Kotimaa

Tuplarapsuja on jo annettu kameravalvonnassa – maksettavaa voi tulla ylinopeuden lisäksi kännykän käyttämisestä

Heikki Ihalainen
Ensimmäiset uudet nopeusvalvontakamerat otettiin käyttöön Suomessa viime vuonna kesällä.
Ensimmäiset uudet nopeusvalvontakamerat otettiin käyttöön Suomessa viime vuonna kesällä.

Poliisi on voinut kesäkuusta saakka antaa kameravalvonnan yhteydessä liikennevirhemaksun myös matkapuhelimen häiritsevästä käytöstä.

Poliisihallituksen poliisitarkastajan Timo Ajasteen mukaan uuden tieliikennelain pykälä toimii myös käytännössä.

– Kameravalvonnassa on annettu liikennevirhemaksuja puhelimen käytöstä yhdistettynä ylinopeudella ajamiseen, hän sanoo.

Tarkkoja lukuja annettujen rangaistusten määristä ei vielä ole, koska kesäkuussa muuttuivat paitsi tieliikennelaki myös poliisin tilastointijärjestelmät, eikä poliisilla ole vielä käytössä tilastoja liikennevirhemaksuista.

Alkuvuonna toukokuuhun saakka matkapuhelimen käytöstä annettiin 2 350 rikesakkoa. Ne kirjoitettiin poliisin tien päällä tekemissä valvonnoissa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Viime vuonna häiritsevästä matkapuhelimen käytöstä rangaistiin noin 5 000 kertaa, Ajaste kertoo.

Rikesakko muuttui liikennevirhemaksuksi kesäkuun alusta lähtien.

Viestintävälineen kielletystä käytöstä ajon aikana rapsahtaa automaattivalvonnassa sadan euron suuruinen maksu.

Tieliikennelain mukaan ajoneuvossa ei saa ajon aikana käyttää teknistä laitetta tai järjestelmää siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajamista.

Lakiin on kirjattu myös, että moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja tai raitiovaunun kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää viestintävälinettä siten, että pitää sitä kädessään.

Myös polkupyörä on ajoneuvo, mutta pyöräilijälle ei voi tieliikennelain mukaan antaa liikennevirhemaksua teknisen laitteen ajoa vaarantavasta käytöstä.

Ajasteen mukaan polkupyöräilijä saattaa joissain harvinaisissa tilanteissa syyllistyä liikenneturvallisuuden vaarantamisrikokseen käyttäessään teknistä laitetta niin, että sen käyttö haittaa tai vaarantaa ajamista. Tällöin kyseessä on teko, joka olisi omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle.

– Esimerkiksi liikenneonnettomuuksia on tapahtunut näissä tilanteissa. Ja sakkoa käytettäessä kyseessä on nimenomaan rikosasia, Ajaste sanoo.


Fakta

Iso riskitekijä

EU:n komission arvion mukaan tarkkaamattomuus ylipäätään liikenteessä on riskitekijänä 10–30 prosentissa liikenneonnettomuuksista.

Eräs keskittymistä ja havainnointia vaikeuttava tekijä on juuri älypuhelimen käyttäminen eli esimerkiksi viestin lähettäminen ajon aikana.

Kuolemat kasvussa

Heinäkuussa Suomen tieliikenteessä kuoli 25 ja loukkaantui 390 ihmistä. Kuolleita oli 4 enemmän ja loukkaantuneita 123 vähemmän kuin vuoden 2019 heinäkuussa.

Kaiken kaikkiaan kuolemaan johtaneiden tieliikenneonnettomuuksien määrä on ollut tänä vuonna hienoisessa nousussa. Koko alkuvuonna tieliikenteessä kuoli viisi ihmistä enemmän kuin vuosi sitten.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Kommentattori
Kameravalvonta lisää riskejä
Liikennekuolemat ovat vähentyneet autojen turvallisuuden parantuessa.

Nyt kuolemat ovat nousussa koska järkevä liikennemoraali heikkenee kameravalvonnan lisääntyessä. Ihmiset toteavat, että vain nopeusrajoituksia ja ehkä kännykkäkieltoa tarvii noudattaa. Sen johdosta merkittävä osa ei näytä enää vilkkua kaistaa vaihtaessa tai kääntymistä aikoessa. Punaisia valoja päin ajaminen on myös lisääntynyt. Kuljettajat eivät osaa ryhmittäyttyä sääntöjen mukaan. Suojatietä ei kunnioiteta.
Ylinopeutta ei ajeta niin paljoa kameravalvonnan osuuksilla, mutta muut tärkeämmät säännöt jätetään noudattamatta, mikä johtaa onnettomuuksiin. Pieni 5-10 km/h ylinopeus ei vaaranna ketään paitsi kaupunkialueilla, joita ei valvota. Sama koskee kännykän käyttöä: viestin näpyttely tai puhuminen taajamassa voi johtaa siihen ettei huomaa jalankulkijaa. Jossain isolla tiellä taas puhelimen pitäminen kädessä ei vaaranna yleensä ketään.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Kameravalvonta lisää riskejä
Oijoi, Kommentattori kompasteli yllä pahasti Cum hoc ergo propter hoc -argumentointivirheen puolelle. Ei ne asiat ihan tuollaisessa kausaalisuhteessa ole :-)

https://fi.wikipedia.org/wiki/Cum_hoc_ergo_propter_hoc
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Kameravalvonta lisää riskejä
Kameravalvonta ei vähääkään lisää mitään riskejä.

Riskejä lisäävät valinpitämätön, törkeä ja/ tai aggressiviinen asenne liikenteessä, omien taitojen yliarviointi, olosuhteiden jättämättä huomiotta jne.

Vai haluaako Kommentaattori esittää, että nykyään kameravalvotuilla teillä on enemmän onnettomuuksia kuin ennen kameravalvontaa? Näinhän pitäisi olla, jos kerran kamerat "lisäävät riskejä".
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.