Kotimaa

Autoala jyrähtää päästöselvityksestä: Raivataan tilaa päästökaupalle, ei huomioida yhteisvaikutusta, liikenteen hyödyt ohitetaan

Sähköautojen hankintatuki ja muut toteutettavissa olevat keinot eivät liikenne- ja viestintäministeriön teettämän selvityksen mukaan yksin riitä vähentämään liikenteen päästöjä. Autojärjestöissä kritisoidaan selvityksen asetelmia.
Sähköautojen hankintatuki ja muut toteutettavissa olevat keinot eivät liikenne- ja viestintäministeriön teettämän selvityksen mukaan yksin riitä vähentämään liikenteen päästöjä. Autojärjestöissä kritisoidaan selvityksen asetelmia.

Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja ja itsekin ministeriön fossiilittoman liikenteen tiekarttatyöryhmään kuuluva Tero Kallio näkee tuoreessa liikenteen päästövähennyskeinoja koskevassa vaikutusarvioinnissa huolestuttavia piirteitä.

– Näyttää siltä, että haetaan yhtä hopealuotia, hän sanoo.

– Tässä raivataan henkistä valmiutta kansalliselle päästökaupalle toteamalla muut keinot kartoituksissa tehottomiksi.

Kallio ei tyrmää päästökauppaa kokonaan

Tiistaina julkistettiin liikenne- ja viestintäministeriön fossiilittoman liikenteen tiekarttaan liittyvä selvitys, jossa VTT vertaili eri keinojen vaikutuksia päästöihin.

Sen mukaan muut keinot eivät riitä vähentämään päästöjä riittävästi vuoteen 2030 mennessä. Siksi on puututtava myös polttoaineen hintaan joko verotuksella tai myyntilupajärjestelmällä eli kansallisella päästökaupalla.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ministeriön arvion mukaan esimerkiksi miljoonan megatonnin päästövähennys nostaisi polttoaineiden hintaa 34-40 senttiä litralta.

– Kyllähän se vaikuttaa aika merkittävästi taloudelliseen toimeliaisuuteen, Kallio sanoo.

Hän ei silti tyrmää päästökauppaa kokonaan, vaan se voisi hänen mielestään olla jossain muodossa toteutuskelpoinen yhtenä keinona muiden joukossa.

"Autoveroa ja ajoneuvoveroa pitää ajatella parina"

Kallio kritisoi muutenkin VTT:n vaikutusarvioinnin tapaa käsitellä eri tekijöiden vaikutuksia yksittäin, toisistaan erillisinä. Tämä koskee esimerkiksi auto- ja ajoneuvoveroja.

– Mikään vakavasti otettava taho ei ole ehdottanut, että autovero otetaan pois eikä mitään tehdä sen tilalle, Kallio sanoo.

– Jos asiaa tarkastellaan näin, saadaan varmasti tulos, että ihmiset ostavat muutoksen jälkeen enemmän polttomoottoriautoja.

Hänen mielestään on selvää, että autoveron poisto tai roima lasku tehtäisiin yhdessä ajoneuvoveron ympäristöohjausta voimistamalla.

– Näitä pitää ajatella parina. Ajoneuvoveroa voitaisiin nostaa merkittävästikin. Kun haitari pitenee, se antaa paremman mahdollisuuden päästöprogression kiristämiseen.

Myös esimerkiksi autoveron vaikutus oli Kallion mielestä arvioitu selvästi alakanttiin.

Autoliitto haluaa porkkanaa, ei keppiä

Autonkäyttäjiä edustavassa Autoliitossa kritiikki on vielä kovempaa.

– Nyt näyttää siltä, että valtio haluaa lisätä verotuloja ja sysätä ongelman tavallisten ihmisten ja yritysten ratkaistavaksi, jyrähtää liiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

Hänen mielestään polttoaineiden hinnan nostaminen veroilla tai päästökaupalla olisi kestämätön korotus kotitalouksille.

