Kotimaa

Matkustajavarustamot ovat nyt polvillaan – rahti ja työmatkustus ei riitä liikenteen jatkamiseen

Pelkällä rahdilla ja työmatkoilla liikennettä Viroon ei ole Eckerö Linen mukaan mahdollista jatkaa.
Pelkällä rahdilla ja työmatkoilla liikennettä Viroon ei ole Eckerö Linen mukaan mahdollista jatkaa.

Helsinki

Suomi päätti viime torstaina ottaa matkustusrajoitukset uudestaan käyttöön Suomen ja Islannin, Norjan, Ruotsin, Saksan, Slovakian ja Viron välisessä liikenteessä. Rajoitukset tulivat voimaan maanantaina 28. syyskuuta.

Kiellettyjen maiden listalle joutuvista maista ei voi enää tulla vapaa-ajan matkalle Suomeen. Suomeen voi kuitenkin yhä saapua muun muassa työmatkalle. Suomeen tuleville suositellaan karanteenia ja koronavirustestejä. Töihin Ruotsista ja Virosta voi tulla ilman omaehtoista kahden viikon karanteenia tai testauksia.

Helsingin ja Tallinnan välisessä liikenteessä toimivan Eckerö Linen toimitusjohtajan Taru Kerosen mukaan matkustusrajoitukset ovat pudottaneet asiakasmääriä jopa 90 prosenttia ja työllisyysvaikutukset ovat mittavat.

Maanantaita Keronen kuvaa dramaattiseksi päiväksi. Ilman uusia matkustajarajoituksia olisi saattanut olla mahdollista jatkaa Viron liikennettä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Tappiota olisi tehty, mutta siedettävästi.

Tukitoimien jatkuttava

Keronen painottaa, että valtion tukitoimien varustamoille on jatkuttava.

– Tilanne näyttää jatkuvan pitkään, joten on luotava tukiohjelma, että matkailuinfrasta jää jotakin jäljelle.

Keväällä varustamot saivat kolmen kuukauden ajan Huoltovarmuuskeskuksen tukea. Keronen sanoo, että jos tukea ei olisi ollut, niin Eckerön Linen liiketoiminta olisi lopetettu.

– Laivayhtiöt käyttivät keväällä kaiken kassansa, lainoja on järjestelty uudelleen ja seuraava askel on myydä omaisuutta.

Eckerö-konserni on jo kertonut lopettavansa tytäryhtiönsä Birka Cruises:in toiminnan lopullisesti. Birka Cruises operoi matkustajaliikennettä Maarianhaminan ja Tukholman välillä m/s Birka -aluksellaan.

Viking Line on laittanut Mariella-aluksen myyntiin ja Tallink on jo vetänyt Silja Europan pois liikenteestä ja vähentää Star-aluksen viikonloppuvuoroja lauantaista 3. lokakuuta alkaen.

Traficom myöntää syksyn aikana Itämeren varustamoille velvoiteliikennetukea, josta on meneillään EU-tasoinen kilpailutus. Tuen suuruus on yhteensä noin 24 miljoonaa euroa.

Traficomin reittituki mahdollistaa Kerosen mukaan sen, että liikennettä Viroon voidaan jatkaa jonkin aikaa, mikäli varustamo tukea saa.

– Pelkällä rahdilla ja työmatkaliikenteellä toimintaa ei ole mahdollista jatkaa. Niin paljon varustamon toimintaa ei pystytä supistamaan.

Kaikilla Itämeren varustamoilla on jo laajat lomautukset meneillään.

Keronen toivoo myös, että matkustussäännöt muutettaisiin Suomessa eurooppalaiselle tasolle, jossa koronn ilmaantuvuusluku on 50 100 000 asukasta kohden. Suomessa luku on 25.

– Sallitusta matkustamisesta olisi myös viestittävä neutraalisti ja selkeästi.

Matkustusrajoituksista huolimatta Suomesta on mahdollisuus tehdä noin kuuden tunnin miniristeily Viroon, jossa ei poistuta laivasta, jolloin ei tarvita karanteenia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tallink Silja Oy:n viestintäjohtaja Marika Nöjd sanoo, että vain kourallista ihmisiä kiinnostavat lyhyt risteilyt Tallinnaan.

– Voisi sanoa että suuri yleisö on nyt peloteltu koronalla, pakkokaranteenilla, omaehtoisella karanteenilla tai ylipäätään matkustushäpeällä.

Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström sanoo, että yhtiö seuraa nyt tilannetta ja päättää myöhemmin mahdollisista liikennöintiä koskevista muutoksista. Viking Line liikennöi yhdellä aluksella Helsingistä Tallinnaan.

Testausvelvoite karistaa matkustushalut

Hallituksen valmisteilla olevan lakiesityksen mukaan kuljetuspalvelun tarjoajalle tulee velvoite tarkastaa, että matkustajalla on negatiivinen koronatestitulos, kun hän saapuu maahan.

Keronen pitää lakiesitystä epäselvänä ja matkustushaluja karsivana.

– Tarkistetaanko, että negatiivinen testitulos on lähtömaan mukaan vai kansallisuuden mukaan, Keronen hämmästelee.

Laivayhtiöillä ei ole myöskään mahdollista selvittää tai kuulustella matkustajan testituloksen alkuperää.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.