Kotimaa

Sevmorput tulee taas: maailman ainoa ydinkäyttöinen rahtilaiva saapunee Suomenlahdelle kahdessa viikossa

Maailmassa on rakennettu tähän mennessä neljä ydinkäyttöistä rahtilaivaa. Niistä on käytössä enää Sevmorput.
Maailmassa on rakennettu tähän mennessä neljä ydinkäyttöistä rahtilaivaa. Niistä on käytössä enää Sevmorput.

Maailman ainoa ydinkäyttöinen rahtilaiva on jälleen matkalla Suomenlahdelle.

Venäläinen Sevmorput lähti matkaan Kamtsatkan niemimaalta tiistaina. Asiasta kertovat sikäläinen uutissivusto Kamchatka-Inform, valtiollinen ydinvoimayhtiö Rosatom sekä norjalainen verkkolehti Barents Observer.

Aluksen määränpäänä on Pietari, jonne sen saapuu suunnitelman mukaan kahden viikon kuluttua eli syyskuun 25. päivänä.

Matkan taustalla Putinin määräys

Sevmorputin lastina on yli 200 kylmäkontillista Tyynenmeren kalaa, pääasiassa lohta.

Lasti on huomattavasti suunniteltua pienempi, sillä aluksen kapasiteetti olisi viisinkertainen. Kamchatka-Informin mukaan syy vähäiseen konttimäärään on niukaksi jäänyt alkusyksyn lohisaalis.

Kyseessä on edelleen koeluonteinen matka. Tavoitteena on kuitenkin jatkuvan reittiliikenteen aloittaminen pohjoista merireittiä pitkin Kamtsatkasta Eurooppaan. Vuosittain olisi tarkoitus tehdä jopa neljä edestakaista matkaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Viime vuonna tehdyn koematkan jälkeen reittiä pidettiin taloudellisesti kannattamattomana.

Presidentti Vladimir Putin antoi kuitenkin tämän vuoden kesäkuussa määräyksen selvittää, miten kalankuljetuskustannuksia Venäjän kaukoidästä Euroopan markkinoille saadaan pienemmiksi.

Saako Stuk tällä kertaa virallisen ilmoituksen?

Koska kyseessä on ydinkäyttöinen alus, Venäjän pitäisi ilmoittaa sen saapumisesta 300 kilometrin etäisyydelle Suomen rajalta. Asia liittyy Suomen ja Venäjän väliseen, siviiliydinvoimaa koskevaan sopimukseen.

Käytännössä raja tulee ensimmäisen kerran vastaan jo pohjoisessa Barentsinmerellä ja uudelleen Gotlannin tienoilla Itämerellä.

Viime vuonna Säteilyturvakeskus (Stuk) ei kuitenkaan saanut ilmoitusta. Vaikka Stuk katsoo, että virallinen ilmoitus olisi tarpeen, kyseessä ei silti ollut varsinainen sopimusrikkomus.

– Jos sopimustekstejä lukee oikein tarkkaan, niin niiden mukaan vaihdamme tietoja ydinkäyttöisten alusten liikkeistä lähialueilla. Suoraa velvoitetta ilmoittamisesta sieltä ei löydy, kertoi laboratorionjohtaja Aleksi Mattila vuosi sitten Lännen Medialle.

Polttoainekustannukset mitättömät pitkällä reitillä

Sevmorput on rakennettu vuonna 1988 ja sillä on käyttölupa vuoteen 2024 saakka.

Alus on jäänmurtokykyinen. Siinä on 135-megawattinen ydinreaktori ja 150 kiloa polttoainetta.

Ydinkäyttöisyys on pitkällä pohjoisella merireitillä etu, sillä polttoainekustannukset ovat öljyyn verrattuna mitättömät. Tankkaussatamiakin on harvassa.

Sevmorputin polttoaine vaihdetaan neljän vuoden välein.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
AKurkinen
puten lohta
Sen verran tuosta rojusta tulee hajasäteilyä, että kuorma kypsyy matkalla pimeässä loistavaksi ydinloheksi !
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.