Kotimaa

Kokoomuksen tärkein lääke liikenteen päästöjen vähentämiseen: Autovero pois asteittain neljässä vuodessa

Kokoomuksen mielestä liikkumisen vapautta ei tarvitse vaarantaa ruuhkamaksuilla tai tietulleilla.
Kokoomuksen mielestä liikkumisen vapautta ei tarvitse vaarantaa ruuhkamaksuilla tai tietulleilla.

Kokoomus poistaisi autoveron asteittain neljässä vuodessa liikenteen päästöjen vähentämiseksi. Puolueen eduskuntaryhmä esitteli perjantaina oman mallinsa, jolla liikenteen päästöjä pyritään puolittamaan vuoteen 2030 mennessä.

Kokoomus ei kannata ruuhkamaksuja eikä tietulleja.

– Liikenteen päästöt alas uhraamatta liikkumisen vapautta, kiteytti eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkänen.

Suurin ongelma liikenteen päästöjen vähentämisessä on kokoomuksen mukaan se, että autokauppa on hyytynyt ja autokanta uhkaa vanhentua entisestään.

– Suomesta uhkaa tulla vanhojen tuontiautojen hautausmaa. Nykyinen verorakenne ylläpitää vanhojen ja suuripäästöisten autojen maahantuontia, sanoo kokoomuksen mallin valmistelua johtanut kansanedustaja Markku Eestilä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Uusien autojen kauppa piristyisi

Jos autovero poistetaan, kotimaassa tapahtuva uusien autojen kauppa kasvaisi niin paljon, että se lisäisi kokoomuksen mukaan verotuloja satoja miljoonia euroja vuodessa. Uusia työpaikkoja voisi syntyä jopa 1 300.

– Tämä on päätapa, jolla autoveron poisto pystytään rahoittamaan, Mykkänen sanoi.

Enintään puolet menetetystä autoverosta kokoomus keräisi vuosittaista ajoneuvoveroa korottamalla. Sen porrastusta tulisi puolueen mielestä kiristää siten, että muutos suosisi vähäpäästöisiä autoja.

Tutkijoille huutia

Tutkijat ovat selvittäneet taustoja liikenne- ja viestintäministeriölle fossiilittoman liikenteen tiekarttaa varten. He ovat VTT:n mallissa lukinneet oletukset autojen liikenteestä poistumisiälle sekä autojen viennin ja tuonnin, mikä on Mykkäsen mukaan virhe.

– Siitä puuttuu kokonaan dynamiikka, miten autoveroa muuttamalla saadaan autojen keski-ikä laskemaan, jolloin ne ovat selvästi vähäpäästöisempiä.

Synteettistä polttoainetta

Kansanedustaja Saara-Sofia Sirén muistutti, että kokoomuksen avauksen sisältyvät myös isot panostukset raideliikenteeseen ja kevyen liikenteen edistäminen.

Koska raskaassa liikenteessä sähköistyminen ei ole lähitulevaisuuden asia, siellä ratkaisuja on haettava biokaasusta ja niin sanotuista sähköpolttoaineista eli synteettisistä polttoaineista.

– Ne olisi kokoomuksen mielestä otettava mukaan polttoaineiden jakeluvelvoitteeseen, Sirén sanoi.

Synteettinen polttoaine on päästöttömän sähkön, hiilidioksidin ja vedyn avulla tuotettua polttoainetta.

Suomella on Mykkäsen mukaan mahdollisuus ryhtyä polttoaineiden tuojasta suomalaisen puhtaan bensan ja dieselin tuottajaksi. Tehdashanke on jo vireillä Joutsenossa.

– Tämä on vielä monelle scifiä, mutta synteettinen polttoaine on arvioitu jo nyt verottomalta hinnaltaan aika kilpailukykyiseksi. Se voisi hyvin olla kymmenen vuoden kuluttua yksi keskeinen tapa saada autoilun päästöt puolittuman ilman, että liikkumisen vapautta uhrataan tai tehdään siitä kohtuuttoman kallista.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Liikennepäästöt

Kokoomuksen ehdotukset

Uusien autojen verotus siirretään kokonaisuudessaan hankinnan verotuksesta autoilun päästöjen verotukseen. Autovero poistetaan portaittain 4 vuoden kuluessa.

Muutos kompensoidaan korottamalla ajoneuvoveroa enintään puolet nykyisen autoveron määrästä.

Käyttövoimavero poistetaan kaasu- ja sähköautoilta. Auton muuntamista kaasuautoksi tuetaan määräaikaisesti konversiotuella.

Synteettiset polttoaineet sekä biokaasu otetaan mukaan jakeluvelvoitteeseen.

Työsuhdeautojen verotusarvo porrastetaan jyrkästi päästöjen mukaan.

Kasvatetaan joukkoliikenteen, pyöräilyn ja kävelyn kulkutapaosuutta parantamalla niiden houkuttelevuutta kaupunkiseuduilla.

Ryhdytään rakentamaan nopeita raideyhteyksiä tukemalla hankeyhtiöitä vähintään kahdella miljardilla.

Selvitetään tieliikenteen omaa päästökauppajärjestelmää ja sen vaikutuksia polttoaineiden hintaan koko EU:n tasolla.

Toteutetaan selvitys tarvittavista muutoksista alueellisen ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden takaamiseksi.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (12)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Kupittaa
Napakka paketti
Tässä oli järkeä ja konkreettinen asia. Jotain muuta kuin riitelyä vaihteeksi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Napakka paketti
Konkretiaa hyvätuloisille: lisää veroja pois!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Napakka paketti
Uuden auton valmistaminen aiheuttaa enemmän päästöjä globaalisti kuin mitä keskimäärin bensiiniautolla ajetaan 5 vuodessa. Toki Suomen alueella päästöt vähenevät, mutta kokonaisuudessaan kasvavat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Teppo Vanamo
Tuplavaikutus
Nostetaan samalla polttoaineveroa vastaavalla summalla, niin ympäristövaikutus tuplaantuu.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mankala
Synteettinen polttoaine oli tuotannossa jo sota-aikaan
Saksassa, jossa ei silloin ollut pulaa kivihiilestä eikä työvoimasta. Mutta vielä tänään ja tulevaisuudessa se on tavattoman kallis energian muoto.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sivustaseuraaja
Velax-merkkisiä uusia autoja
Kyllä Mykkänen nyt liikkuu iltahämärissä, ellei peräti yöpimeässä. Kyllähän niitä uusia autoja saattaa ostaa oma kaveripiiri, mutta kun pitäisi saada koko kansa niitä ostamaan. Ja kuka mahtaisi siitä hyötyä? Epäilen, että suurin osa olisi velax-merkkisiä, niinkuin naapurin hybridikin, mutta onpahan sähköauto, vaikka latauspistettä ei olekaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää