Kotimaa

Vanhoista öljypannuista kertarysäyksellä eroon – elinkeinoministeri esittää laajaa ohjelmaa, avustus useita tuhansia euroja

Pientalon omistaja voisi tehdä vaikkapa maalämpöä asentavan yhtiön kanssa sopimuksen. Kyse olisi leasing-sopimuksesta kymmeneksi vuodeksi. Siinä ajassa remontti kustantaisi itsensä takaisin, elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk) ehdottaa, jotta öljypannuista päästäisiin eroon.
Pientalon omistaja voisi tehdä vaikkapa maalämpöä asentavan yhtiön kanssa sopimuksen. Kyse olisi leasing-sopimuksesta kymmeneksi vuodeksi. Siinä ajassa remontti kustantaisi itsensä takaisin, elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk) ehdottaa, jotta öljypannuista päästäisiin eroon.

Öljylämmitteinen talo voi pian olla historiaa Suomessa.

Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk) esittää laajaa ohjelmaa, joka toteutuessaan hävittäisi vanhat öljypannat kertarysäyksellä.

Jo keväällä lisäbudjetissa suunnattiin varoja muutama kymmenen miljoonaa euroa samaan tarkoitukseen. Avustusta sai noin 10 000 öljylämmitystä käyttävää kotitaloutta.

– Nyt olisi kyse paljon suuremmasta ohjelmasta. Haluamme vauhdittaa prosessia, Lintilä sanoo Lännen Median haastattelussa.

Hän jatkaa, että pannuista luopumisesta on puhuttu pitkään, mutta hanke ei ole edennyt. Kyse on voinut olla siitä, että öljylämmitteisessä pientalossa asuu usein varttuneempi pariskunta tai leski, joille energiaratkaisun uusiminen on ollut hankalaa tai liian kallista.

– Meillä kaikilla on tuttuja, joilla on talossaan öljypannu. Piiputtavaa pannua on korjattava tämän tästä ja pelättävä, mitä se tekee seuraavaksi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Avustussumma energiaremonttiin olisi 2 500 - 4 000 euroa. Lintilän mukaan nyt on oikea hetki toteuttaa uudistus.

– Meillä on siihen varaa, EU:n elvytyspaketista voi paristakin eri kohdasta osoittaa varoja avustuksiin. Kyse olisi merkittävästä ilmastotyöstä ja samalla pystyisimme vähentämään ulkomaisten fossiilisten polttoaineiden käyttöä. Tällä uudistuksella voimme kääntää selkeästi vihreämpää sivua ihmisten elämään, hän muotoilee.

Kokonaispaketti tarjolla

Ministerin mukaan suunnitteilla oleva avustus on merkittävä tuki.

– Sapluunaa pitää vielä kehitellä, mutta tavoite on, että pystyisimme tarjoamaan asukkaille kokonaispaketin.

Tämä on tärkeää, sillä varsinkin iäkkäiden asukkaiden on vaikea toteuttaa itse energiaremonttia.

Lintilä kuvaa mallia avaimet käteen - ratkaisuksi.

– Kun eläke ei riitä isoon remonttiin, niin asukas voisi tehdä vaikkapa maalämpöä asentavan yhtiön kanssa sopimuksen. Kyse olisi leasing-sopimuksesta kymmeneksi vuodeksi. Siinä ajassa remontti kustantaisi itsensä takaisin. Yhtiö vaihtaisi pannun, toimittaisi vanhan pois ja asentaisi uuden järjestelmän. Avustus menisi yhtiölle. Kymmenen vuoden jälkeen voisi jatkaa huoltosopimuksella, jos haluaa.

Lintilä tähdentää, että mallin toteutuminen toisi lisää työtä. Myös kotitalousvähennystä voisi hyödyntää.

Karkeahko kustannusarvio mallin toteutumiselle on noin 150 miljoonaa euroa. Öljylämmitteisiä kotitalouksia on Suomessa vielä useita kymmeniä tuhansia.

Lintilä pitää mallia inhimillisenä, kun ajatellaan varttunutta väestöä.

– Eikä kyse ole vain keskustan ajamasta uudistuksesta maaseudulle. Onhan näitä pannuja kaupunkialueillakin.

Syyttelystä eroon

Liikenteen päästöjen vähentämiseen tähtäävät keinot ovat puhuttaneet viime päivät.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Lintilää harmittaa, että keskustelun sävy on usein syyttävä.

– Tästä asenteesta on päästävä eroon. Kukaan ei kiista sitä, että uudistuksia pitää tehdä, mutta ne on toteutettava maltilla ja realistisesti. Niitä ei voi tehdä syyllistämisen ja ylirasitteiden kautta.

Keskusta esitteli alkuviikosta oman mallinsa. Siinä nykyinen polttoainevero ajettaisiin alas ja vero määräytyisi ajettujen kilometrien mukaan. Siellä, missä tien kunto tai joukkoliikenne on puutteellinen, ajaminen olisi nykyistä halvempaa. 

– Malli on kehityskelpoinen. Pitää tunnistaa se tosiasia, että nykysysteemillä yhä pienemmän porukan harteille jää yhä enemmän bensa- ja dieselveroja, kun sähköä ja muita polttoaineita käyttävien autojen määrä lisääntyy.

Kaasun jakeluverkko kuntoon

Ministeri ei pidä realistisena fossiilittoman liikenteen työryhmän arviota siitä, että sähköautoja olisi 700 000 liikenteessä kymmenen vuoden tähtäimellä.

– Hinnat menevät alaspäin, mutta silti tavoite on liian suuri.

Lintilä satsaisi kaasuautoihin sekä jakeluverkoston parantamiseen.

– Minua on häirinnyt se, ettei biokaasulla käyvää liikennettä ole edistetty kunnolla. Meillä olisi tähän hyvät mahdollisuudet. Kotitalouksien jätteen lisäksi maatalouden kautta on saatavilla raaka-ainetta.

Lintilä sanoo, että hänellä on paljon tuttavia, jotka siirtyisivät kaasuun, jos jakeluverkko ei olisi niin harva.

– Biokaasu on nostettava osaksi biopolttoaineiden jakeluverkkoa. Jostain syystä hanke ei ole nytkähtänyt eteenpäin.

Hän korostaa, että maailmalla on useita satoja automerkkejä, joissa voidaan käyttää biokaasua.

– Järjestelmän muuttaminen autoon ei ole suuri investointi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Päätösvalta alueellisille toimijoille

Viime kuussa hallitus linjasi uusista matkustusrajoituksista. Ne muuttuvat testaukseen perustuvaan malliin siirtymäkauden kautta. Mallin mukaisesti sisärajaliikenteen rajoitukset poistuvat ja ulkorajaliikenteen rajoitukset jatkuvat.

Malli edellyttäisi myös lakimuutosta.

Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk) ei usko uuteen lainsäädäntöön.

– Minulla on se käsitys, ettei meillä ole tuohon päivämäärään mennessä uutta lainsäädäntöä. Tulemme etenemään tartuntatautia koskevan lain turvin. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että päätösvalta on alueellisilla toimijoilla.

Lintilä vetoaa aikatauluihin.

– Meillä pitäisi olla tässä vaiheessa jo lakiesitykset valmiina, mutta sellaisia ei ole. Olemme toki yrittäneet, mutta yhteisymmärrykseen emme ole päässeet. Hankaluutena on perustuslaillisia ongelmia ja yleensäkin erilaisia näkökohtia.

Ministeri tunnustaa, että hallitus on epäonnistunut selkeiden matkustusrajoitusten luomisessa.

– Lapin matkailupalveluja järjestävät odottavat tietoa, mutta sitä he eivät ole saaneet. Hallitukselta on saatava vahvistus siitä, missä rajoitusten kanssa mennään. Alan toimijat ovat ihmeissään syystäkin. He odottavat vastausta siihen, voivatko he luvata ulkomaalaisille matkatoimistoille, että ne voivat lähettää charterit jouluna Lappiin.

Lue myös: Öljylämmityksestä luopumisen tuki sisältyi jo hallitusohjelmaan – uutta on vain elvytysrahojen suuntaaminen siihen

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (56)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Ari Hyvönen
Missä taas järki?
Öljy lämmitys on erinomaisen helppo käyttää ja se on toimintavarma järjestelmä. Lämmityskäyttöön sopivaa öljyä riittää kymmeniksi vuosiksi. Mikä älynväläys on siitä luopua?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Missä taas järki?
Onko ihan uusi tieto, että fossiilisten polttoaineiden kuten öljyn polttaminen on aiheuttanut käynnissä olevan ilmastonmuutoksen?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Missä taas järki?
Mankala: Ihmiskunnan toiminnan tuntien (holtiton väestönkasvu, ahneus) sekä energiankulutuksen alueellisia tilastoja seuranneena, näkisin että jos öljyä ei käytetä Suomessa, se poltetaan jossain kehitysmaassa. Lopputulos on kuitenkin, että kaikki helposti hyödynnettävät öljyvarat tullaan käyttämään. Jos niitä ei käytetä, kaikki sademetsät joudutaan hakkaamaan vielä nykytahtiakin nopeammin.

Ilmastonmuutoksen torjunnassa paras olisi jo panostaa teknologioihin, joilla hiilidioksidin määrää voidaan tehokkaasti vähentää.

Sinänsä öljyn kulutuksen vähentäminen on hyvä asia, koska sitä vähemmän öljyvaltiot saavat rahaa, mitä vähemmän olemme niistä riippuvaisia. Valtion rahoja voisi kuitenkin käyttää järkevämmin. Tuo 150 miljoonaa auttaisi paljon esimerkiksi järjestäytyneen rikolisuuden torjunnassa ja oikeuskäsittelyjen nopeuttamisessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jannis_H
Vast: Missä taas järki?
Suomessa poltettavat määrät ovat mitättömiä.
Absoluuttiset päästömme eivät merkitse mitään kokonaisuudessa.

On myös ristiriitaista , että nyt tieteellisenä konseksuksena takerrutaan ainoastaan hiilidioksidiin, mutta tiedeyhteisö on edelleen erimielinen keskiajan lämpimän kauden syistä, jolloin ihmisen tuottama hiilidioksidi ei ollut syynä.
Konsensus ei kuulu tieteeseen vaan politiikkaan.

Ei pidä ohittaa tosiasioita ja hokea sitä mitä käsketään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hämärtäjä
Vast: Missä taas järki?
Niin, se järki on selvä: Jos kepulainen pakotetaan luopumaan öljylämmityksestä, häs voi äänestää väärin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Missä taas järki?
Täällä taas nostaa päätään ilmastodenialismi. Sen edustajien kanssa on turha käydä väittelemään, sillä aivopesu on jättänyt jälkensä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ari Hyvönen
Vast: Missä taas järki?
Mankala maapallon ilmasto on aina muuttunut ja muuttuu nytkin, ihmisellä ei ole siihen mitään osuutta. Eli väitteesi fossiilisten polttoaineiden käytön vaikutuksesta ilmastoon on tosiaan uutta uskomusta mikä ei perustu mihinkään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Missä taas järki?
Ari Hyvönen on selkeästi Trumpisti joka ei siis itse selvitä asioita mitään vaan jolle kaikki Totuus löytyy Trumpin twiiteistä.

Sen sijaan kun vähän kaivelee asioita, löytyy ihan faktaa siitä, että milloinkaan historiassa ei ilmasto ole lämmennyt näin paljoa näin lyhyessä ajassa. Ei milloinkaan. Ja sitten joku vielä väittää että ihmisellä ei ole asian kanssa mitään tekemistä :D

Jo pelkästään rutto muutti aikanaan ilmastoa kun se karsi neljänneksen väestöstä. Tästä seurasi kasvihuonekaasujen väheneminen samassa suhteessa. Ja kummasti tätä seurasi pieni jääkausi.

Eli vain silmänsä ja korvansa täysin sulkeneiden denialistien mielestä ihminen ei ole vaikuttanut ilmastoon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Missä taas järki?
Hyvönen ja uskomus maapallon litteydestä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: Missä taas järki?
Pyöräilijälle faktaa:Ilmakehässä on noin kolmetuhatta yhdistettä ja alkuainetta.Tässä muutama Typpi 78,1%Happi20,9%Hiilidioksidi0,039%Vesihöyry0,2%,joka on myös kasvihuonekaasu.Noin 500miljoonaa vuotta sitten oli hiilidioksidipitoisuus 15kertainen nykyiseen verrattuna.Noin 3miljoonaa vuotta sitten oli hiilidioksidi pitoisuus nykyisellä tasolla,MUTTA keskilämpötila oli kaksinkertainen.Nämä on koottu eri tiedejulkaisuista,sen paremmin erittelemättä.Joten väitteesi ei pidä paikkansa,kuin ehkä osittain.Hiilidioksidi pitoisuudella ja keskilämpötilalla ei ole mitään tekemistä keskenään.On ollut useita jääkausia ja aina on ilmasto myös lämmennyt ja niin tekee jatkossakin.Ihmisen toimet ovat marginaalisia tähän,mutta saasteisiin kylläkin enemmän.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Missä taas järki?
Muumimamma puhuu puuta heinää. Ihmisen aiheuttamilla hiilidioksidipäästöillä ja ilmaston muutoksella on kiistaton yhteys.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: Missä taas järki?
Mankala:toistin vaan mitä tutkijat ovat eri puolilla maailmaa ovat saaneet selville.Nimen omaan juuri ihmisen aiheuttamilla hiilidioksidipäästöillä ei ole merkitystä ilmastomuutokseen.Sen osoitti myös korona.Ihmisen aiheuttamat päästöt väheni glopaalisti,mutta hiilidioksidipäästöt ilmakehässä ei vähentynyt,VAAN lisäänty.Näin väitti Suomen ilmastopaaneelin puheenjohtaja.Tämä todistaa kiistatta sen,että ihmisen aiheuttamat päästöt ovat niin pienet,ettei sillä kokonaisuudessa ole mitään merkitystä ilmastonmuutoksen suhteen.Joillekin tosiasia tämä tuottaa ylisuuria vaikeuksia ymmärtää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Missä taas järki?
Muumimamma: tarkista lähteesi, sillä ne ovat väärässä. IPCC raporteissa oikeaa tietoa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Samppa
Vast: Missä taas järki?
Jokainen tulkoon uskossaan autuaaksi. Mankalan kanssa on hankala järmätä. Amen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sepponen
Jepjep
Laittakaahan Nesteen MyDiesel nyt vaikka aluksi polttoöljyn hintaiseksi.. sitä voisi nimittäin käyttää suoraan kaikissa öljykattiloissa.. co2-päästöt NOLLA!! Ei se sen vaikeampaa olisi... Tässä nyt haetaan taas kallista ratkaisua, eli valtio maksaa "EU-tukina" 8000eur, josta annetaan tukea 4000eur... huoh.. hienosti menee..
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Jepjep
MyDieselin hiilidioksidipäästöt ovat yhtä suuret kuin tavallisen dieselin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sepponen
Vast: Jepjep
Suoraan Nesteen sivulta: " Sataprosenttisesti uusiutuva Neste MY perustuu Nesteen kehittämään NEXBTL-teknologiaan, joka mahdollistaa lähes minkä tahansa kasviöljyn tai jäterasvan käytön dieselin valmistuksessa. SUOMESSA myytävä Neste MY valmistetaan YKSINomaan jätteistä ja teollisuuden prosesseissa syntyvistä tähteistä. Osana kotimaista tuotantoa Neste käyttää kaiken Suomessa saatavilla olevan eläinrasvajätteen." Missä kohtaa ei mene Mankelin ymmärrykseen?

