Liikenne

Tilanne on toinen kuin uutisista voisi luulla: Nuoret kuljettajat aiheuttivat vähemmän kuolonkolareita kuin koskaan

Autoja ja kaksipyöräisiä kuljettavilla alle 25-vuotiailla on suurempi onnettomuusriski kuin muilla ikäryhmillä. Vakavimpien onnettomuuksien kohdalla tilanne näyttää ainakin tänä vuonna kehittyneen parempaan suuntaan.
Autoja ja kaksipyöräisiä kuljettavilla alle 25-vuotiailla on suurempi onnettomuusriski kuin muilla ikäryhmillä. Vakavimpien onnettomuuksien kohdalla tilanne näyttää ainakin tänä vuonna kehittyneen parempaan suuntaan.

Nuoret eli alle 25-vuotiaat kuljettajat aiheuttivat tämän vuoden tammi-elokuussa 20 kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Määrä on pienempi kuin koskaan aiemmin tilastoituna aikana.

Esimerkiksi viime vuonna määrä oli 26 ja sitä edellisenä 22.

Tilanne on siis vakavimpien onnettomuuksien kohdalla mennyt parempaan suuntaan, vaikka onnettomuusuutisista muodostuva mielikuva saattaa olla toisenlainen.

– Nuorten kuljettajien osalta liikenneturvallisuuden kehitys näyttää tänä vuonna myönteiseltä, kun tarkastellaan kaikkein vakavimpien, kuolemaan johtaneiden, liikenneonnettomuuksien määrää, vahvistaa Onnettomuustietoinstituutin (OTI) liikenneturvallisuustutkija Salla Salenius tiedotteessa.

Hän lisää, että kehityksestä huolimatta nuorten onnettomuusriski on edelleen suurempi kuin muilla ikäryhmillä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Mopoilijoita ei kuollut yhtään

Kaikkiaan liikenteessä kuoli elokuun loppuun mennessä 167 ihmistä. Viime vuonna lukema oli 173, mutta sitä edellisenä 151.

Nuorten kuljettajien aiheuttamien kuolonkolareiden laskua selittää osittain se, että eniten ovat vähentyneet mopoilla ja moottoripyörillä ajaessa tapahtuneet, kuolemaan johtaneet onnettomuudet.

Elokuun loppuun mennessä niitä ei sattunut mopoilla yhtään, ja moottoripyörilläkin vähemmän kuin vuosi sitten.

Polkupyöräilijöitä menehtyi liikenteessä 18 ja jalankulkijoita 15.

Lasku mahtuu satunnaisvaihteluun

Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia tapahtui tammi-elokuussa 155, kun määrä viime vuonna oli 161. OTI:n mukaan muutos mahtuu satunnaisvaihtelun sisään.

Moottoriajoneuvojen välisiä, kuolemaan johtaneita onnettomuuksia tapahtui vähemmän kuin kertaakaan viiteen vuoteen. Nokkakolareita sattui 34.

Yleisin onnettomuustyyppi on tänä vuonna ollut tieltä suistuminen. Se johti kuolemaan 54 tapauksessa.

– Liikennejärjestelmän suunnittelussa tulisi huomioida, että tienkäyttäjät tekevät virheitä. Järjestelmän tulisi huolehtia, etteivät nämä virheet johda kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen, sanoo OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari.

Eläinonnettomuuksissa eli esimerkiksi hirvikolareissa kuoli elokuun loppuun mennessä kaksi ihmistä. Pahin hirvikolariaika on kuitenkin vasta käsillä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Angus
Nuoret kuljettajat aiheuttivat vähemmän kuolonkolareita kuin koskaan
Ilman muuta hyvä uutinen. Kertomatta jäi, aihettivatko alaikäiset yhtään kuolonkolaria, eikä uutinen myöskään tietenkään kerro mitään nuorten ja alaikäisten kuljettajien osuuksista liikenneonnettomuuksissa ylipäätään. Ne asiat kiinnostanevat muitakin kuin minua nyt kun alaikäisille on myönnetty ajolupia. No, lisää tietoa tullee aikanaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.