Kotimaa

Helsinki julisti ilmastohätätilan, mutta kippaa lunta ja sen mukana roskia mereen myös tänä talvena

Joel Maisalmi
Esimerkiksi alkuvuodesta 2019 Helsinkiä koetteli useampikin lumimyräkkä. Kaupunki joutuu edelleen kippaamaan lumiaan myös mereen.
Esimerkiksi alkuvuodesta 2019 Helsinkiä koetteli useampikin lumimyräkkä. Kaupunki joutuu edelleen kippaamaan lumiaan myös mereen.

Helsingissä joudutaan ensi talvenakin kaatamaan lunta mereen.

– Kaupungissa on edelleen kahdeksan lumen vastaanottopaikkaa, joista yksi on merikaato, kaksi sulatuspaikkaa ja viisi maavastaanottopaikkaa, yksikönjohtaja Ville Alatyppö sanoo.

Maavastaanotto- ja sulatuspaikkojen kapasiteetti ylittyy Alatypön mukaan jo keskimääräisenä lumitalvena.

– Kantakaupungin lumille tarvittaisiin joku keino, millä niitä hallittaisiin. Meillä ei ole niille tarpeeksi vastaanottokapasiteettia muualla kaupungissa, ja Helsinki kasvaa kaiken aikaa. Siellä tulee Jätkäsaareen ja Kalasatamaan uutta pintaa koko ajan, joten vastaanotettavaa luntakin on aina vain enemmän.

– Toki jos lunta sataa vain vähän, niin sitten me pystymme tai kiinteistöt pystyvät ajamaan lunta sulatuspaikoille, mutta sieltähän se myös sulatetaan ja ohjataan mereen, joten ei tilanne siitä oikein muutu, Alatyppö jatkaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Viime vuoden syyskuussa Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi lähes yksimielisesti Sirpa Asko-Seljavaaran (kok) aloitteen siitä, että jatkossa lumet kipataan muualle kuin mereen.

Valtuusto edellytti, että Helsingissä selvitetään mahdollisuudet seurata Tukholman, Oslon ja Pietarin esimerkkiä ja lopettaa lumenkaato mereen.

Lumensulatuskontit voivat olla ratkaisu

Alatypön mukaan mereen kippaamisen vaihtoehtojen saaminen käytäntöön Helsingissä on osittain kaavoitusasiaa.

– Ei ole ympäristövaikutusten vuoksi järkevää lähteä kuskaamaan lunta kantakaupungista kuorma-autoilla minnekään maaseudulle. Jos halutaan toimia ympäristöystävällisesti, lumi pitäisi pystyä hoitamaan paikallisesti eli siellä missä se sataa.

Kehitysasteella on erilaisia tulevaisuuden vaihtoehtoja, joista yksi on lumensulatuskontit.

Kehitystyöt kestävät aikansa.

– Toivotaan, että ensimmäistä kontin prototyyppiä päästäisiin testaamaan jo tänä talvena. Sellainen on tällä hetkellä rakenteilla palvelutarjoajalla.

Kelluvat puomit kokoaisivat roskia

Alatypön mukaan parasta ympäristön kannalta olisi, että lumia ei tarvitsi raijata ollenkaan pois, vaan ne voisivat olla paikoillaan jossain, missä ne eivät häiritsisi kohtuuttomasti kaupunkilaisia.

– Se olisi ympäristön kannalta tehokkain ja edullisin, eli fiksuin keino.

Alatyppö kertoo, että jo viime talvena muun muassa Hernesaaren lumen vastaanottopaikalla piti olla testissä roskia keräävät kelluvat puomit, mutta niitä ei saatu asennettua.

– Toivottavasti ne saadaan asennettua tänä talvena, koska sillä saataisiin roskaamista hallintaan. Lumessahan on uppoavaa roskaa ja kelluvaa roskaa, jotka saataisiin puomeilla aidattua vähän kuin lehmät laitumelle. Vaikeutena on, että aidatun alueen pitää olla tarpeeksi iso, jotta sinne alueen sisälle saadaan hinaajatyyppinen laiva sekoittamaan lunta veteen. Samaan aikaan alueella on paljon laivaliikennettä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ilmastohätätila voimassa Helsingissä

Nyt syyskuun lopussa Helsingin kaupunki julisti kaupunginvaltuuston äänestyksen jälkeen ilmastohätätilan, jolla kaupunki tunnustaa vastuunsa hiilijalanjälkensä pienentämisestä ja tiedostaa, että ilmastotoimilla on kiire.

Vuonna 2012 tehdyssä Ympäristökeskuksen selvityksessä arvioitiin, että talvikaudella 2009–2010 Helsingin Hernesaaressa mereen olisi kaadettu lumen mukana laskennallisesti 755 jätekuormaa, josta noin 530 kuormaa oli hiekoitussepeliä ja 225 kuormaa muuta jätettä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (11)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Baaba
Harhainen
Eihän lumen mereen kippaaminen liity mitenkään ilmastohätätilaan. Otsikko on harhaanjohtava.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Harhainen
Jep. Niin on sisältökin. Meren roskaantuminen ja ilmastonmuutos ovat eri asioita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jurmalainen
No näyttähä'n se...
En oikein osaa sanoa, hyvältä vai pahalta, kun tällainen asia on huomattu. Ei se lumen mereen kaataminen mikään niin uusi asia Helsingissä ole, että se hätätilan huomaaminen jotain todistaisi. Olen moneen kertaan ihmetellyt sitä, miten mereen ja yleensä vesistöihin ja korpiin on luotettu jätteen, romun ja myrkkyjen kätköpaikkoina. Olen joskus seurannut Helsingissä käydessäni, miten auto toisensa jälkeen on roskansa kaatanut mereen. Siitä on aikaa jo pari vuosi-kymmentä ja jo silloin ihmettelin menettelyä. Samaan oli jo alettu puhua siitäkin, ettei meri ehkä olisikaan sopiva paikka ihan kaikelle, mikä meiltä ihmisiltä yli jää. Loistava huomio, mutta herättiinkö vaiheessa, jossa on mahdollista johonkin vaikuttaa, vai joudutaanko tunnustamaan, että olisi kai voinut ... mutta... Pahinta on se, että tuon pienen vesialueen suojelu ei oikeasti kovin paljon ketään kiinnosta. Ja kun se joskus joudutaan tunnustamaan, että kuolihan se pois, voitaneen olla tyytyväisiä, että rahaa säästyi esimerkiksi ongelmaa tutkineiden asiantuntijoiden palkkioihin jne. Eikä enää ole niin väliä, mitä sinne kaadetaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ajattelija
Ja sitten vielä
Ja sitten vielä jätevettä päästetään ylivirtaus aikana suoraan meree samaisessa kaupungissa. Jostain syystä nämä ei ole ongelma. Kolmanneksi kompostoinnin jälkeen saman kaupungin jätevedet liippaillaan yhdyskuntarakentamisessa ojanpenkkoihin pitkin kaupunkia.
Nämä jostain syystä on kaikki sallittua mutta annas olla kun omakoti asukas ei halua liittyä jäteviemäröintiin....
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Ja sitten vielä
Kyllä joka jätevedenpuhdistamolla tapahtuu satunnaisia ohijuoksutuksia. Myös Turussa. Mutta eivät ne oikeasti ole suuri ongelma, koska määrät jäävät vähäisiksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ajattelija
Vast: Ja sitten vielä
Ai 3000m3 on vähän? Eli 300 kuorma-autollista. Mikä sitten on paljon? Nämä suoraan vesistöön eli mereen. Onko se sitten pahempi kun se valuu ojia pitkin ensiksi jokiin ja sitten vasta mereen? Kuitenkin ojissa kasvillisuutta mikä käyttää ravinteita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Koba
Vast: Ja sitten vielä
Helsingissä ei olla onnistuttu saamaan kaikkia asuinalueita jätevedenpuhdistuksen piiriin joten edelleen menee joiltain alueilta kaikki viemärivedet käsittelemättömänä mereen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sepponen
Juu
Suurten kaupunkien ilmastohörhöily on lähinnä vitsin luokkaa.. esimerkiksi jos kaikki bussit ja työkoneet siirtyisivät käyttämään Nesteen MyDieseliä, co2-päästöt putoaisivat nollaan.. mutta raha ratkaisee, lähinnä siihen suuntaan miten kuntalaisilta saadaan kerättyä mahdollisimman paljon rahaa ilmastonsuojelun nimissä..
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Juu
Sepponen: "Suurten kaupunkien ilmastohörhöily on lähinnä vitsin luokkaa.. esimerkiksi jos kaikki bussit ja työkoneet siirtyisivät käyttämään Nesteen MyDieseliä, co2-päästöt putoaisivat nollaan.."

Sanoisiko tuota vaikka mikkihiifeilyksi; Nestekin lupaa että C02 putoaa jopa 90%. Todellisuudessa taso on 50 - 90%.

Ja sitten se että Neste käyttää palmuöljyä. Sen laajamittainen käyttö johtaa metsien muuttumiseen palmupelloiksi ja sen vaikutukset ilmastoon ovat valtaisat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää