Kotimaa

Ammattiliitto Pro panttaa Finnairin henkilökunnan säästösopimuksen allekirjoitusta irtisanomisten takia

Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen sanoo, että sen finnairilaisia koskeva säästösopimus on kyllä kirjoitettu, mutta ammattiliitto ei ole sitä vielä allekirjoittanut.
Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen sanoo, että sen finnairilaisia koskeva säästösopimus on kyllä kirjoitettu, mutta ammattiliitto ei ole sitä vielä allekirjoittanut.

Finnair ilmoitti tiistaina vähentävänsä yt-neuvottelujen päätteeksi yhteensä 700 työpaikkaa, joista 600 Suomessa. Yhtiö kävi Ammattiliitto Pron henkilöstöryhmien kanssa samaan aikaan yt-neuvottelujen kanssa säästöneuvotteluja.

Pron puheenjohtaja Jorma Malinen totesi yt-neuvottelujen päätyttyä, että ammattiliiton on arvioitava säästösopimuksen sisältöä uudelleen. Neuvottelujen tarkoituksena oli, että ne vähentäisivät irtisanottavien määrää merkittävästi, hän perusteli.

Pro ei ole vielä allekirjoittanut säästösopimusta, josta kirjaukset ovat jo olemassa.

– Siellä on sellaisia asiakohtia, jotka liittyvät siihen, missä mittaluokassa henkilöstövähennyksiä toteutetaan. Se, mitä säästösopimuksella on ajateltu sovittavan, ei tiistain perusteella toteutunut. Siinä mielestä meidän täytyy käydä se keskustelu Finnairin kanssa uudelleen, Malinen sanoo.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Malisen mukaan keskustelu on itse asiassa jo käynnissä.

– Säästösopimus tehdään, jos siinä sovitut asiat toteutuvat siten kuin on osapuolten välillä yhteisesti kirjattu.

Malinen ei suostu avaamaan vielä allekirjoittamattoman säästösopimuksen sisältöä.

Finnairin toimitusjohtajan Topi Mannerin mukaan yhdessä henkilöstön kanssa pystyttiin löytämään säästöratkaisuja, joiden ansiosta säästyi noin 150 työpaikkaa.

Finnairin mukaan säästyneiden työpaikkojen määrä on merkittävä.

– Säästösopimukset solmittiin lähes kaikkien henkilöstöryhmien kanssa ja niiden sisältö vaihtelee henkilöstöryhmittäin. Sopimuksissa pyrittiin löytämään yhdessä sellaisia säästökeinoja, joilla ei olisi merkittävää vaikutusta henkilöiden peruspalkkaan, Finnairista kerrotaan.

Ilmailualan Unionin IAU:n allekirjoittamissa säästösopimuksissa on tehty määräaikaisia muutoksia työehtosopimuksiin.

– Palkankorotuksista on luovuttu vuoden 2023 maaliskuuhun asti ja muutoksia on tehty myös työaikoihin, IAU:n puheenjohtaja Juhani Haapasaari kertoo.

Vastaantulona työnantaja lupasi säästösopimuksissa Haapasaaren mukaan rajoituksia irtisanomislukuihin. Hänen mielestä on vielä ennenaikaista arvioida niiden noudattamista, koska työnantaja on vasta antanut yt-lain mukaisen selvityksen irtisanottavien enimmäismäärästä.

– Katsotaan sitten, mikä toteuma on käytännössä. Se voi vielä muuttua ja toivon mukaan löytyy vielä muitakin ratkaisuja.

Irtisanomiset toteutetaan ensi maaliskuun loppuun mennessä.

Yt-neuvottelujen piirissä oli Finnairin koko henkilöstö Suomessa lukuun ottamatta matkustamopalveluhenkilöstöä ja lentäjiä, eli yhteensä 2 800 työntekijää. Henkilöstövähennysten lisäksi Finnair jatkaa lähes koko henkilöstönsä lomautuksia Suomessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Pron puheenjohtajan Jorma Malisen mukaan Finnairin hankala tilanne pandemian johdosta on tiedossa eikä se ole ainoa lentoyhtiö, joka on vaikeuksissa.

– Suurempi huoli meillä on siitä, että varmasti syntyy kaikkien osapuolten kannalta sellainen toimenpidekokonaisuus, joka pitää Finnairin yhtiönä hengissä koronakriisin yli. Näemme edelleen Finnairin ison merkityksen myös huoltovarmuuden kannalta.

– Näemme myös, että yhtiöllä on jatkossa mahdollisuus hyvinkin kannattavaan liiketoimintaan. Eihän Helsinki-Vantaan merkitys Kaukoidän lentoreittien osalta mihinkään poistu. Tietysti lähdemme siitä, että se on jatkossa Finnair, joka niitä tulee niitä lentämään, Malinen sanoo.

Irtisanomisten lisäksi Finnair jatkaa lähes koko henkilöstönsä lomautuksia Suomessa.
Irtisanomisten lisäksi Finnair jatkaa lähes koko henkilöstönsä lomautuksia Suomessa.
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.