Päästökaupan pitäminen "peräalutana" eli päästövähennysten varmistajana voisi Niemisen mukaan johtaa lisäksi siihen, ettei merkittäviä kannustimia tarvitsisi toteuttaa lainkaan. Muutos tulisi hänen mielestään toteuttaa nimen omaan porkkanalla eikä kepillä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Vaihtoehtona on tukea siirtymää vähäpäästöisempiin autoihin, kuten kaikissa niissä maissa on tehty, jotka ovat edelläkävijöitä asiassa.

"Liikenteen hyödyt ohitetaan"

Autoliiton Nieminen suomii päästövähennyskeinojen arviointia siitä, ettei se hänen mukaansa ota huomioon muuta kuin päästöt.

– Liikenne ei ole itseisarvo vaan sen seurauksena syntyy merkittäviä yhteiskunnallisia hyötyjä, jotka ohitetaan näissä vaikutusarvioinneissa kokonaan, hän kritisoi.

– Punnintaa eri keinojen välillä ei voi tehdä olemassa olevien selvitysten avulla. Ehkä sitä ei haluttakaan?  

Suurituloisten suuremmat päästöt eivät yllätä

Kokonaisuuteen liittyvä Aalto-yliopiston selvitys keskittyy muun muassa siihen, miten polttoaineen hinnankorotus rasittaisi eri tuloluokkia tai miten henkilöautoilun päästöt riippuvat autoilijan tuloista.

Selvitys julkaistaan parin viikon kuluttua, mutta tiistaina kerrottiin alustavia tuloksia. Niiden mukaan yksittäisen kotitalouden henkilöautoilusta aiheutuvat päästöt ovat sitä suurempia, mitä enemmän kotitaloudella on tuloja.

Ero selittyy aineiston mukaan pääasiassa ajokilometrien eikä autojen eroilla. Varakkaat ajavat toisin sanoen enemmän kuin pienempituloiset, ja ero on maaseudulla jyrkempi kuin kaupungissa.

Niemistä tulos ei yllätä.

– Parempituloiset ovat aktiivisinta väestöryhmää ja työssäkäyviä ihmisiä, joiden liikkumistarve on muita suurempi. Heidän pitämisensä liikkeessä on kansantalouden kannalta aivan ratkaisevaa.

Lue myös: Myyntiluvat bensalle ja dieselille ja polttoaineverotus vähentävät tehokkaimmin liikenteen päästöjä

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vanhimmat ensin
Vastaa
HANNU NIEMINEN
Autoalan asiallinen huoli.
Voin vaan todeta, että aika oikeaan saumaan sitä on taaperrettu Suomen kamaralla. Ei tarvitse olla kärsimässä vuosikymmenten päässä, jos ei teoreettiset haavekuvat mennetkään putkeen. Eiköhän tekniikan kehitys itsessään luo ympäristön suojelua. Mutta niin kauan kun joku huoletta heittää eväspaperit ja juoma tölkit auton ikkunasta ulos, on muutamien turha kapinoida sulkemalla katuja.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Autoalan asiallinen huoli.
Saatiinhan tähän se mielenosoituskin mukaan. Kyse ei ollut mistään roskien heittelystä maanteille vaan ilmsstonmuutoksesta ja luonnon monimuotoisuuden häviämisestä. Niiden puolesta pitää taistella myös kovin keinoin. Yksityisautoilusta ei puolestaan ole paljoa hyötyä, joten sen puolesta on jokseenkin turha urputtaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: Autoalan asiallinen huoli.
Suuremmilla tuloilla suuremmat päästöt,mutta pienemmillä tuloilla polttoaineveron korotus rokottaa eniten.Eikö se pitäisi olla päinvastoin,eli ne jotka saatuttaa,ne myös maksaa enemmän?Miten siis hallitus aikoo hoitaa tämän oikeudenmukaisuus kysymyksen,joka on hallitusohjelmassakin mainittu?Ja Mankala:Oliko kadulla istuminen ja lain rikkominen niitä kovia toimenpiteitä?Se oli lähinnä idioottimaista/lapsellista hihhulointia,jolla ei ole mitään merkitystä ilmastomuutoksen suhteen.Ja yksityisautoilusta on paljon hyötyä.Se tuo työtä kymmenille tuhansille työtä ja verotuloja valtiolle,jota voi sitten jakaa umpäri eurooppaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ari Hyvönen
Onneksi huoli on vain tämän hallituksen mittainen
Seuraavan hallituksen on pakko suhtautua asioihin järkevästi ja tehdä ratkaisut asiaperusteilla nykyhallituksen haihattelun ja maailman parantamisvimman suomalaisten kustannuksella sijaan. Odotellaan hetki rauhassa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jylppy
Vast: Onneksi huoli on vain tämän hallituksen mittainen
Toivotaan ettei äänestäjän muisti ole ämpärin mittainen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sepponen
Juu
Suomessa asuminen ja työnteko tehdään niin kalliiksi että kyllä alkaa maksukykyisimmät katsomaan jo muita maita. Veroja korottamalla joka vuosi joka puolella saadaan näihin aikeisiin vauhtia. Maksajat loppuu tätä menoa.. mitäs sitten tehdään???
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Vessis
Puuttuvia asioita tutkimuksessa
Leikitäänpäs ajatuksella, että uudet autot kuluttavat vähemmän, kuin vanhat autot:
- Poistetaan uusien autojen autovero kokonaan
- korvataan autovero portaittaisella käyttöverolla riippumatta siitä, mitä polttoainetta auto käyttää (kaikki öljy ostetaan ulkomailta, joten mitä vähemmän öljyä kuluu, sitä parempi Suomelle) seuraavalla tavalla:
1-3 vuotta auton ostamisesta verona 0% (ALV kattaa verotuksen)
3-5 vuotta käyttövero olisi esim. 1000€ / vuosi
5-7 vuotta käyttövero olisi esim. 1500€ / vuosi ja niin edelleen. Mitä vanhempi auto, sitä kalliimpi käyttömaksu vuodessa.
Lisäksi tietenkin raskaan liikenteen tiemaksu, jolla saa oikeuden ajaa Suomen teillä. Tämä maksu voisi olla verovähennyskelpoinen Suomessa rekisteröidyillä firmoilla, jolloin se ei rankaisisi kotimaahan veroja maksavia kuljetusalan yrittäjiä. Vero voisi olla riittävän iso, että se kattaisi tiellämme kulkevien raskaiden ajoneuvojen aiheuttamat päästöt (polttoainepäästöt + tiestön korjausbitumi + sotkut teiden varsilta).
Kolmantena korotetaan kaikki polttoainemaksut tasahintaisiksi - diesel ja bensa, jolloin liikennöijä voi päättää mitä käyttää ja annetaan raskaalle liikenteelle (ammattiliikenne + bussit) osittainen verovähennysoikeus polttoaineesta. Ns. biopolttoaine ei ole ekologisesti pitkälle kantava ratkaisu.
Kaikkia näitä on esitetty monessa vaiheessa, mutta VTT:n eli valtion laitoksen tutkijat eivät ole näitä mahdollisuuksia pohtineet ilmeisesti lainkaan tai ovat jättäneet ne huomiotta tutkimuksen ohjeistuksen kautta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: Puuttuvia asioita tutkimuksessa
Ei onnistu käytännössä.Autoveron tuotto vuodessa noin miljardi euroa.Pelkkä huhu siitä että autovero laskisi,estää uusien autojen myynnin täysin.Käytännön esimerkki tuli Sipilän hallitukselta ministeri Bernerin toimesta,joka suunnitteli autoveron laskua.Kaikki odottivat suunnatonta autoveron laskua,eikä kukaan ostanut enää uusia autoja.Valtio menetti paljon verotuloja ja automyyjät työpaikkansa hölmöilyn takia.Ja se hölmöily kyllä lopetettiin,kun vakuutettiin ETTEI AUTOVEROON kosketa,mutta vahinko ehti jo tapahtua,eikä myynti palautunut entiselleen ainakaan vuoteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.