Ulkomailla tuohon käytetään jotain muitakin ainesosia... huoh...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sepponen
Vast: Jepjep
Nesteen oman ilmoituksen mukaan sen tuottaman uusiutuvan dieselin raaka-aineiden keräykseen ja polttoaineen jalostukseen tarvitaan 12 grammaa hiilidioksidia diesel-autolla ajettua kilometriä kohti. Tämä on alle puolet sähköauton päästöstä. Kyseessä onkin siis vain se päästö, joka aiheutuu MY dieselin valmistuksesta.

Normisähkön tuotanto tekee 70-100gr/kwh päästöt
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Jepjep
Sepponen kyse olikin siitä paljonko tuon MyDieselin polttaminen tuottaa hiilidioksidipäästöjä. Ei ne voi nollassa olla fysiikan ja kemian lakien perusteella.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sepponen
Vast: Jepjep
Manakala se jaksaa olla nokkela. Tämä olisi ainoa oikea ratkaisu jolla saataisi päästöt nopeasti pois, mutta ei se ole tämän hallitksen agendalla.. oikea agenda on ravistella köyhät pois, ilmasto ja luonnonsuojelu on tässä rahankeruussa toisarvoista...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Jepjep
Sepponen eilen: "Laittakaahan Nesteen MyDiesel nyt vaikka aluksi polttoöljyn hintaiseksi.. sitä voisi nimittäin käyttää suoraan kaikissa öljykattiloissa.. co2-päästöt NOLLA!! Ei se sen vaikeampaa olisi... "

Sepponen lokakuun alussa: "Suurten kaupunkien ilmastohörhöily on lähinnä vitsin luokkaa.. esimerkiksi jos kaikki bussit ja työkoneet siirtyisivät käyttämään Nesteen MyDieseliä, co2-päästöt putoaisivat nollaan.."

Minä vastasin Sepposelle: "Sanoisiko tuota vaikka mikkihiifeilyksi; Nestekin lupaa että C02 putoaa jopa 90%. Todellisuudessa taso on 50 - 90%.
Ja sitten se että Neste käyttää palmuöljyä. Sen laajamittainen käyttö johtaa metsien muuttumiseen palmupelloiksi ja sen vaikutukset ilmastoon ovat valtaisat."

Sepponen ei kai huomannut tuota ja taas väittää että My Dieselin päästöt ovat nolla.
Neste itse ilmoittaa: "Keskimäärin 90 % pienemmät kasvihuonekaasupäästöt yritykselle."

Sepposelle lisätietoa, IS teki jutun otsikolla: "Kallis uusiutuva diesel ei vähennäkään liikenteen päästöjä – HS: ”Tankkaaja voi tuntea itsensä huijatuksi”"
Jutussa lukee:
USIUTUVAN dieselin tankkaaminen ei vähennä Suomen kasvihuonekaasupäästöjä, mutta pienentää kyllä autoilijan omaa henkilökohtaista hiilijalanjälkeä, kirjoittaa nyt Helsingin Sanomat.
HS:n mukaan erikoinen päästöilmiö johtuu biopolttoaineiden jakelupakkoon sisältyvästä niin sanotusta 20 prosentin sekoitusvelvoitteesta, jonka myötä kotimaassa valmistuva uusiutuva diesel myydään 20 prosentin velvoitteen täyttymisen jälkeen ulkomaille.
Nesteen My-diesel rahdataan siis Suomen kansallisen sekoitustavoitteen toteutumisen jälkeen esimerkiksi Kaliforniaan tai muualle, jossa siitä saa Suomea paremman hinnan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Jepjep
Jos polttaminen tuottaa yhtä paljon hiilidioksidia kuin mitä aineen tuottaminen on sitonut ilmakehästä pois, nettopäästöt ovat nolla. Tässä lienee kyse siitä, että nettopäästöt ovat 12 grammaa / km. En tarkistanut Sepposen lähdettä, eli käytin sivistynyttä arvausta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sepponen
Vast: Jepjep
Heh, Täällä se sitten jaksetaan olal nokkelia.. Tällä litkulla saataisi aikalailla puolet Suomen liikenteen päästöistä pienennettyä sähköautoiluakin pienemmäksi.. Esim Helsingin energia tuottaa sähkönsä yli 40% fossiilisilla tavoilla... En ymmärrä mikä järki on ajaa "puhtaasti" sähköautoilla jos sähkö tehdään fossiilisilla.. Tämä Mydiesel nettopäästöt on merkittävästi pienemmät kuin sähköllä ajettaessa., mutta eihän meidän älyvapaa orkesteri Arkadianmäellä sitä tajua! Täällä ajetaan kuin käärmettä pyssyyn sähköä... OL3 taitaa valmistua seur 10v päästä, jolloin "ehkä" sähköä tuotetaan vähemmän fossiilisesti... Hallituksen ainoa tavoite onkin isompi rahankeräys... huoh..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Jepjep
Sepponen jaksaa paukuttaa latteuksiaan ilman mitään faktan tarkastuksia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sepponen
Vast: Jepjep
On seuraavilla hallituksilla iso homma korjata tän hallituksen töppäilyt.. On se kumma kun ilmastonpelastaminen ei käykään silloin kun se saataisi tehtyä oikeasti, eikä vain paperilla!! Tässä sen näkee että rahankeruu on se tärkein motiivi osalla myös tän palstan kommentoijilla.. huoh..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Jepjep
Sepponen; Tämä menee samaan kategoriaan kuin aikoinaan Speden naisenlogiikkasketsit. Sähköautoilijat ovat tyhmyydessään tyytyväisiä kun ajavat sähköllä. Se miten se sähkö on tuotettu on sivuseikka. Älyllinen kapasiteetti ei riitä tai sitten ei vaan kiinnosta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Jepjep
Jos sähköautojen sähkö tuotetaan öljyllä, tarkoittaa se noin 70%:n vähennystä kasvihuonekaasuihin. Juuri niin. Auton hyötysuhde bensan osalta on noin 20-30% ja sen jalostus vaatii myös osan siitä öljystä. Sen sijaan suoran öljynpolton hyötysuhde sähköntuotantoon on nykytekniikalla 90%:n päälle. Siirtohävikki mukaanluettuna niin päästään juuri tuonne 70%:n vähennykseen.

Puhumattakaan sitten jos sähkön tuotantoon käytetäänkin tuota Nesteen biodieseliä. Sitten ollaan jo 85%:n vähennyksessä kun ajellaan sähköautolla.

Ja jos vielä lisätään tuuli-, aurinko- ja ydinvoimaa niin...

Mutta eihän se nyt käy että rakkaasta polttopeltilehmästä pitäisi luopua...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Jepjep
Nimimerkki 1350 vastaa Sepposelle:"Sähköautoilijat ovat tyhmyydessään tyytyväisiä kun ajavat sähköllä. Se miten se sähkö on tuotettu on sivuseikka. Älyllinen kapasiteetti ei riitä tai sitten ei vaan kiinnosta."

Aika kovaa tekstiä taas tältä kirjoittajalta, sähköautoilijat ovat tyhmiä ja älyllinen kapasiteetti ei riitä.

Mutta se sähkön tuottaminen. Tuossa aiemmin kirjoitettiin yhden ainoan kaupungin sähkön tuotannosta: "Esim Helsingin energia tuottaa sähkönsä yli 40% fossiilisilla tavoilla... "
Tuosta kirjoittaja sitten lähteekin oikein kunnolla yleistämään: "En ymmärrä mikä järki on ajaa "puhtaasti" sähköautoilla jos sähkö tehdään fossiilisilla.."

Mitä arvelet 1350; olisiko kirjoittajan pitänyt ymmärtää ettei ison kaupungin isojen voimaloiden polttoaineen muuttaminen ole mikään helppo operaatio jonka voisi noin vain käden käänteessä toteuttaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Jepjep
Nimimerkki Sepponen: "Heh, Täällä se sitten jaksetaan olal nokkelia.. Tällä litkulla saataisi aikalailla puolet Suomen liikenteen päästöistä pienennettyä sähköautoiluakin pienemmäksi..

Tämä Mydiesel nettopäästöt on merkittävästi pienemmät kuin sähköllä ajettaessa., mutta eihän meidän älyvapaa orkesteri Arkadianmäellä sitä tajua!"

