen avioliittoon vihkiminen myös kristityn ja toisesta uskontoperinteestä tulevan välillä.

Ehdotus kirkkojärjestyksen muutoksesta tuli kirkolliskokoukselle Helsingin hiippakuntavaltuustolta.

Kirkolliskokouksessa käsiteltiin myös edustaja-aloitetta, jonka mielestä ihmisten yhdenvertaisuuden ja sukupuolten välisen tasa-arvon edistämisen tulisi näkyä myös kirkon piirissä käytetyssä kielessä ja nimikkeistössä. Tasa-arvoiseen kielenkäyttöön tulisi pyrkiä erityisesti säädöksissä, virallisissa asiakirjoissa ja viestinnässä.

Yleisvaliokunta piti aloitteen tavoitetta tasa-arvon edistämisestä kirkossa käytetyn kielen osalta hyvänä. Yleisvaliokunta ei kuitenkaan pitänyt tarpeellisena ryhtyä laajamittaisiin säädösmuutoksiin pelkästään nimikkeiden muuttamiseksi. Nimikkeiden tasa-arvoistaminen voidaan kytkeä osaksi muita, tulevia säädösmuutoksia.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Yksipuolista suvaitsevaisuutta
"Kirkollinen vihkiminen saattaa olla jatkossa mahdollista kristityn ja toisesta uskonnosta tulevan välillä"
- voipi olla, että tuollainen järjestely ei sovi sille toiselle uskonnolle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Yksipuolista suvaitsevaisuutta
Ja se olisi ongelma sinulle koska...?

Ah, et ole itse suvaitsevainen ja siksi koska toiset eivät suvaitse, sinäkään et voi suvaita niitä asioita joita toiset suvaitsemattomat eivät suvaitse.

Esimerkiksi minua ei ateistina ole koskaan haitannut se, että kirkko ei ole suostunut vihkimään ateisteja vaikka menisivät kirkkoon kuuluvan kanssa naimisiin vaan ovat vain siunailleet näitä pareja.

Etkö edes sitä tiennyt? Eli että kirkko ei suostu vihkimään ateistia? No, tuo jutun päätös muuttaisi toki tämän tilanteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.