Kotimaa

Oikeuskansleri suomii ministeriöitä EU-asioiden hitaasta viestinnästä ja pitää viivettä huomattavana

Oikeuskansleri huomauttaa, että valtioneuvoston on huolehdittava eduskunnan osallistumismahdollisuuksista EU-asioissa.
Oikeuskansleri huomauttaa, että valtioneuvoston on huolehdittava eduskunnan osallistumismahdollisuuksista EU-asioissa.

Valtioneuvosto on ainakin muutaman kerran lipsunut velvoitteesta, joka koskee eduskunnan tiedonsaantia EU-asioista.

Perustuslain mukaan eduskunnan käsiteltäväksi tulee lähettää muun muassa EU:ssa päätettävät lainsäädäntöehdotukset, jotka muutoin kuuluisivat eduskunnan toimivaltaan.

Tämä tehdään valtioneuvoston niin sanotuilla U-kirjelmillä, joiden antamisesta päätetään valtioneuvoston yleisistunnossa. Kirjelmät pitäisi toimittaa eduskunnalle normaalitapauksessa muutamassa viikossa ehdotuksen antamisesta.

Pahimmillaan viive on kuitenkin ollut puolitoista vuotta. Asia selviää valtioneuvoston oikeuskansleri Tuomas Pöystin antamista päätöksistä.

Pöysti käsitteli omasta aloitteestaan kolme tapausta.

Yli puolitoista vuotta kestänyt viive liittyi Euroopan petostentorjuntavirastoa koskeneeseen lainsäädäntöehdotukseen. Sitä koskenut U-kirjelmä lähetettiin valtiovarainministeriöstä vasta sen jälkeen, kun eduskunnan hallintovaliokunta oli kiinnittänyt asiaan huomiota.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Valtioneuvosto oli selvityksensä perusteella siinä käsityksessä, ettei kirjelmä ollut tarpeen.

Oikeuskansleri piti viivettä huomattavana ja valtiovarainministeriön menettelyä vakavana. Niinpä hän antoi asiasta huomautuksen.

Toisessa tapauksessa valtiovarainministeriö oli toimittanut EU:n lainsäädäntöehdotukset eduskunnalle niin sanotulla E-kirjeellä U-kirjelmän sijaan. Kolmannessa tapauksessa sisäministeriö toimitti ehdotukset ensin E-kirjeellä ja vasta yhdeksän kuukauden kuluttua U-kirjelmällä.

Perustelut kevyemmän tavan käyttöön liittyivät asioiden nopeaan etenemiseen EU:ssa. Normaalisti E-kirjeillä annetaan tietoja kansainvälisten ja muiden asioiden valmistelusta EU:ssa.

Oikeuskanslerin mukaan E-kirjeen käyttö ei kuitenkaan poista velvollisuutta U-kirjelmän toimittamiseen.

Pöysti huomauttaa, että valtioneuvoston on huolehdittava eduskunnan osallistumismahdollisuuksista EU-asioissa.

Valtioneuvoston päätöksenteko annettavista kirjelmistä turvaa Pöystin mukaan myös yhteistä kannanmuodostusta asioihin ministeritasolla. Samalla eduskunta saa tiedokseen valtioneuvoston yhteisen kannan.

Oikeuskansleri valvoo, että U-kirjelmät täyttävät eduskunnan osallistumismahdollisuutta ja tietojensaantia koskevat sisällölliset vaatimukset. Valvonta koskee myös kirjelmien toimittamisaikataulua.


Tästä on kyse

Kirjelmiä ja kirjeitä

Valtioneuvoston U-kirjelmä on kirjelmä, jolla valtioneuvosto saattaa eduskunnan käsittelyyn eduskunnan toimivaltaan kuuluvan Euroopan unionissa päätettäväksi tulevan asian (U-asian).

Ehdotukset ovat sellaisia, jotka perustuslain mukaan kuuluisivat eduskunnan toimivaltaan, ellei Suomi olisi EU:n jäsen.

Ehdotus käsitellään suuressa valiokunnassa. Ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa koskeva ehdotus käsitellään ulkoasiainvalio-kunnassa.

Eduskunnalla on kuitenkin oikeus pyytää ja saada tietoja EU:n toimielimissä käsiteltävistä aiheista millä tahansa politiikkasektorilla.

Oikeutta ei ole rajoitettu asioihin, joissa eduskunnalla on toimivaltaa.

Valtioneuvoston selvitys muussa kuin eduskunnan toimivaltaan kuuluvassa asiassa annetaan E-kirjeenä, joka on U-kirjelmää epämuodollisempi.

E-kirje on tavallisesti yksittäisen ministeriön kirje.

E-kirjeet lähetetään suoraan ministeriöstä suurelle valiokunnalle.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.