Sepposen kannattaisi lukea Uuden Suomen juttu: "Sama jätediesel, kahdet eri päästöt – 90% toteutuu vain Suomen rajojen sisällä"
Tässä on jutun ydinasia: "Nesteen jätedieselin päästölupaukset perustuvat poliittiseen päätökseen, joka on ristiriidassa naapurimaiden kanssa: palmuöljyn rasvahappotisleen luokittelu jätteeksi."

Juttu jatkuu:
"Kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen kirjoitti eilen Nesteen jätedieselin olevan päästöiltään sähköautoja puhtaampaa. Jopa Vihreiden kansanedustaja Jyrki Kasvi jakoi Kauppalehden artikkelin Twitterissä saatetekstillä: ”Näitä lisää!”

Näin kovien väitteiden luulisi herättävän myös isoja kysymysmerkkejä. Suomen media ja poliitikot ovat kuitenkin nielleet Nesteen väitteet käsittämättömän pienellä lähdekritiikillä. Ketään ei vaikuta kiinnostavan tarkistaa, mikäli 450 prosenttia osakettaan nostaneen valtionyhtiön lupaukset pitävät paikkansa.

Kaksi prosenttilukua pyörivät keskustelun keskiössä yleisesti hyväksyttyinä totuuksina: Nesteen uusiutuva diesel on valmistettu 100% jätteistä ja se laskee 90% päästöjä verrattuna tavalliseen dieseliin. Nämä väitteet eivät kuitenkaan ole niin yksiselitteisiä, kuin media antaa olettaa."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Jepjep
Nimimerkki Sepponen siis suhtautuu ylettömän luottavaisesti Nesteen ilmoittamiin tietoihin.
Uuden Suomen artikkelissa sitten kerrotaan tästä lisää: "Ensimmäinen prosenttiluku väittää, että Neste MY uusiutuva diesel valmistetaan 100% jätteistä ja tähteistä.

Kaikki tuntevat ”kinkkutempun” ja tietävät, että Nesteen uusiutuvan dieselin raaka-aineina voidaan käyttää muille kelpaamatonta jätteitä. Idea vetää puoleensa: teollisuuden ja kotitalouden jäterasvat ovat menossa roskiin, mutta Nesteen teknologialla niistä voidaan jalostaa polttoainetta tieliikenteeseen.

Harva kuitenkaan tietää, että Nesteen jätedieselin merkittävin raaka-aine ei tule kuluttajien joulupöydistä, vaan Kaakkois-Aasian sademetsistä. Palmuöljyn rasvahappotisle (PFAD) on kuluttajille tuntematon raaka-aine, mutta Nesteen jätedieselille yksi tärkeimmistä."

Ehkä nimimerkki Sepposen pitäisi vähän syvällisemmin tähän palmuöljyn rasvahappotisleeseen PFAD.
Onko se oikeasti jätettä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Jepjep
Siltä varalta etteivät kaikki ole ehtineet perehtyä tuohon palmuöljytiivisteeseen niin laitetaan vähän lisää tietoa tuosta Uuden Suomen artikkelista:
"Ympäristöjärjestöt ovat vuosikymmenten saatossa iskostaneet kuluttajien tietoisuuteen palmuöljyn haitat. PFAD, joka syntyy sivutuotteena palmuöljyntuotannossa, on kuitenkin päässyt livahtamaan kuluttajien ohitse.

Neste itse ei suostu kertomaan missä suhteessa heidän uusiutuva diesel on suomalaista kinkkurasvaa ja indonesialaista palmupuuta, mutta Ruotsin Energiaviraston mukaan vuonna 2017 PFAD:in osuus Ruotsissa myytävästä uusiutuvasta dieselistä oli lähes 40% – eli suurin yksittäinen raaka-aine.

Lainsäädäntö kannustaa ilmeisistä syistä teollisuutta hyödyntämään mahdollisimman paljon kaatopaikalle menevistä jätteistä ja tähteistä: jätteestä valmistettu biopolttoaine nauttii muun muassa verohelpotuksista, matalimmista kestävyyskriteereistä ja edullisesta päästölaskennasta.

Kun yritykselle jaetaan miljoonaetuja jätteiden uudelleenkäyttämisestä, kysymyksestä mikä raaka-aine lasketaan jätteeksi, on tullut poliittisesti polttava – ainakin naapurimaissa.

PFAD täyttää EU:n säätämät biopolttoaineiden kestävyyskriteerit, ja voidaan luokitella tähteeksi. Itse luokittelu on kuitenkin jäsenmaiden vastulla. Monissa maissa ollaankin havahduttu EU-lain puutteellisuuteen ja jäteluokitukselle on asetettu tiukempia kriteerejä."

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Jepjep
Tässä jatkoa Uuden Suomen juttuun:
"Johtuen Suomen poikkeavasta linjasta päästöpolitiikassa, myös toinen pinnalla olleista väitteistä – 90% pienemmät päästöt – toteutuu vain Suomen valtion ilmatilassa.

Jos Nesteen uusiutuvalla dieselillä tankatun auton ajaa Ruotsin rajan yli sen tuottamat päästöt saattavat moninkertaistua. Kyseisellä ilmiöllä ei ole mitään tekemistä luonnontieteiden kanssa, vaan matalampien päästöjen yhtälö on Suomessa täysin politiikkojen laatima.

Kun biopolttoaineen raaka-aine luokitellaan jätteeksi, sen aiheuttamiin laskennallisten päästöjen mittaamiseen sovelletaan eri kaavaa kuin tavallisiin raaka-aineisiin. Energiavirasto kirjoittaa:

”Jätteistä ja prosessitähteistä tuotettujen biopolttoaineiden […] tuotannon kasvihuonekaasupäästöjen katsotaan alkavan vasta raaka-aineen keräilystä […], jolloin raaka-aineiden tuotannosta syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä ei tarvitse huomioida kasvihuonekaasupäästövähenemän laskennassa.”

Eli toisin sanoen palmuöljyn rasvahappotisleestä valmistetun dieselin päästöjä laskiessa ei tarvitse ottaa huomioon itse palmupuiden viljelemisessä tai jalostuksessa syntyneitä päästöjä. Päästölaskuri alkaa raksuttamaan vasta kun PFAD isketään Nesteen kouraan, huolimatta siitä kuinka paljon sen indonesialaiset tuottajat olisivat huristelleet rekoilla edes takaisin sen tuottamiseksi.

Vaikka palmuöljy ja PFAD syntyvät täysin samasta puusta täysin samassa prosessissa, EU:n RES-direktiivi katsoo, että palmuöljyn ilmastovaikutus on 37g CO2e/MJ ja PFAD:in vain 14 g CO2eq/MJ. Tämä johtuu vain ja ainoastaan jäteluokituksen tuomista eduista.

Toisin sanoen: PFAD-pohjaisen uusiutuvan dieselin päästövähennykset pohjautuvat leijonaosalta poliittiseen päätökseen tieteen sijasta."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Jepjep
Vielä yksi lisätietoisku tästä ihmeaine MyDieselistä (lähde Uusi Suomi):
"Kun valtio on ensin säätänyt valtionyhtiön tuotteet ympäristöystävällisiksi, on niiden rummuttaminen kuluttajillekin helpompaa päästötavoitteiden nojalla.

Helmikuun alussa eduskunta hyväksyi lain, jossa biopolttoaineiden osuutta tieliikenteessä nostetaan asteittain 30 prosenttiin vuoteen 2029 mennessä. Laki kohdistuu ennen kaikkea vetykäsiteltyyn uusiutuvaan dieseliin – jota myös Nesteen uusiutuva diesel on – sillä se on ainoa biopolttoaine, jota voidaan sekoittaa tavallisen dieselin kanssa rajoituksetta.

St1 ja Teboil ovat nostaneet jo mekkalan uuden laista, joka käytännössä antaa valtionyhtiölle monopoliaseman markkinoilla. Jakeluvelvoite pakottaa Nesteen kilpailijat – sakon uhalla – ostamaan ja Nesteen tuotetta ja sekoittamaan sitä oman dieselinsä joukkoon. St1:sen yhteiskuntasuhdejohtaja Mika Aho arvioi Ylelle, että kun yksi kuutio uusiutuvaa dieseliä maksaa tuhat euroa enemmän kuin fossiilinen diesel, päädytään miljardin euron lisäkustannukseen.

Myös ympäristöjärjestöt ovat panneet merkille, että uusi laki hyödyttää Nestettä enemmän kuin ympäristöä.

Lakihankkeen tarkoituksena on tietenkin toteuttaa Suomen ilmastopolitiikkaa ja saavuttaa päästötavoitteet. Lienee kuitenkin syytä tarkkailla, missä vaiheessa poliittiset päästötavoitteet menevät ympäristön edelle: suomalaisten päästötavoitteiden saavuttaminen indonesialaisella palmupuulla kuulostaa vähintäänkin kyseenalaiselta."

Mikähän mahtaa nyt olla tilanne, joko kaikki autonvalmistajat hyväksyvät MyDieselin, alkujaan muutamat isot valmistajat kielsivät sen käytön.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
AKurkinen
rahaa riittää 👎🏻
Josko valtio kustantaisi kaikille vanhojen talojen omistajille saman tien kokonaan uudet talot, niin olisi paljon ilmastoystävällisenpää ! Ja sähköautot kaupan päälle, niin olisi niin egologista ja kaikilla kivaa ! Muutama miljardi lisälainaa ei haitanne nykyhallitusta !
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Samppa
Vast: rahaa riittää 👎🏻
AKurkisella on oikea ote näihin järmäreihin. Kukaan ei aseta IPCC:n "tutkimustuloksia" kyseenalaisiksi tai "tilaustyöksi" vaikka valtamedian ulkopuolella on saatavilla paljon tietoa päinvastaisistakin tutkimuksista. Miksi poikkeavat tutkimustulokset pidetään pimennossa? Miksi niitä ei analysoida julkisesti poikittaistieteen nimissä? Kyllähän liikkeellä on monenlaisia salaliittoteorioita niin kauan kun vastakkaiset ilmastomuutosargumentit sensuroidaan pois.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Bimbo
Huoltovarmuus
Ai niin, huoltovarmuus, oliko sitä ja onko sitä tulevaisuudessa, kun ihan kaikki toimii sähköllä?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Huoltovarmuus
Vähintään yhtä hyvä kuin tuontiöljyllä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jannis_H
Vast: Huoltovarmuus
Voimajärjestelmissä tapahtuvien häiriöiden aikana olemme sähkötaloudessa täydellisesti liemessä eikä sen tajuamiseen tarvita edes Remeksen dystopioita.

Yksi on varmaa: valtio tulee nostamaan rajusti sähköveroa ja siirtohintakorruption jo tiedämmekin.
Luonnollisen jakelumonopolin menettäminen oli tietoista ja suunniteltua. Vihreä ministeri veti nimen alle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Huoltovarmuus
Jannis_H: "Yksi on varmaa: valtio tulee nostamaan rajusti sähköveroa ja siirtohintakorruption jo tiedämmekin.
Luonnollisen jakelumonopolin menettäminen oli tietoista ja suunniteltua. Vihreä ministeri veti nimen alle."
Sähköveron nostosta Jannis esitti oman mielipiteensä, nähtäväksi jää osuiko oikeaan.
Jos Jannis viittaa niin sanottuun Caruna-kauppaan niin tietoisesti ja suunnitellusti se tehtiin.
Suunnitelma oli se että kun strategisia omistuksia ei saa myydä niin tehdään muutos että sähköverkko ei olisikaan enää strateginen omistus. Suunnitelma eteni niin että elinkeinoministeri Vapaavuori teki tuosta esityksen joka hyväksyttiin.

Vaan mihin Jannis uskoo vihreän ministerin vetäneen nimensä alle?
Silloin oli kaksi vihreää ministeriä, Pekka Haavisto kehitysyhteistyöministerinä ja Ville Niinistö ympäristöministerinä. Eivät nuo ministeriöt sähköverkkokauppoja tee.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Huoltovarmuus
Nimimerkki Bimbo: "Ai niin, huoltovarmuus, oliko sitä ja onko sitä tulevaisuudessa, kun ihan kaikki toimii sähköllä?"

Minun nykyisessä talossani (60-luvun alkuvuosilta) oli alunperin koksikattila ja siinä vieressä sitten varasto, silloinen polttoaine myytiin nimellä antrasiitti.
Isäukko kun tuli raskaan työpäivän jälkeen kotiin niin painui kellariin panostamaan kattilaa. Yritti sitä sytyttää Turun Sanomilla, puhkui ja puhisi, ja tuli sitten kellarista naama nokisena kun vihdoin sai tulen syttymään. Ja sitä tulta piti tietysti pitää koko ajan yllä. Ei siinä mitään pidempiä reissuja voinut lämmityskaudella ajatellakaan, olisi pitänyt pestata joku hoitamaan lämmitystä.
No siihen sitten laitettiin vanhan kattilan kylkeen öljypoltin ja hiilivaraston sisään hitsattiin öljysäiliö.

Mutta Bimbo, ei se öljypoltinkaan toimi ilman sähköä, sähköt jos katkeaa niin vilu tulee.
No onneksi itselläni on myös iso varasto puuta ja puukiuas. Tarpeen tullen pari patjaa saunan lattialle puuta pesään. Jatkuvaa tulta kun pitää yllä niin muurikin lämpiää sen verran että ylemmät kerroksetkin pysyvät plussan puolella.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Samppa
Vast: Huoltovarmuus
Niin se huoltovarmuus. Sähkön siirto oli erotettava sen tuotannosta. Se taisi olla oikein direktiivissä präntättynä. No sehän olisi voitu erottaa Fortumista myös perustettavalle suomalaiselle yritykselle, mutta ei... Nyt on saatu kivihiili, öljy ja turve pois energian tuotannosta ja parhaillaan vainotaan puuta samasta syystä. Energian tuotannnosta karsitaan vaihtoehdot IPCC:n "tutkimustulokseen" viitaten. Halutaan rakentaa yksi helposti siirrettävissä, mitatavissa ja verotettavissa oleva energiatuotantomuoto, jolla säädellään yhteiskunnan tulotasoja ja jolle ei ole kuluttajalle edullisia eikä luvallisia vaihtoehtoja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää