Kotimaa

Poliisi pyrkii pienentämään päästöjään sähköistämällä: ylivoimaisesti suurin päästölähde ovat autot

Poliisi pyrkii kohti sähköistä autokantaa. Tekniikka ei kuitenkaan sen mukaan mahdollista operatiivisen kaluston sähköistämistä aivan vielä.
Poliisi pyrkii kohti sähköistä autokantaa. Tekniikka ei kuitenkaan sen mukaan mahdollista operatiivisen kaluston sähköistämistä aivan vielä.

Poliisi pyrkii leikkaamaan ilmastopäästöjään muun Suomen tapaan. Tavoitteena on hiilijalanjäljen pienentäminen 50 prosentilla vuoteen 2027 mennessä.

Poliisihallituksen mukaan tavoite on haastava, mutta poliisi haluaa profiloitua valtion organisaatioiden joukossa edelläkävijänä.

Sähköistyminen alkoi siviiliautoista

Ylivoimaisesti tehokkain poliisin oman toiminnan päästölähde on autojen polttoaine.

Poliisilla on noin 1 500 autoa, joista vasta 60 eli neljä prosenttia liikkuu jonkin muun polttoaineen kuin fossiilisen bensiinin tai dieselin voimalla.

Rajoitteena ovat rahoitus ja tekniikka. Ladattavien sähköautojen ominaisuudet eivät Poliisihallituksen mukaan vielä riitä kaikkiin tehtäviin.

Sähköistyminen on aloitettu yleiskäyttöisistä siviiliautoista.

– Ajoneuvokaluston osalta siirrytään ensin laajasti hybridiajoneuvoihin ja heti teknologian mahdollistamissa rajoissa täyssähköisten ajoneuvojen hankintaan, Poliisihallitus kertoo tiedotteessaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Piloteilla selvitetään operatiivisten sähköautojen käyttöä

Pilottikokeiluja sähköautojen käyttämisestä myös niin sanotuissa operatiivisissa ajoneuvoissa on kuitenkin jo suunnitteilla.

– Hybridi- ja täyssähkökäyttövoiman hyödynnettävyydestä tai soveltuvuudesta poliisin operatiivisen ajoneuvokaluston tarpeisiin ei ole vielä käyttökokemuksia, huomauttaa materiaalipäällikkö Heli Rajaniemi poliisin materiaalikeskuksesta.

Nykytahdilla siirtyminen vähäpäästöisempiin autoihin ei kuitenkaan tapahdu riittävän ripeästi vuoden 2027 tavoitetta ajatellen.

– Nyt onkin löydettävä uusia tapoja vauhdittaa poliisin ajoneuvokiertoa tai kyettävä kuromaan kiinni viimeisten vuosien aikana syntynyttä ajoneuvojen vaihtovelkaa, Rajaniemi sanoo.

Suunnitelma: valtakunnallinen latausverkosto 2025

Sähköistyminen edellyttää myös latausverkostoa.

Poliisihallituksella on jo suunnitelma valtakunnallisesta latausverkostosta, joka olisi tarkoitettu virkakäyttöön. Mikäli suunnitelma päästöön toteuttamaan, jokaisessa poliisin toimipaikassa on latausasema vuonna 2025.

– Kun partio käy poliisiasemalla kirjaamassa rikosilmoituksen tai tuomassa asiakkaan, voidaan auto kytkeä pikalatausasemaan ja työtehtäviä jatkaa täyteen tankatulla autolla, visioi ylikomisario Jussi Kiiski Poliisihallituksesta.

"Päätehtävät eivät saa vaarantua"

Ajoneuvojen ohella poliisin suurimmat päästölähteet ovat toimitilat ja materiaalien hävittäminen. Myös esimerkiksi hankinnoissa voidaan huomioida ympäristövaikutukset mahdollisimman hyvin.

– Poliisin hiilijalanjälkeä pienennetään kaikilla rintamilla suunnitelmallisesti ja hallitusti. sanoo teknologiajohtaja Jyrki Wasastjerna Poliisihallituksesta.

Samalla hän muistuttaa, ettei päästöjen vähentäminen saa uhata poliisien päätehtäviä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (6)

Vastaa
Pyöräilijä
Jep
Ja silti kaupungissa valvotaan järjestystä autoilla eikä esim. sähkömopoilla tai polkupyörillä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ajattelija
Ettei vaan kävisi vanhanaikaisesti
Niin kuin kävi menneinä vuosina kun hankittiin eurosamaroita samoihin hommiin. Muuten oli hyviä mutta jos joku halusi karkuun lähteä niin sitten se lähti karkuun samara ei vaan kulkenut kovaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ari Hyvönen
Ei kai poliisikoi lähde tähän hölmöilyyn..
Koko Suomen liikenteen päästöt on niin mitättömät, että mitään vähennystarvetta ei edes ole muiden kuin ilmastokiihkoilijoiden mielestä. Jos poliisi alkaa vaarantaa tehtäviensä suorittamiskyvyn höpöhöpöjen takia niin sillä linjalla yhtä tehokas keino on kieltää rötöstelyt, silloinhan autoja ei tarvita kun ei tarvitse mennä mihinkään rötöksiä selvittämään.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Ei kai poliisikoi lähde tähän hölmöilyyn..
Toki ne väittävät, että Teslalla pääsee lujaa. En ole kyllä missään nähnyt sellaista ajavan yli 100 km/h.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
KooVee
Vast: Ei kai poliisikoi lähde tähän hölmöilyyn..
Tesla Model S kiihtyy 0-100 km/h 2.5 s ja huippunopeus 261 km/h. Harva moottoripyörä kiihtyy nopeammin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Ei kai poliisikoi lähde tähän hölmöilyyn..
Kommentattori: "Toki ne väittävät, että Teslalla pääsee lujaa. En ole kyllä missään nähnyt sellaista ajavan yli 100 km/h."
Itse pyrin noudattamaan noita nopeusrajoituksia. Kun on hyvät tulot niin sakotkin ovat sitten hulppat, ja kun muutakin rahanmenoa on niin en näe mielekkääksi maksaa sakkoja. Jospa Tesla-kiskitkin ovat lainkuuliaisia kansalaisia.

Katsoin kuitenkin vähän tietoja Teslasta:
- 0-100 km/h, 2.5 s.
- huippunopeus 261 km/h.
Näkyy olevan nopeampi kuin omani.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.