Kotimaa

Myyntiluvat bensalle ja dieselille ja polttoaineverotus vähentävät tehokkaimmin liikenteen päästöjä

Teknologian tutkimuskeskus, VTT:n mukaan tuet julkisille lataus- ja tankkausasemille ja taloyhtiöiden latausinfralle vähentävät liikenteen päästöjä.
Teknologian tutkimuskeskus, VTT:n mukaan tuet julkisille lataus- ja tankkausasemille ja taloyhtiöiden latausinfralle vähentävät liikenteen päästöjä.

Helsinki

Liikenne- ja viestintäministeriön tilaamat vaikutustenarvioinnit liikenteen päästövähennyskeinojen tehokkuudesta ja kustannuksista valtiolle esiteltiin tiistaiaamuna. Vaikutusten arviointeja hyödynnetään fossiilittoman liikenteen tiekartan valmistelussa.

Hallitusohjelman mukaan Suomen tavoitteena on puolittaa kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt vuoteen 2030 mennessä. Päästövähennykset pitää toteuttaa sosiaalisesti ja alueellisesti oikeudenmukaisella tavalla.

Aalto-yliopisto, Teknologian tutkimuskeskus VTT ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ovat arvioineet 15 toimenpidettä liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi.

– Keskeiset keinot päästöjen vähenemiseen ovat autokannan uusiutuminen, liikennejärjestelmien tehostaminen ja fossiilisten polttoaineiden korvaaminen, yksikön johtaja Päivi Antikainen liikenne- ja viestintäministeriöstä summasi vaikutusarvioinnin tulokset.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Antikainen sanoi, että päästöjen vähentämisen tavoite ei tarkoita sitä, että ihmiset liikkuisivat vähemmän. Tavoitteena on liikkuminen, mutta puhtaasti.

Tavoitteisiin ei ole mahdollista päästä ilman fossiilisten polttoaineiden hinnoittelun muuttamista, minkä osalta tieliikenteen päästökauppa ja polttoaineverotus ovat tehokkaimpia keinoja.

Päästökauppajärjestelmän ajatuksena on se, että valtio luo päästölupia, joita polttoaineiden myyjät ostavat huutokauppamekanismilla. Valtio vähentäisi lupien määrää vuosi vuodelta, kunnes vuonna 2030 päästölupia olisi niin vähän, että Suomen tieliikenteen päästöt olisivat puolet vuoden 2005 tasosta.

Järjestelmässä jokaiseen myytyyn polttoainelitraan lisättäisiin päästöluvan hinta. Tämä nostaisi polttoaineen hintaan sitä enemmän, mitä saastuttavammasta polttoaineesta on kyse.

Aalto-yliopiston tutkijat esittelivät ehdotuksensa polttoaineiden myyntilupajärjestelmästä jo vuosi sitten. Silloin ehdotus otettiin tyrmistyneesti vastaan. Tutkimus herätti laajan keskustelun tulonjakovaikutuksista.

Antikaisen mukaan vielä on vaikea arvioida, paljonko päästökauppa nostaisi polttoaineen hintaa. Päästöoikeuden hintaan vaikuttavat kaikki muutkin päästöjä vähentävät tekijät. Hiilen hinnoittelu on Antikaisen mukaan perälauta, jolla päästöjä saadaan alas.

Aalto-yliopiston tutkijat selvittivät nyt, miten päästökauppajärjestelmästä aiheutuvia kustannuksia voitaisiin kompensoida kuluttajille, koska hallituksen tavoite on toteuttaa vähennykset sosiaalisesti ja alueellisesti oikeudenmukaisella tavalla.

Aalto Economic Instituten toiminnanjohtaja Oskari Nokso-Koivisto totesi, että vain pienelle joukolle ihmisiä hiilidioksidivero on suuri summa tuloista. Tästä seuraa se, että valtio voi kompensoida valtaosalle pienituloisista kotitalouksista päästökauppajärjestelmän aiheuttamat tulonmenetykset varsin pienellä osuudella päästökaupan tuotoista.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Nokso-Koivisto painottaa, että tutkijat eivät päätä, mikä on hyvä tulonjako, se on poliitikkojen tehtävä.

Teknologian tutkimuskeskus VTT teki vaikutusarvioinnin kahdeksalle toimelle. VTT:n tutkija Henri Wimanin mukaan suurimmassa osassa toimien päästövaikutukset ovat pieniä.

Esimerkiksi kun autovero poistettiin sähköautoilta, päästöt laskivat vain 0,02-0,015 prosenttia.

Fossiilisten polttoaineiden korvaamiseen tähtäävät toimet vähentäisivät hiilidioksidipäästöjä noin 0,28 megatonnia. Näistä toimenpiteistä merkittävin olisi jakeluvelvoitelain soveltamisalan laajentaminen biokaasuun. Muita keskeisiä toimenpiteitä ovat tuet sähköautojen julkisille lataus- ja tankkausasemille ja taloyhtiöiden latausinfralle.

VTT:n mukaan autokantaa uudistamalla voidaan vähentää hiilidioksidipäästöjä 0,16 megatonnia. Autokannan uudistumiseen voidaan vaikuttaa tehokkaimmin kiristämällä EU-tasolla autonvalmistajiin kohdistuvia uusien autojen päästörajoja. Muita keinoja ovat muun muassa sähköautojen ja raskaan kaluston hankintatuet sekä auto- ja ajoneuvoveron muutokset. Hankintatuen kasvattaminen laskee päästöjä, mutta vaikutus on Wimanin mukaan hyvin pieni.

Liikennejärjestelmän kehittämiseen liittyvillä toimenpiteillä hiilidioksidipäästöjä voidaan vähentää noin 0,17 megatonnia. Näitä toimenpiteitä ovat esimerkiksi kaupunkiseutujen liikennejärjestelmäsuunnitelmien ja kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelman toteuttaminen sekä julkisen liikenteen tuet.

Ruuhkamaksuista VTT:n tutkijat toteavat, että vaikuttavuus voi aluetasolla olla suuri, mutta valtakunnan mittakaavassa pieni.

Liikenteen kasvihuonekaasupäästöt olivat vuonna 2018 noin 11,7 miljoonaa tonnia. Liikenteen päästöt muodostavat noin viidenneksen kaikista Suomen kasvihuonepäästöistä. Kotimaan liikenteestä päästöistä 94 prosenttia muodostuu tieliikenteestä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Henkilöautojen osuus tieliikenteen päästöistä on 54 prosenttia, paketti- ja kuorma-autojen osuus 41 prosenttia ja linja-autojen osuus alle viisi prosenttia.

Liikenteen päästöt ovat nykyisin toimin putoamassa noin 37 prosenttia eli 3,2 miljoonaa tonnia, uusia toimia tarvitaan vielä noin 1,55 miljoonan tonnin verran vuoden 2030 tavoitteen saavuttamiseksi.

Osastopäällikkö Sabina Lindström liikenne- ja viestintäministeriöstä korostaa, että tiistaina kuultiin vaikutusarvioiden tuloksia, ei puhuttu vielä päästöjä vähentävistä keinoista. Arvioiden perusteella tehtävä tiekartta lähtee lausuntokierrokselle. Koronaepidemiaa ja etätyön kasvamista ei ole otettu huomioon laskelmissa.


Mistä on kyse?

Liikenteen päästöt

Hallitusohjelman mukaan Suomen tavoitteena on puolittaa kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt vuoteen 2030 mennessä. Nollapäästöiseksi liikenne muutetaan vuoteen 2045 mennessä.

Aalto-yliopisto, Teknologian tutkimuskeskus VTT ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ovat arvioineet noin 15 keinoa liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi.

Tutkijat kertovat, mistä löytyy potentiaalia liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi ja miten paljon eri toimet maksavat valtiolle. Liikenteen päästöt muodostavat noin viidenneksen Suomen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä.

Selvityksestä käy myös ilmi, miten kuluttajille ja yrityksille mahdollisesti aiheutuvia kuluja voidaan kompensoida siirryttäessä kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa.

Selvitysten perusteella fossiilittoman liikenteen työryhmä valmistelee tiekartan fossiilittomaan liikenteeseen.

Tiekartta käsitellään valtioneuvoston istunnossa loppuvuodesta 2020.

Tiekartta keskittyy tieliikenteeseen, jonka osuus kotimaan liikenteen päästöistä on noin 94 prosenttia.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (14)

Vanhimmat ensin
Vastaa
AKurkinen
omaan nilkkaan
Polttoaineveron korotus kirpaisee ainoastaan köyhiä ! Kiittäkää Marinia aina kun tankkaatte !
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: omaan nilkkaan
Sitten pitää korottaa niin roimasti valtion tuloveroja että rikkaat ovat samassa asemassa köyhien kanssa tämän polttoaineverkon suhteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: omaan nilkkaan
Miten niin? Polttoaineveron korotus kirpaisee niitä, jotka polttoaineita käyttävät. Yleensäkin hinnan nousu kirpaisee kovemmin köyhää kuin rikasta, tämä ei ole poikkeus.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
AKurkinen
Vast: omaan nilkkaan
Meinaako Pyöräilijä, että verottamalla kaikki köyhiksi tästä yhteiskunnasta tulisi parempi ? Jo on ajatuksen juoksu ! Ei ihme, että pyörää kummenpaa kulkuveuvoa ei ole käytössäsi !
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ari Hyvönen
Ja taas tätä soopaa
On todella uskomatonta miten meillä aina vain keksitään uusia keinoja oman toimintamme kurjistamiseen. Ja mikä hassuinta kukaan ei tule maininneeksi miten mitättömät liikennepäästömme kokonaisuudessaan ovat, vaikka kaikki liikenne lopetetaan sillä ei ole maailman pelastamisen kannalta pienintäkään merkitystä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sebulon
Vast: Ja taas tätä soopaa
Juuri näin. Pitäisi yrittää pienentää maapallon väkimäärää syntyvyyden sääntelyllä, 8 miljardia on aivan liikaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Ja taas tätä soopaa
Miten Suomen hallitus voi rajoittaa maailman väkilukua? Ilmastodenialisteille nämä madonluvut ovat tietysti mannaa, mutta he elävätkin omassa kuplassaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sebulon
Vast: Ja taas tätä soopaa
Mankala: Suomi voisi kohdistaa kehitysapua esimerkiksi suoraan vain yksilapsisille perheille.
Tosin Suomen toimenpiteet ovat maailmanlaajuisesti mitättömät kuten ilmastonmuutosasioissakin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
maalaisjärki
liikenneverotus kokonaisremonttiin ja taso alas
Koko järjestelmä tulisi remontoida. Ei niin että tilkkutäkkimäisesti keksitään lisää veroja autoilijoille, syynä että koska autot on pahoja ja valtio tarvii rahaa. Ongelma järjestelmässä se että nyt kerätään autoilusta 8Mrd veroja enemmän kuin liikenteen päästöjen vähentämiseen käytetään.. Ne rahat menee valtion pohjattomaan sosiaali- ja terveyshuoltomenoihin. Autoilu on oikeasti vain valtion lypsylehmä jota voi verottaa mielin määrin, koska suomalaisilla ei ole oikeita vaihtoehtoja liikkumiselle. Miksi se liikkuminen on niin pahasta että sitä pitää verottaa rajusti? Miksi tuolla 8Mrd ylijäämällä ei vähennetä niitä haittoja, joiden vuoksi suurin osa suomalaisista hyväksyy autoilun verotuksen? Jo osalla kerätystä verosta saisi tunnin junat, voisi maksaa päästökaupassa autoliun hiilidioksipäästöt täysin, Ja varmasti voisi kehittää joukkoliikennettä ilmaiseksi tai tukea sähkö, vety tai kaasu autojen hankintaa. Mutta niin ei tehdä koska rahat käytetään täysimääräisesti ihan muualle. Siksi onkin käsittämätöntä että suomalaiset sallivat tämän. Myös joka ikinen puolue sallii autoilun jo nykyisen hirmuverotuksen. Onko ihmiset tyhmiä kun eivät tajua miten vinoitunut järjestelmä on jo valmiiksi?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
maalaisjärki
Vast: liikenneverotus kokonaisremonttiin ja taso alas
Lisään vielä, että nyt tuo 8Mrd kerätään autoilijoilta. Raha käytetään sosiaali- ja terveysmenoihin. Vinouma on se että vain autoilijat maksavat sen jättisumman, eivät kaikki suomalaiset tasapuolisesti, joka ainakin maalaisjärjellä ajatellen olisi paljon oikeudenmukaisempaa. Toisin sanoen autoton kaupunkilainen pääsee paljon pienemmällä verorasituksella verraten siihen joka joutuu autoa käyttämään. Eli jos tuo 8Mrd. on kerättävä hyvinvointivaltiota varten, niin kyllä kaikkien tulisi osallistua summan maksamiseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: liikenneverotus kokonaisremonttiin ja taso alas
Joka ikinen puolue sallii yksityisautoilun. Siinä se perusongelma on.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: liikenneverotus kokonaisremonttiin ja taso alas
Yksityisautoilua ei voi kieltää eli pakkohan se on sallia, kun joukkoliikenteestä on jäljellä maaseudulla heiveröiset rippeet jos niitäkään, ja kaupungeissakin vuoroja lopetetaan "kannattamattomina". Ensin todellisia vaihtoehtoja, sitten vasta voi yksityisautoilun kieltää - ei toisin päin, mikä tosin olisi Suomen valtiolle totutumpi toimintatapa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mietiskelijä
Todelliset syyt esiin
Suomen pitäisi olla maailman ensimmäinen hiilineutraali hyvinvointivaltio 2035 mennessä.
Minulle on jäänyt epäselväksi Miksi? Miksi pitää olla maailman ensimmäinen?
Joudumme tekemään aika paljon uhrauksia saavuttaaksemme sen, mitä saamme vastineeksi?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää