Kotimaa

Pappa oli matkalla Helsingistä Kotkaan, mutta nokka näytti länteen – "Ajokyvyn lisäksi suunta oli hukassa"

Kun väestö ikääntyy, on ratin takanakin yhä ikääntyneempiä kuljettajia. Kaikki eivät huomaa tai myönnä ajoterveytensä heikkenemistä vaaralliselle tasolle.
Kun väestö ikääntyy, on ratin takanakin yhä ikääntyneempiä kuljettajia. Kaikki eivät huomaa tai myönnä ajoterveytensä heikkenemistä vaaralliselle tasolle.

Vanhuus ei tule yksin autoilijallekaan.

Kun ikää kertyy riittävästi, ajoterveydestä voi tulla vaaratekijä. Väestön ikääntyessä ratissa on yhä enemmän yhä ikääntyneempiä kuljettajia.

Joillakin ajokyky pysyy toisia paremmin. Kaikki eivät huomioi asiaa riittävästi, mikä huolettaa poliisia.

"Ajokyvyn lisäksi suunta oli hukassa"

Liikennettä valvova poliisi törmää tämän tästä kuljettajien kyseenalaiseen, ikääntymiseen liittyvään ajoterveyteen.

Ajokyvyn lisäksi hukassa voivat olla auton hallintaan liittyvät taidot tai esimerkiksi muistihäiriöistä johtuva suuntien hahmottaminen.

– Kerran partiomme pysäytti epäilyttävällä tavalla liikkuneen auton, jossa tuulilasin pyyhkijät olivat päällä kuivasta säästä huolimatta, kertoo liikennevalvonnan konkari, komisario Ilkka Kantola Länsi-Uudenmaan poliisin tiedotteessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kirkkonummella pysäytetty, ikääntynyt mieskuljettaja kertoi olevansa matkalla Kotkaan. Ajosuunta oli kuitenkin kohti länttä eli Turun suuntaa.

– Silminnähden heikentyneen ajokyvyn lisäksi myös suunta oli aivan hukassa.

Lääkärintodistus tarvitaan aina yli 70-vuotiaalta

Lain mukaan ajokortin uusimiseen tarvitaan lääkärintodistus, mikäli kortin haltija on täyttänyt 70 vuotta.

Lääkärillä on velvollisuus ilmoittaa poliisille potilaastaan, joka ei täytä ajamisen terveysvaatimuksia.

Kortista luopuminen ei kuitenkaan ole aina pikkujuttu, sillä se auttaa monessa tapauksessa merkittävästi asioiden itsenäistä hoitoa.

– Liikenneturvallisuuden näkökulmasta on kuitenkin vaarallista, jos reaktiot ovat hitaat, eikä ympäristön tarkkailu enää onnistu, Kantola muistuttaa.

"Papan" puoliso painosti jatkamaan ajamista

Kantolan mukaan osa miehistä myös kokee, että ajokortti on niin sanotusti miehen mitta.

Toisinaan tämänsuuntaista käsitystä pitävät yllä kuljettajan läheiset.

– Yhdelle ”papalle” oli helpotus, kun poliisi pysäytti hänet liikenteessä ja otti kortin pois, Kantola kertoo.

– Pappa kertoi puolisonsa vaatineen häntä edelleen ajamaan, vaikka omasta mielestään hän ei enää kokenut pystyvänsä ajamaan turvallisesti.

Väärän kannustamisen sijaan poliisi kehottaa ikääntyneiden kuljettajien läheisiä puuttumaan tarvittaessa asiaan ja ottamaan tarvittaessa yhteyttä kuljettajan lääkäriin.

– On kamala paikka, jos läheiselle sattuu jotakin liikenteessä, ja ikävintä on, jos joku loukkaantuu tai jopa menehtyy.

Yli 65-vuotiaiden aiheuttamissa onnettomuuksissa ei muutosta

Kenttäkokemus kertoo osittain toista kuin tilastot.

Onnettomuustietoinstituutin tilastojen mukaan vanhempaan päähän kuuluvien kuljettajien aiheuttamissa, kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa ei ole tapahtunut merkittävää muutosta viime vuosina.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Julkaistussa tilastossa vanhin ikäluokka on kuitenkin 65-vuotiaat ja sitä vanhemmat.

Poliisin huoli kohdistunee tässäkin ryhmässä selvästi vanhimpiin kuljettajiin.

– Teillä tavataan jopa yli 90-vuotiaita kuljettajia, poliisi huomauttaa tiedotteessaan.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
vexi
Liikenne eteni mummon ehdoilla
Sadan kilsan rajoituksen tie, letka matelee 75 kilsaa tunnissa Jyväskylän ja Tampereen välillä. Ohituskaistalla pääsee letkan vetäjän ohi. Ratissa 80+ mummo, joka köröttelee ihan tyytyväisenä takapeilissä nähtävissä olevasta kilometrien pituisesta jonosta huolimatta. Ohituskaistan pässä poliisi tutkineen. Itse aavistin vaaran, ohi mennyt Bemarikuski ei. Kirjotin palautetta Tampereen polisilaitoselle: mikseivät otaneet letkan vetäjää puhuttelun. Ei vastausta. tietenkään. Poliisihan ei tekemisiään kommentoi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.