Kotimaa

Analyysi: Eripuraiset EU-maat siirsivät päästötavoitteen kiristämisen joulukuulle – huippukokouksessa annettiin kädenojennus hiiliriippuvaisille jäsenmaille

Tsekin pääministeri Andrej Babis sanoi huippukokouksessa, että Tsekki on valmis sitoutumaan 55 prosentin päästötavoitteeseen, mikäli se toteutetaan EU:n laajuisesti eikä kansallisesti.
Tsekin pääministeri Andrej Babis sanoi huippukokouksessa, että Tsekki on valmis sitoutumaan 55 prosentin päästötavoitteeseen, mikäli se toteutetaan EU:n laajuisesti eikä kansallisesti.

EU-johtajat pääsivät torstain huippukokouksessa Brysselissä yksimielisyyteen siitä, että päästötavoitteita kiristetään. Asiasta kertoo muun muassa uutistoimisto Reuters. Kyseessä on vasta periaatepäätös, sillä tarkoista päästötavoitteista on tarkoitus sopia vasta joulukuussa.

Nykyinen kasvihuonepäästöjen vähennystavoite vuoteen 2030 mennessä on 40 prosenttia verrattuna vuoden 1990 tasoon.

Euroopan komissio on ehdottanut, että tavoite on nostettava ainakin 55 prosenttiin, jotta unioni saavuttaisi hiilineutraaliuden vuoteen 2050 mennessä. Euroopan parlamentin vastaava ehdotus on 60 prosentin leikkausta kasvihuonepäästöihin vuoteen 2030 mennessä.

Torstaina EU-johtajat päättivät siirtää päästötavoitesopimusta, kunnes jäsenvaltioilla on enemmän tietoa uuden tavoitteen kansallisista vaikutuksista. Hiilestä riippuvainen Puola ei suostu sitoutumaan tarkkaan päästötavoitteeseen, ennen kuin kansalliset selvitykset on tehty, Reuters kirjoittaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Periaatepäätös ei tunnu suureltakaan saavutukselta, ja EU-päätöksenteko tuntuu toisinaan tuskastuttavan hitaalta.

Kuitenkin esimerkiksi EU:n vuoden 2020 päästötavoitteessa on pääosin onnistuttu.

Vuonna 2009 voimaan astunut ilmasto- ja energiapaketti asetti tavoitteiksi 20 prosentin vähennyksen kasvihuonepäästöissä vuoden 1990 tasosta, uusiutuvien energialähteiden osuuden kasvattamisen 20 prosenttiin sekä energiatehokkuuden kasvattamisen 20 prosentilla.

Vuonna 2018 uusiutuvien energianlähteiden osuus oli 18,9 prosenttia ja kasvihuonepäästöt olivat vähentyneet ainakin 23 prosentilla. Samalla vuosina 1990–2018 talous kasvoi 61 prosenttia, EU-komissio kertoo päästökatsauksessaan. Energiankulutus oli vuonna 2017 hieman tavoitetta korkeampaa.

Käytännössä EU:n ilmastopolitiikan kädenjälki on näkynyt esimerkiksi uusien henkilöautojen päästörajoituksissa. Vuonna 2019 EU:ssa, Norjassa ja Islannissa keskipäästöt olivat 122,4 hiilidioksidigrammaa kilometriä kohden, kun tavoite vuosille 2015–19 oli maksimissaan 130 grammaa hiilidioksidia kilometriltä.

EU linjaa, että autoteollisuuden on pystyttävä vähentämään ominaispäästöjä vaiheittain mentäessä kohti vuotta 2030.

– Tämä on käytännössä syy siihen, miksi autoteollisuus on pakotettu sähköistymään, Suomen ympäristökeskuksen kulutuksen ja tuotannon keskuksen johtaja, professori Jyri Seppälä sanoo.

Seppälä mainitsee myös energiatehokkuusdirektiivin, jolla jäsenvaltiot velvoitetaan raportoimaan energiatehokkuuden eteen tehdyt toimenpiteet. Tämä on Seppälän mukaan vaikuttanut erityisesti rakennusten energiankäytön tehostamiseen.

– ARA (Asumisen rakentamis- ja kehittämiskeskus) myöntää tukia energiaremontteihin. Öljylämmityksestä luopumiseen jaetaan erilaisia avustuksia. Sähkölamputkin on vaihdettu led-valoihin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kuluvan vuoden tavoitteet olivat kuitenkin maltillisia. Seuraava koetinkivi on vuoden 2030 ilmastotavoitteet.

Ulkopoliittisen instituutin vanhempi tutkija Marco Siddi listaa asioita, joiden on muututtava.

Liikennejärjestelmä on uudistettava, tai tavoitteeseen ei päästä.

– Meidän on päästävä pois ajatusmallista, että kaikilla on oltava oma auto, Siddi sanoo.

Toiseksi sähköntuotannossa on päästävä eroon hiilestä ja öljystä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi Keski-Euroopan kotitalouksien lämmitys on uudistettava. Tämä, kuten liikenteen uudistaminen, vaatisi kuluttajille taloudellisia kannustimia.

Teollisuuden toimintaa tulisi tehostaa. Lisäksi pitäisi vielä kiinnittää huomiota siihen, mitä lautasellemme laitamme. – toisin sanoen maatalouden päästöille tulisi löytää ratkaisu.

Seppälän mukaan Suomen oman vuoden 2035 hiilineutraaliustavoitteen saavuttamiseksi lisäksi metsien käytöllä on suuri rooli.

Keinot ovat olemassa, tarvitaan vain poliittista tahtoa, tutkijat sanovat.

Seppälä mainitsee esimerkiksi teknologian, joka mahdollistaa vähäpäästöisen sähkön- ja lämmöntuotannon.

– Tätä vauhdittaa ydinvoima. Lämmöntuotantoon tarvitaan teollisia lämpöpumppuja sekä syvälämpökaivoja.

– Nyt on kysymys siitä, pystytäänkö tarvittavien muutosten tekeminen pitkällä tähtäimellä taloudellisesti järkevänä sen sijaan, että kustannustehokkuutta katsotaan vain lyhyellä tähtäimellä.

Poliittisen tahdon lisäksi muutoshalua on löydyttävä myös elinkeinoelämästä, ja Seppälän mukaan tätä löytyy jo Suomesta. Seppälä mainitsee esimerkkinä Energiateollisuuden viime kesänä julkaiseman vähähiilisyystiekartan, jonka myötä se pyrkii sitoutumaan Suomen vuoden 2035 hiilineutraaliustavoitteeseen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Jotta eri elinkeinoelämän sektorit voivat sitoutua ilmastotoimiin, poliittisella portaalla on linjattava selkeät yhtenäiset tavoitteet, vieläpä mahdollisimman pian. Jos EU-maat pääsevät joulukuussa sopuun 55–60 prosentin päästövähennyksestä, seuraavana on edessä lakien päivittämisen monimutkainen prosessi tavoitteiden saavuttamiseksi.

Torstaina vuoden 2030 tavoite päätettiin saavuttaa kollektiivisesti. Tämä on kädenojennus hiiliriippuvaisille maille. Reutersin mukaan Tsekki ilmaisikin, ettei voi saavuttaa 55 prosentin päästöleikkausta kansallisesti, mutta tukee tavoitetta EU:n laajuisena. Tällöin tavoitteista jäävien maiden osuuksia kompensoisivat käytännössä maat, jotka ovat esimerkiksi vähemmän riippuvaisia fossiilisista polttoaineista tai joilla on paremmin mahdollisuuksia ilmastonmuutosta estäviin investointeihin.

Jää nähtäväksi, löytyykö poliittista tahtoa joulukuun huippukokouksessa.

Lue myös:

EU vaatii Britannialta vastaantuloa – mitä vastaa Johnson?

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (7)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Sumeaa EU-logiikkaa
"kädenojennus hiiliriippuvaisille jäsenmaille"
- eli me kaikki olemme samassa veneessä, paitsi ne, jotka eivät ole.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Sumeaa EU-logiikkaa
Hyvin loogista, jotta päästään eteenpäin tärkeässä asiassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ari Hyvönen
Suomi
Suomi lopettaa autoilun, saunomisen ja lämmittämisen niin muu eu pelastuu.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Suomi
Outo kommentti, oliko tämä huumoria vai mitä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ari Hyvönen
Vast: Suomi
Kunpa olisikin huumoria Mankala, mutta kun se on totisinta vihervassari totuutta. No onneksi sielläkin on hieman järkeä koska liikenneministerin mielestä bensan ja dieselin hinnan korotuksia ei pidä tehdä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Muumimamma
Lukekaa tarkkaan.
"tavoitteesta jäävien maiden(Puola,Unkari,Tsekki ym.)osuuksia KOMPENSOIVAT,ne maat" kuten Suomi,joka on VÄHEMMÄN riippuvainen fossiileista polttoaineista ja joilla on paremmat mahkut ilmastonmuutosta estäviin toimiin.Tarkoittaa sitä että nämä saavat jatkossakin tupruttaa entiseen malliin,kunhan Suomi vähentää päästöjänsä.Miten tämä oikeusvaltioperiaate mahtaa sopia tähän?Ei mitenkään,kunhan leukoja loksuttavat,siis EU:ssa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Muumimamma
EU:n mopo keulii pahasti
Edes Pariisin ilmastosopimukseen ei päästä.Komissio ehdottaa 55% ja parlamentti jopa 60%päästöleikkauksia.Pitäisi joku tolkku olla hulluudellakin.Ehdotukset on täyttä höttöä.Ei millään lailla realismia.Saksa aikoo luopua ydinvoimasta ja Ranskakin puolittaa omansa.Miten energiavaje täytetään?Kun Venäjän kaasuputkikin on pois pelistä.Pikkusen alkaa herroilla olla kiire.Ja Suomi.EU:n mallimaa on asettanut vieläkin kireemmät tavoitteet.Suomi aikoo pelastaa koko euroopan,siis unelmissaan.Mutta totuus on ettei Suomikaan ihmeisiin pysty.Ministeri Harakka jo sanoikin,ettei polttoaineverojen korotukset käy.Koska se on työllistymisen este.Niitä esteitä on poistettava,eikä lisättävä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.