Kotimaa

Viking Line maksaakin itse kuljetusyhtiöille aiheutuneet pelastuskustannukset – kuljettajat pääsevät rekkoihinsa heti

Lennart Holmberg
Viking Amorella on parhaillaan matkalla Naantalin korjaustelakalle. Kyydissä olleet ajoneuvot jätettiin Långnäsin satamaan keskiviikkoiltana.
Viking Amorella on parhaillaan matkalla Naantalin korjaustelakalle. Kyydissä olleet ajoneuvot jätettiin Långnäsin satamaan keskiviikkoiltana.

Viking Amorellalla lastina olleiden rekkojen omistajille on annettu kymmenien tuhansien eurojen suuruisia laskuja pelastustöistä, kertoi Iltalehti aiemmin torstaina.

Iltapäivällä Viking Line kertoi tiedotteessaan, että on tehnyt päätöksen ottaa vastuun vakuuksista, joita pelastusyhtiö Alfons Håkans vaatii kuljetusyrityksiltä.

Aiemmin kerrottiin, että Långnäsin satamaan siirretyt rekat ovat takavarikoituina siihen asti, kunnes kuljetusyrittäjät ovat maksaneet pelastustöistä koituneen summan Alfons Håkans -pelastusyhtiölle. Maksu ei koske henkilöautoja.

– Kuljettaja saa ottaa yksikön haltuunsa vasta kun kuljetusyhtiö on maksanut takauksen yksikön pelastustyöstä aiheutuneiden kustannusten peittämiseksi, Iltalehden näkemässä tiedotteessa kerrottiin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Viking Line kuitenkin edellyttää, että kuljettajat pääsevät välittömästi ajoneuvoihinsa Långnäsissä.

Virolainen Postmees-päivälehti kertoo, että yksi kuorma-auton omistaja sai 9 000 euron laskun kuorma-autosta ja 45 000 euroa rahdista. Lehden mukaan yrityksen vakuutuksesta riippuu se, miten paljon vakuutus korvaa pelastusmaksusta.

Alfons Håkans -yhtiön toimitusjohtajan Joakim Håkansin mukaan pelastusmaksu on normaali käytäntö merenkulun havereissa.

– Merilain mukaan laiva ja lasti maksavat pelastusyhtiölle oman osuutensa pelastuspalkkiosta. Haemme tällä hetkellä lastilta tai lastin vakuutusyhtiöltä maksusitoumusta siihen, että pelastuspalkkioon osallistutaan. Sen jälkeen he saavat kuorma-autonsa ja lastinsa takaisin. Myös Viking Linen vakuutusyhtiö on antanut takauksen, että maksavat osuutensa pelastuspalkkiosta, Håkans kertoo Iltalehdelle.

Håkansin mukaan prosenttimäärä on jokaiselle rahtiosapuolelle sama. Maksun määrä riippuu kuitenkin siitä, minkä arvoisesta lastista on kyse. Summa määritellään vasta jälkikäteen. Rekkoja Amorellalla oli 49.

Meripelastuksesta vastaavan Alfons Håkansin päämääränä on yhtiön mukaan vapauttaa M/S Amorellan rahti mahdollisimman nopeasti, jotta aluksella olleet ajoneuvot pääsevät jatkamaan matkaansa.

Alfons Håkans pyytää kuljetusajoneuvojen omistajia ottamaan yhteyttä vakuutusyhtiöihinsä, jotta vakuudet saadaan järjestettyä mahdollisimman pian.

Uutista päivitetty kauttaaltaan kello 16.05.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (10)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Julle
Katos kehveliä🐷
Mielenkiintoinen juttu. Tämä on sitä kuljetusyrittäjän realielämää. Ansaintalaite eli kuljetustusrekka kanissa ja joudut riitelemään jinausujtiön, vakuutuslaitoksen, laivayhtiön ja asiakkaan kanssa joka eli ole saanut tavaroitaan sovittuna aikana. Pienelle yritykselle tällaiset ennalta arvaamattomat ylimääräiset kulut voipi kaataa koko firman. Tässä konkretisoituu yrittäjän vastuu tätä ei ymmärrä ideologisten lasien läpi maailmaa katseleva laivamatkustaja kun hänen suurin haaveri laivamatkalla on pieleen mennyt riekkumatka.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Katos kehveliä🐷
Mitä varten puhut pilkallisesti laivamatkustajista? Eivät kai nuo rekat matkustajien vastuulla ole, eikä kuulukaan olla? Matkustajalle suurin harmi on tosiaankin hänen oma pieleen mennyt matkansa, vai pitäisikö hänen repiä vaatteensa ja ripottaa tuhkaa päälleen rekkayrittäjien kovaa osaa surressaan? Kovahan se osa on ja olisi kiva jos siihen löytyisi jokin helpotus, mutta se ei ole kansimatkustajien vika.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
SaunaSivari
Vast: Katos kehveliä🐷
Kukaan ei varmaankaan myös pakota ryhtymään kuljetusyrittäjäksi? Kyllä ne tavarat liikkuu vanhojen vakavaraisten toimijoiden kyydissä varmasti, ilman näitä helppoheikkejä...
Surullinen näky muuten tuo långnäsin rekkaparkki, 49 rekkaa, joista ehkä 10 Suomen kilvissä, ja näissä hyvä jos 2 suomalaiskuljettajaa...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pekka
Kohta nuo "panttirahat" on jo menneet...
...nimittäin Inter eli Håkans hankkii noilla rahoilla taas pari hyökkääjää ja kas: kaik män eikä piisantkaa! :)
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Julle
Viikkari otti vastuun
Hyvä kun tilanne laukesi, olin väärässä eli rekat pääsevätkin matkaan. Mielenkiintoinen tuo merilaki. No maalla ollaan viisaita kun merellä on hätä!!, jos rekat olisi seisoneet kanissa niin kuljetusyritykset olisivat tulevaisuudessa kiertäneet Viikkarin kaukaa. Parempi näin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Masa_Pasa
Viking Amorella
Minkä takia on niin muodikasta nykyään kutsua Viking Linen laivoja väärillä nimillä? Ei se ole Viking Amorella, Viking Mariella tai Viking mikään muukaan (ok, Viking Grace). Se on Amorella, pelkkä Amorella.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää