Kotimaa

Korkein oikeus: Pohjoismainen vastarintaliike lakkautettava – professorin mukaan muidenkin yhdistysten laillisuus saattaa joutua syyniin

Pohjoismaisen vastarintaliikkeen mielenosoitus Terrori-iskun vuosipäivänä Turussa vuonna 2018.
Pohjoismaisen vastarintaliikkeen mielenosoitus Terrori-iskun vuosipäivänä Turussa vuonna 2018.

Helsinki

Korkein oikeus (KKO) päätti tiistaina, ettei Pohjoismainen vastarintaliike (PVL) saa enää jatkaa toimintaansa. KKO:n mukaan yhdistys toimii olennaisesti vastoin lakia.

– Yhdistyksen tavoitteet olivat perustuslaissa ja rikoslaissa säädettyjen kansanvaltaisen yhteiskunnan perusteiden ja niiden tausta-arvojen vastaisia, KKO toteaa ratkaisussaan.

KKO:n mukaan PVL:n verkkosivujen kirjoitukset kiihottivat kansanryhmää vastaan, mikä on Suomessa kriminalisoitua. Lisäksi korkein oikeus katsoi, että PVL:n harjoittama väkivalta oli osa sen toimintaa.

– Yhdistyksen lainvastainen toiminta loukkasi tai pyrki loukkaamaan perustuslaissa ja kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa turvattuja perus- ja ihmisoikeuksia. Osa toiminnasta oli suoraan rikoslain vastaista. Lainvastaisiksi katsotut toimintatavat olivat merkittävä osa yhdistyksen toimintaa, ja sillä oli vain vähäisessä määrin muunlaista toimintaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Korkein oikeus oli maaliskuussa 2019 kieltänyt väkiaikaisesti yhdistyksen toiminnan ja nyt kielto muuttui lopulliseksi.

Yhdistyksen lakkauttamista vaati Poliisihallitus (Poha).

Pohan mukaan yhdistys toimii olennaisesti vastoin lakia ja hyviä tapoja muun muassa levittämällä vihapuhetta maahanmuuttajista, seksuaalivähemmistöistä ja juutalaisista, kyseenalaistamalla holokaustin eli juutalaisten kansanmurhan ja ihannoimalla fasisteja.

PVL kiisti väitteet. Yhdistyksen mielestä se toimii sanan- ja yhdistymisvapauden rajoissa.

KKO katsoi, että yhdistyksen toiminta oli näiden oikeuksien väärinkäyttöä.

– Yhdistyksen tavoitteena oli kansanvaltaisten rakenteiden kumoaminen tai muiden perus- ja ihmisoikeuksien olennainen vähentäminen. Yhdistyksen tavoitteet ja toiminta eivät saa yhdistymisvapauden tai sananvapauden suojaa, KKO totesi ratkaisussaan.

Helsingin yliopiston rikosoikeuden professori Kimmo Nuotio pitää PVL:n lakkauttamista merkittävänä ennakkotapauksena.

– Tämä on merkittävä ennakkotapaus uutena aikana. Edelliset yhdistysten lakkauttamiset ovat 1970-luvulta.

Nuotion mukaan korkein oikeus totesi PVL:n toiminnan olevan perusoikeuksien väärinkäyttöä.

– Sananvapautta ja yhdistymisvapautta ei voi käyttää tällaisten tavoitteiden, valkoisen miehen ylivallan, ajamiseen. Pää on avattu. Nämä perusoikeudet eivät ole ehdottomia.

Pirkanmaan käräjäoikeus ja Turun hovioikeus olivat aikaisemmin tuomioissaan julistaneet PVL:n ja siihen kytkeytyvän Pohjoinen Perinne -yhdistyksen lakkautetuksi.

Käräjäoikeus ja hovioikeus katsoivat, että PVL:n toiminta on lakien ja hyvien tapojen sekä yleisen edun vastaista.

Hovioikeuden mukaan PVL:n toimintaan liittyy rotusyrjintää, vihapuhetta ja seksuaalivähemmistöjä loukkaavia kannanottoja, eikä yhdistys pidä kaikkia rotuja samanarvoisina. Tällainen toimina ei mahdu hovioikeuden mukaan sananvapauden raameihin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Hovioikeuden mukaan PVL ihannoi fasismia sekä Adolf Hitlerin aikaista kansallissosialismia ja hyväksyy ideologiansa puolesta tehdyn väkivallan.

Hovioikeuden mukaan varoitus ei olisi ollut yhdistykselle riittävä toimi.

Hovioikeuden päätökseen vaikuttivat myös PVL:n jäsenten pahoinpitelytuomiot vuosilta 2011–2016. Myös liikkeen poliittisten tai aatteellisten tapahtumien yhteydessä tapahtuva väkivalta vaikuttivat oikeuden ratkaisuun.

Hovioikeus totesi, että vaikka PVL:n oppaan mukaan väkivalta johtaa erottamiseen, ketään väkivaltarikoksiin syyllistynyttä jäsentä ei ole erotettu.

Pohjoinen perinne -yhdistyksen hovioikeus lakkautti siksi, että katsoi sen toiminnan linkittyvän vastarintaliikkeeseen. Yhdistys keräsi varoja PVL:n toimintaan.

PVL on vuonna 2008 perustettu järjestö, joka on toiminut Suomessa rekisteröimättömänä yhdistyksenä.

Käynnissä on myös toinen rikolliseksi luokiteltavan järjestön lakkautuskanne. Poha vaatii lakkautettavaksi liivijengi United Brotherhoodia ja sen alajengiä Bad Unionia. Käräjäoikeus on asettanut ne väliaikaiseen toimintakieltoon.

– Liivijengien kysymykset ovat osittain samoja, sanoo Nuotio.

Hänen mukaansa mukaan oikeudessa arvioidaan, miten liivijengien jäsenten rikokset liittyvät toimintaan ja mikä on toiminnan tosiasiallinen tavoite.

Liivijengit eroavat PVL:stä siten, että ensimmäisistä voi olla vaikea osoittaa valtiollisen vaikuttamisen päämäärää. PVL pyrki vallitsevan yhteiskuntajärjestyksen kumoamiseen.

Toisaalta liivijengit ovat syyllistyneet vaarallisempiin rikoksiin kuin PVL.

UB-jutun pääkäsittely alkaa marraskuussa.

Nuotion mukaan on mahdollista, että pian arvioidaan esimerkiksi Soldiers of Odinin ja Suomen Sisun laillisuutta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Se on ihan mahdollista, mutta on vaikea tietää järjestöjen toiminnan painotuseroja. Jokainen tapaus on katsottava ja arvioitava erikseen. Sananvapaus ja yhdistymisvapaus ovat vahvoja oikeuksia, Nuotio toteaa.

Uutista on päivitetty kello 17.45 rikosoikeuden professorin Kimmo Nuotion kommentein.

Juttua korjattu 25.9. Toisin kuin Pohjoismaisen vastarintaliikkeen lakkauttamisesta kertoneen jutun kuvatekstissä todettiin, kuvan mielenosoitusta ei järjestetty vuonna 2017 vaan 2018.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (26)

Vanhimmat ensin
Vastaa
R2-D2
Lopunalku
Kun ruvetaan kieltämään symbolin, tunnuksen tai logon käyttämistä, tietyn kuvion piirtämistä ja kantamista, on lumivyöry valmis kaikille.
Hyville ja pahoille, köyhille ja rikkaille..
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Lopunalku
Just joo. Katkera lakkautetun liikkeen kannattaja yrittää vielä jotain.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Lopunalku
Nimimerkki R2-D2: "Kun ruvetaan kieltämään symbolin, tunnuksen tai logon käyttämistä, tietyn kuvion piirtämistä ja kantamista, on lumivyöry valmis kaikille.
Hyville ja pahoille, köyhille ja rikkaille.."

Nyt on aarttuudiituu ymmärtänyt pahemman kerran väärin.
Ei tässä symboleja, tunnuksia tai logoja kielletty.
Nyt kiellettiin järjestö joka pyrki kumoamaan demokratian väkivalloin ja korvaamaan sen diktatuurilla.
Oma osansa kieltämisessä oli tietenkin järjestön väkivallanteoilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yrittäjä
Vast: Lopunalku
R2-D2, niin samaa mieltä. Koskien siis laidasta laitaan niin kuvia, symboleita tai vaikka näkemyksiä. Mielestäni sensurointi on aina väärin. Ihmisillä saa olla suojaa omien kuvien julkaisua vastaan, mutta siinä se. Kuulija tai näkijä tehköön omat päätökset, ei kaikki voi ikinä miellyttää kaikkia, mutta mielensäpahoittamisen takia niiden kieltäminen on naurettavaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Lopunalku
Kaikki lukutaitoiset löytävät artikkelista perustelut miksi PVL kiellettiin. Siinä ei ollut kyse mielensä pahoittamisesta vaan aivan jostain muusta..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Lopunalku
Yrittäjä: "R2-D2, niin samaa mieltä. Koskien siis laidasta laitaan niin kuvia, symboleita tai vaikka näkemyksiä."
En ole yllättynyt että juuri Yrittäjä tuli tukemaan nimimerkkiä R2-D2. Sopii hyvin Yrittäjän tyyliin, tuoreeltaanhan ilmoitti paheksuvansa sitä että USA lähti mukaan kaatamaan natsi-Saksaa.

Yrittäjä: " Mielestäni sensurointi on aina väärin."
Itse asiassa PVL:ää ei ole sensuroitu. Esimerkiksi tuo heidän käsikirjansa on koko ajan ollut saatavilla. Sen käsikirjan loppusanat ovat muuten Adolf Hitleriltä.

Yrittäjä: "... mutta mielensäpahoittamisen takia niiden kieltäminen on naurettavaa."
Ei ole nyt Yrittäjän ajatus pysynyt kasassa. Ei ole kyse mielensä pahoittamisesta vaan siitä että pyrittiin aseelliseen vallankaappaukseen. Ja Yrittäjänkin kannattaa muistaa että liikkeen väkivaltahistoriakin on melkoinen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ratamo
Vast: Lopunalku
@T.S. Minusta tapauksessa on huolestuttavaa se, että ainakin artikkelissa PVL:n väkivaltaisuus on enemmänkin sivuhuomautus, ja päähuomio keskittyy sen ideologiaan sekä omituisiin ajatusrikoksiin, kuten ”holokaustin kyseenalaistaminen” ja ”Hitlerin ihannointi”. Myöskään vallitsevan yhteiskuntajärjestyksen muuttaminen ei voi missään demokratiassa olla laitonta, joten fokuksen pitäisi olla juuri siinä, onko toiminta ollut väkivaltaista ja suunnitelmallista.

Jo Nuotion kommenteista on selvää, että nyt kun helpoin mahdollinen kohde on ammuttu, samaa voidaan jatkossa yrittää muidenkin nationalististen ryhmien häiritsemiseen. Tämä taas olisi kyllä sellaista kehitystä, minkä suhteen on syytä olla varuillaan.

Ylipäätään sanoisin, että tässä esiintyvä ”sananvapaus” on eri asia kuin ihmisoikeusajattelun sananvapaus. Jälkimmäinen on kaikille ihmisille kuuluva jonkinlainen luonnonoikeus, ei mikään positiivinen oikeus, jonka hallinto armollisesti myöntää niille ajatuksille, joista se pitää. Tässä mielessä valtiolla ei ylipäätään ole harkintavaltaa sen suhteen, mitä vapaus suojelee ja mitä ei, vaan sitä rajoittamaan pyrkivä hallinto on tyrannia.

Ja jos historian oppitunneista puhutaan, niin myöskään Saksassa natsien kieltäminen ei estänyt heidän myöhempää valtaannousuaan. Demokratiassa huonoja ideoita vastaan taistellaan tarjoamalla niille parempia vaihtoehtoja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Koba
Vast: Lopunalku
Lisäisin tuohon Ratamon asialliseen kirjoitukseen vielä yhden huomion.Tuo että puututaan oikeudessa siihen että jotkut kieltävät holokaustin,antaa viestin sen kieltäjillle ettei asia kestä kriittistä arviointia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Lopunalku
Minullahan on tapana itse keskustelujen tekstien lisäksi seurata myös keskusteluiden ilmiöitä.
Nyt olen tässä antanut ajan kulua ja katsellut nimimerkkiä R2-D2.
Ei ole ollut paljoa katseltavaa. Näyttäisi siltä, Turun Sanomien hakukoneen perusteella, että hän on laittanut vain yhden viestin.
Noin on käynyt ennenkin, keskustelun avaa uusi nimimerkki, joka sitten saman tien lopettaa ja jättää kommentoimisen, yleensä kehumisen, muille.
Itse nimimerkin R2-D2 alustus oli hyvinkin tyypillinen surkutteluviesti; Voi meitä poloisia kun meitä sorretaan symboliemme ja logomme takia. Siinä myös vihjataan että varokaa, teillekin voi käydä samoin. Ansiokkaasti R2-D2 sitten unohtaa mainita kieltämisen todelliset syyt.

Mutta siirrytään nimimerkin Ratamo vastaukseen minulle: "@T.S. Minusta tapauksessa on huolestuttavaa se, että ainakin artikkelissa PVL:n väkivaltaisuus on enemmänkin sivuhuomautus, ja päähuomio keskittyy sen ideologiaan sekä omituisiin ajatusrikoksiin, kuten ”holokaustin kyseenalaistaminen” ja ”Hitlerin ihannointi”. Myöskään vallitsevan yhteiskuntajärjestyksen muuttaminen ei voi missään demokratiassa olla laitonta, joten fokuksen pitäisi olla juuri siinä, onko toiminta ollut väkivaltaista ja suunnitelmallista."

Toki pyrkimys yhteiskuntajärjestyksen muuttamiseen on ja sen tuleekin olla sallittua. Mutta yhteiskuntajärjestelmän muuttaminen väkivalloin on ja sen tuleekin olla kiellettyä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Lopunalku
Koba siis kiistää holokaustin. Tämän sortin porukkaa hiihtelee keskuudessamme.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Timo Oivo
No oikeasti
Todennäköisesti vain nimeä muutetaan ja toiminta jatkuu. Näin on käynyt liivijengien kanssakin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mankala
Sananvapauden rajat tuli vastaan
Eiköhän tämän sortin "sananvapaudesta" ole kertynyt jo tarpeeksi kokemusta?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aimäävai?
Vast: Sananvapauden rajat tuli vastaan
Eiköhän Saksan ns. Weimarin tasavallan historia osoita 1930-luvulta lähtien sen, mihin tämänkaltaiset "sananvapauden" ritarit pyrkivät.

Suomessa kun kuitenkin kansainvälisesti katsoen on keskimäärin korkeahko koulutustaso, tällaisten kahjojen ilmaantuminen ei taida selittyä muuten kuin sosiologisilla tai sosiaalipsykologisilla - ellei psykopatologisilla - työkaluilla, syrjäytymisen kokemukset, vinksahtanut ryhmädynamiikka jne.

Mutta (saavutetun marttyyrinkruunun lisäksi) tässä KKO antoi selkeän ja tarpeellisen viestin: tällaista hörhöilyä ei suomalaisessa yhteiskunnassa kaivata.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Koba
Vast: Sananvapauden rajat tuli vastaan
Nimimerkki T.S. voisi selventää miten se ilmeni että PVL pyrki nimenomaan väkivallalla yksipuoluejärjestelmään.Suomessahan on tosin koko sodanjälkeisen ajan ollut puolueita jotka ovat pyrkineet yksipuoluejärjestelmään,joskus enemmän joskus vähemmän väkivaltaa käyttämällä.Näiden perinteitä vaalivia puolueita on edelleen olemassa kuten SKP.Lisäksi jopa hallituspuolueessa on löytynyt piiripäälikkö joka on hehkuttanut poliittista väkivaltaa ja kehoittanut tappamaan toisen puolueen puheenjohtajan.Opetusministerin avustajana on henkilö joka kehuu osallistumistaan väkivaltaieen mellakkaan Hampurissa jossa yli 200 poliisia loukkaantui,onneksi ei kukaan kuollut vaikka sitäkin yritettiin.Itse en kannata PVL:llää kuten en mitään sosialistista järjestelmää,oli se sitten kansallinen tai kansainvälinen.Molemmista on historiassa huonoja esimerkkejä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Sananvapauden rajat tuli vastaan
Koba: "Nimimerkki T.S. voisi selventää miten se ilmeni että PVL pyrki nimenomaan väkivallalla yksipuoluejärjestelmään."

Täytyy taas auttaa Kobaa hänen tietovajauksissaan,
Tässä tekstiä PVL:n käsikirjasta: "Tiedotusvälineissä kerrotaan, että aseistaudumme ja rakennamme salaisia asevarastoja ”rotusotaa” silmällä pitäen yms. Tämä
ei pidä paikkaansa, mutta kukaan meistä ei myöskään usko, että konflikti Pohjolan
ja sionistien välillä voi päättyä rauhaisasti. Kukaan ei usko, että voimme saavuttaa
lopulta voiton vaalien tai neuvottelujen seurauksena. Kansallissosialismi ja rahoitusmarkkinoista voimansa ammentava sionismi ovat päinvastaisia voimia, jotka eivät
koskaan pääse yhteisymmärrykseen.
Maailmanlaajuinen konflikti on tulossa, halusimmepa sitä tai emme. Meitä odottavat vuosien taistelut ja pitkä ja verinen tie läpi helvetin, jotta voisimme. Meitä odottavat vuosien taistelut ja pitkä ja verinen tie läpi helvetin, jotta voisimme viimein
nähdä uuden auringonnousun Pohjolan vihreiden niittyjen yllä.
Keskeinen kysymys liittyen aseistettuun taisteluun ei siksi
ole se, onko se moraalisesti puolustettavaa vai ei, vaan se, ryhdymmekö siihen nyt
raivataksemme tietä voittoon. Moraalisen näkökulman lisäksi on otettava huomioon
toinenkin seikka: voittaaksemme meidän tulee yksinkertaisesti toimia, eikä tästä voi
tinkiä.
Vastarintaliike ei ole pasifistinen. Olemme tietoisia siitä, että voimme voittaa vain
fyysisen taistelun kautta. Tiedämme myös, etteivät kauniit ajatukset ja ihanteet merkitse mitään ilman aggressiivisia ja fanaattisia esitaistelijoita, jotka pystyvät vastaamaan ikuisen vihollisemme haasteeseen."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Sananvapauden rajat tuli vastaan
Koba: "Nimimerkki T.S. voisi selventää miten se ilmeni että PVL pyrki nimenomaan väkivallalla yksipuoluejärjestelmään."
Tässäpä mielenkiintoinen tilanne. Näyttäisi nimimerkillä Koba olevan sympatioita PVL järjestöä kohtaan. Toisaalta Koba on tullut tunnetuksi vankkumattomana Israelin puolustajana. Tämä PVL puolestaan on erittäin Israel- ja juutalaisvastainen:
"Nykyään yhä useammat yritykset yrittävät tavoitella kilpailuetua julistautumalla ”rasisminvastaisiksi”. On myös yhtiöitä, jotka investoivat merkittäviä määriä rahaa
juutalaiseen rikollisvaltio Israeliin (Israelissa valmistetut tuotteet tunnistaa 729-alkuisista EAN-koodeista). Niitä tulee luonnollisesti pyrkiä boikotoimaan ja niitä vastaan
voi myös järjestää erilaisia kampanjoita."

Koba: "Suomessahan on tosin koko sodanjälkeisen ajan ollut puolueita jotka ovat pyrkineet yksipuoluejärjestelmään,joskus enemmän joskus vähemmän väkivaltaa käyttämällä."

Vanhaa tietoa. Nykyään kaikilla rekisteröityneillä yhdistyksillä, myös puolueilla, pitää olla hyväksytyt säännöt jotka ovat sopusoinnussa lakien kanssa. Jo iät ja ajat sitten on kaikista säännöistä poistettu viittaukset aseelliseen vallankumoukseen.
Vain tämä jo kielletty PVL edelleen korostaa väkivallan osuutta omassa vallankumouksessaan. Ehkäpä siksi PVL ei ole edes yrittänyt rekisteröityä, sen säännöt kun sotivat lakeja vastaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Leif Michaelsson
Voiko sananvapautta käyttää väärin
Muuten saisi nuo ääriliikkeet lopettaakin. Tulee mieleen ns moottoripyöräkerhot ja muutkin poliittiset ääriliikkeet.
Mutta tosiaan, kuka on sopiva rajoittamaan toisten puheita. Rajoituksista on huonoja kokemuksia vaikka Pohjois-Koreasta, Kiinasta, Neuvostoliitosta. Natsi-Saksaa en tunne, taisi sielläkin jossain välissä olla vaarallista sanoa mitä ajatteli.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Voiko sananvapautta käyttää väärin
Viime kädessä Korkein Oikeus. Tässä tapauksessa oli juuri kyse Natsi-Saksasta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aimäävai?
Vast: Voiko sananvapautta käyttää väärin
@Leif Michaelsson

"Natsi-Saksaa en tunne, taisi sielläkin jossain välissä olla vaarallista sanoa mitä ajatteli."

No nyt kun otit asian puheeksi, aloin itsekin asiaa ajatella... Mitenkähän se olikaan, en nyt muista minäkään... en tunne Natsi-Saksaa minäkään kyllä... olisko siälä ny kumminkin ollu semmonen niinko sananvapaus tai joku?... Emmääkään niin hyvin tota tunne, mut oisko se ollu sit näi et sananvapaus?

Kerro sää sit ko varmaan kumminki otat asiast selvää.. Kiitti jo etukäteen!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää